• Cathy

Missfallsutredning i Sthlm!

Hej!
    Efter flera års barnlöshet och ett första ivf blev jag gravid men fick MF i vecka 9. Förstår att det kan vara t ex ett kromosomfel (är nästan 38!) men efter att jag läst om orsaker till MF förstår jag att det kan också vara något som jag ärvt (sjukdom som finns i familjen) och har antikroppar. Nu skulle jag gärna vilja komma i kontakt med en läkare i Sthlm (eller utomlands) som skulle vilja ta sig an mig och ta lite prover. För jag antar att sjukvården i Sthlm inte gör ngt innan jag fått 3 missfall?

Jättetacksam för alla tips på läkare! Du får gärna inboxa om du vill!

• Svar på tråden Missfallsutredning i Sthlm!
  • Zinfandel

Jag går inte i Sthlm men jag skulle nog försöka finna en annan läkare än fertilitetsläkare. Till att börja med skulle jag nog försöka få en remiss till en endokrinolog för att utesluta immunologiska faktorer. Jag har börjat omvänt och kört uteslutningsmetoden och lyckades även få en allmänläkare att göra en komplett utredning på mig, trots att jag inte haft något MF. I vår ålder ska man inte behöva vänta till man haft flera MF. Immunoglobulinbehandling är ett exempel på åtgärder man kan sätta in, och Prednisolon, Trombyl, Fragmin, Innohep är förslag på mediciner man kan sätta in beroende på vad man vill komma åt. Jag förutsätter att ni har kollat sköldkörtel, B12 och D-vitamin? Har du nån autoimmun sjukdom? Lycka till!

• Cathy

Zinfandel; tack för svar!!! Precis, tycker inte heller att man ska behöva vänta i den här åldern tills man haft flera MF. Jag tänkte också börja med uteslutningsmetoden och därför börja med utredning av antikroppar, för sköldkörteln och cardiolipin (kan vara att jag ärvt dem, autoimmun sjukdom..). Jag äter redan levaxin men antikropparna har aldrig utretts. Allmänläkarna vet i allmänhet inte mycket om sköldkörtelproblem och har inte hittat ngn bra endokrinolog än..
    B12 och D-vitamin äter jag så det borde inte vara det...
    Du, de andra har jag hört talas om men Innohep, vad används det till?
    Jag kanske börjar med en allmänläkare och hoppas kunna få hjälp där.
    Tack igen!

• Zinfandel

Det finns massor med information i ämnet och jag tycker du gör rätt i att fördjupa dig så mycket som möjligt. Du har ju också ont om tid, tyvärr.

Om du tex har en reumatisk sjukdom med kardiolipidantikroppar och antilupuskoagulans, så kan det vara risk för proppar under graviditeten och då behövs blodförtunnande, tex Innohep.

Här kommer ett par bra trådar om immunologi med massor med kunskaper:

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m49826574.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m58190373.html

Sen finns det både kromosomtester & koagulationsprover att göra.

Du kan även gå med i SIS för mer info, de sitter på en massa kunskaper. Jag mailar dig mer inmorrn när jag är hemma!

Så ge inte upp, det finns mer att göra!

Kram

• Cathy

Åh, verkligen tacksam för all info!! Tack snälla för det här!
    Först måste jag väl hitta en läkare som vill köra testen, även om jag bara haft ett MF...
    Kram tillbaka

Svar på tråden Missfallsutredning i Sthlm!