munsårsvirus dödade mitt barn
Fick reda på idag att vår dotter som blev 8 dagar(dog 30mars iår)dog utav herpesvirus typ 1 som i vanligaste fallen orsakar munsårsherpes. Tydligen kan mamman smitta barnet om hon har en primär infektion i samband med förlossningen, då hinner det ej överföras antikroppar till barnet. Har man däremot en återkommande infektion sen tidigare skall antikroppar hunnits överföras och risken är liten att barnet skall smittas. de har tagit blodprover på mig för att se om jag har antikroppar men jag har iallafall aldrig haft några symtom som blåser så för mej verkar det osannolikt att jag precis innan hon kom till väelden ha blivit utsatt för en primär herpesinfektion.
Om det inte kommer från mej måste hon ha blivit smittad av personal då hon var inlag på neontalavdelningen.
Finns någon som har efarenhet av nåt liknande?
Han var frisk och kry när hon föddes, ej omogna lungor och anades utan hjälp, blev lite sämre efter 5 dagar och mycket sämre 7 dagar senare innan hon dog dag 8. Hela hennes lungor och levern blev förstörda av viruset. Virusprover som togs när hon blev dålig visade inget, borde det inte ha visat infektionen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-05 21:44
Hur går man tillväga om man vill göra en anmälan om det visar sig att hon blivit smittad på avdelningen? Det här får inte hända igen.