• PerG

3-åring som "inte kan själv" längre

Vår treåring verkar ha kommit in i en period när han plötsligt inte kan något alls längre! ;).. Han kan inte klättra upp på pallen och tvätta händerna med tvål, han kan inte ta av sig byxorna och kalsongerna när han ska kissa/bajsa på toaletten, han kan inte hoppa ner från matstolen själv, sätta på sig strumpor och byxor etc... Allt sånt som han för ett litet tag sedan klarade galant och verkligen ville göra. Det har nästan blivit så att 1½-åringen gör många saker som inte 3-åringen gör... 

Detta verkar ju vara någon form av fas, men den är ganska jobbig eftersom han verkligen vägrar (och "spelar" och låtsas inte kunna) och jag inte alltid har tid och ork att hjälpa med de mest basala grejjerna när jag dessutom har en 1½-åring också... Det hela har dessutom smugit sig på så det var inte förrän nyligen som jag reagerade på att det tog 1½ timme att göra oss iordning mot tidigare c:a 45 minuter när han ska gå till förskolan.. 

Frågan är... hur bemöter man det bäst? Jag har provat att "vänta ut" honom och "syna hans bluff", men det funkar oftast inte alls bra...  Och att bara hjälpa honom med allt han inte "kan" göra tar ju enormt mycket tid, så det vill jag ju helst slippa...  

• Svar på tråden 3-åring som "inte kan själv" längre
  • morochmer

Vi hjälper till då. Jag tror barnen oftast gör så för att de behöver lite extra ompyssling och då bör de också få det.

• Flickan och kråkan

Samma här. Har en pojke på snart 3½ och en på 2 år. Jag hjälper ofta, förhandlar en hel del typ "Jag tar av skon på ena foten, så får du ta den andre. Vilken vill du att jag ska ta av?". Andra gånger får han helt sonika vänta tills jag hjälpt färdigt lillebror och då har han tröttnat och plötsligt stått han där med byxorna på . Beror på hur angelägen han är .

• habibty81

Känner igen det där. Jag försöker nog mest säga: Försök igen. Jag ska titta på och se om du klarar det. När jag finns bredvid henne "klarar" hon det!

• PerG
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-05 11:29:09 följande:
    Samma här. Har en pojke på snart 3½ och en på 2 år. Jag hjälper ofta, förhandlar en hel del typ "Jag tar av skon på ena foten, så får du ta den andre. Vilken vill du att jag ska ta av?". Andra gånger får han helt sonika vänta tills jag hjälpt färdigt lillebror och då har han tröttnat och plötsligt stått han där med byxorna på . Beror på hur angelägen han är .
    Tack!! Jag provade din teknik och nu gör han ju helt plötsligt hälften av sakerna i alla fall!!.. ;).. 

-"Om jag öppnar locket så lägger du på ringen".. osv... -"Om du klättrar upp sätter jag på kranen"... 

Sjukt men det funkade helt fantastiskt bra.... ;).. 
  • Flickan och kråkan
    PerG skrev 2011-05-06 09:15:05 följande:
    Tack!! Jag provade din teknik och nu gör han ju helt plötsligt hälften av sakerna i alla fall!!.. ;).. 

-"Om jag öppnar locket så lägger du på ringen".. osv... -"Om du klättrar upp sätter jag på kranen"... 

Sjukt men det funkade helt fantastiskt bra.... ;).. 
    Ja, jag vet .
Svar på tråden 3-åring som "inte kan själv" längre