Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-16 10:58:06 följande:
Jag ser det såhär.
Sitter dagarna i ända (fast nu var det ett tag sedan) och försvarar diverse handlingar (ofta av invandrare) eftersom jag sett var traumatiska upplevelser kan göra med en människa.
Jag ser inte hela den saken på ett anorlunda sätt när det gäller en pedofil eller ett psyko som slänger syra i någons ansikte.
När man förlorat sina mänskliga rättigheter vet jag ej, men rent spontant känner jag att om rättsystemet fungerar som det ska, aldrig.
Dvs, alla har rätt till en rättvis rättegång. Inte säker på exakt vilken artikel det är, men den finns där.
Börjar man tumma på detta, faller snart allt.
Även om jag har full förståelse för känslorna det väcker (även hos mig).
Skulle vilja påstå att jag tror du har fel där i min åsikt. Skillnaden är väl enorm. En person som varit med om traumatiserande krig och våld kan jag förstå agerar ut på osmakliga vis om denne kastas in i en helt annan miljö utan vägledning och bearbetning av händelser men en störd jävel som kastar syra i en kvinnas ansikte och därmed förstör hennes liv för gott, vad skyller han på? Taskig kvinnosyn inbankad från ett mansdominerat efterblivet samhälle?
Men jag antar att du tänker mer på pedofiler och deras egna (ofta) utsatta bakgrund.