Druid skrev 2011-05-10 12:27:21 följande:
Med vad, semlor?
Det gör ondast att se närstående lida. Familj, släkt, folkgrupp, sedan andra. Överlag känner dock alla som inte helt saknar empati sig illa berörda av andras lidande. Det är helt fel att förvänta sig att vad du skulle kalla nationalister etc. nödvändigtvis inte bryr sig vad som händer männsikor som tillhör andra folkgrupper. Italienska Casa Pound har t ex. åkt till Kenya för att påbörja en viss biståndsverksamhet och franska Les Identitaíres har anordnat demonstrationer till förmå för tibetaner.
Skillnaden är att "vi" inte vill ha det internationalistiska syntetiska samhället där allt blir likformigt.
Nej jag känner inte som du angående "folkgruppen", jag gör verkligen inte det.
Kanske har jag en störning, kanske behöver jag lägga mig på en röd soffa och bearbeta det hela, men nej - jag känner inte så.
Jag ifrågasätter ofta motiven. Jag orkar inte ens ta denna diskussion just nu, men som sagt, jag har svårt att se det ädla i en handling som inte känns äkta, eller som motsägs av andra ideal.
Hur är ett syntetiskt samhälle?
Och hur i herransnamn är det likformigt?
Säg att vi öppnar alla gränser, fritt fram! Jag tror inte världen skulle förndras nämnvärt. Visst skulle vi få problem med flyktingströmmar, men i det stora hela, på lång sikt, skulle vi inte alls få likformighet.
Människor drivs av den fira viljan och det är ju inte så att alla drivs av en vilja att "utrota" sin "folkgrupp" men hindras av stängda gränser och namn på länder.
Nej inte semlor. Att starta en omröstningstråd.