Inlägg från: Druid |Visa alla inlägg
  • Druid

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-23 12:50:21 följande:
    Vad ska dina barn heta då?
    Tor och Oden?
    Det är egentligen högfärdigt att ge sina barn gudanamn. Flört

Att däremot ge sina barn traditionellt nordiska namn är det finaste man kan göra. Ja, såvida man inte ger dem namn som har gått ur tiden och snarare skulle ha en socialt stigmatiserande effekt på dem. Jag tänker nu främst på namn som Snorre och Horulf.
    FamiljenCooper skrev 2011-05-23 12:52:10 följande:
    Fast det där är väl flicknamn?
    Det är enligt min mening inte namn alls.
    Jäjd skrev 2011-05-23 12:52:25 följande:

Oprah är ett hett namn.

Kräks KräksKräks
    FamiljenCooper skrev 2011-05-23 12:52:39 följande:
    Loke Kräks
    Hur är Loke ett dåligt namn i jämförelse med t ex. utländska namn? *nyfiken*
  • Druid
    Jäjd skrev 2011-05-23 12:59:02 följande:
    Freja då? Drutt? Är det hädelse alternativt stigmatiserande?
    Bland våra förfäder så vore det helt otänkbart att ge ett barn ett gudanamn. Därför är det lite lustigt ibland hur vissa gör det, i ett slags försök att hmm . . . anspela på vårt kulturarv. Samtidigt så tycker jag väl även att det kan vara okej, om man nu ändå bara betraktar mytologin med lite nyfikenhet. Men jag tror inte att jag skulle välja sådana namn själv. Eller ja, ett par gudanamn är ju ganska vanliga liksom, Siv/Sif t ex.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-23 12:59:23 följande:
    Är Styrbjörn så mycket bättre?
    Varför är det det finaste man kan göra?
    Jag tycker mig kunna, bara sådär på rak arm, finna 1000 saker som är finare gentemot sitt barn än att ge ett traditionellt nordiskt namn.
    Och inget illa alls om det, men det finaste man kan göra?

My butt.
    Jag är inte så förtjust i sammansatta namn, men jag tycker inte att Styrbjörn låter så konstigt.

Varför? Ja, för att det hedrar ens förfäder, precis så som i andra kulturer. Svenskar som ger sina barn direkt utländska namn (jag bortser från namn som har assimilerats) är däremot tragiskt, och visar på just hur pass flummiga en del internationalister har blivit, som t ex. hånskrattar åt traditionella nordiska namn, men kastar sig över allt utländskt, blott för att det är utändskt.
  • Druid
    FamiljenCooper skrev 2011-05-23 13:02:02 följande:
    Jag tycker Loke är bland de fulaste namnen jag vet om jag ska vara ärlig .
    Dessutom heter ungen till mina föräldrars rasse granne det också ... så det blir liksom en massa minus där .
    Jag tycker att Loke låter helt okej. Det låter  tom. ganska fint. Det innehåller inga fula uttal etc.
  • Druid
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-23 13:10:10 följande:
    Hedra förfäder?
    Min dotters namn är varken svenskt eller jamaicanskt, däremot keltiskt tror jag.
    Jag ser ej hur man hedrar förfädrer med ett namn.

Jag tycker absolut gamla namn kan vara vackra, men precis som man ej bör kasta sig över allt utländskt bara för att det är just det, ska man inte heller känna något slags fosterlandsansvar och döpa sina barn till fornnordiska namn.
    Man ska välja ett vackert namn helt enkelt och smaken är som bakom.
    De som ger sina barn utländska namn, i synnerhet mer eller mindre icke-förekommande namn i Sverige, är enligt min mening helt ute och cyklar. Det är ganska föraktfullt, rentav. Men din dotter är ju halvjamaican/halvsvensk, så det är itne riktigt samma sak där. Sedan, just keltiska namn etc. är ganska närbesläktade. Jag tycker inte att det överhuvudtaget går att jämföra med t ex. Shaniqwa osv.
  • Druid
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-23 13:15:14 följande:
    SHANIQUA!
    Nu försöker du ju bara irritera mig bara för att vara dum för dumhetens skull liksom. Skrikandes
    Jäjd skrev 2011-05-23 13:16:13 följande:
    Du har rätt.
    Naturligtvis har jag rätt. Katt
    KlasKristian skrev 2011-05-23 13:16:37 följande:
    Loke? Varför inte löpa linan ut och döpa pojkstackaren till Satan på en gång?
    För att Satan är ett slovakiskt efternamn. Drömmer
  • Druid
    KlasKristian skrev 2011-05-23 13:21:03 följande:
    Du tänker på hockeylegenden Miroslav?

Han blev ombedd att ändra stavningen på sitt efternamn när han skulle spela i NHL men vägrade. Tror hans tröja sålde extra bra i supporterbutikerna av den anledningen.
    Ja precis. Jag tror att deras förslag var att han skulle nöja sig med att det stod Zatan på tröjorna etc. men det vägrade han.

Jag tycker dock mest att det är synd att han inte spelar för New Jersey Devils. Det skulle liksom passa så bra. Ungefär som att Nike Bent borde vara sponsrad av Nike.
  • Druid
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-23 13:23:04 följande:
    Nej det stavas så.
    Stavas? Vad surrar du nu om?
  • Druid
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-23 13:58:50 följande:
    Shaniqua stavas Shaniqua, inte Shaniqwa
    Asså vadå man får väl för fan stava det hur man vill är du dum i huvet lr? Drömmer
  • Druid
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-23 14:23:38 följande:
    Nope!
    Shaniqua är ett namn. Shaniqwe något annat.
    Asså hur kan du sätta dig över andra människor på det viset asså du e en skam ja blir så jävla arg o lessen när jag leser sånnt därr.
  • Druid
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-23 14:28:18 följande:
    Du får stava det Shaniqwah om det känns bättre?
    Jag vill stava det Bajsniqab. Är det okej med dig? Drömmer
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...