Jäjd skrev 2011-05-23 12:59:02 följande:
Freja då? Drutt? Är det hädelse alternativt stigmatiserande?
Bland våra förfäder så vore det helt otänkbart att ge ett barn ett gudanamn. Därför är det lite lustigt ibland hur vissa gör det, i ett slags försök att hmm . . . anspela på vårt kulturarv. Samtidigt så tycker jag väl även att det kan vara okej, om man nu ändå bara betraktar mytologin med lite nyfikenhet. Men jag tror inte att jag skulle välja sådana namn själv. Eller ja, ett par gudanamn är ju ganska vanliga liksom, Siv/Sif t ex.
Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-23 12:59:23 följande:
Är Styrbjörn så mycket bättre?
Varför är det det finaste man kan göra?
Jag tycker mig kunna, bara sådär på rak arm, finna 1000 saker som är finare gentemot sitt barn än att ge ett traditionellt nordiskt namn.
Och inget illa alls om det, men det finaste man kan göra?
My butt.
Jag är inte så förtjust i sammansatta namn, men jag tycker inte att Styrbjörn låter så konstigt.
Varför? Ja, för att det hedrar ens förfäder, precis så som i andra kulturer. Svenskar som ger sina barn direkt utländska namn (jag bortser från namn som har assimilerats) är däremot tragiskt, och visar på just hur pass flummiga en del internationalister har blivit, som t ex. hånskrattar åt traditionella nordiska namn, men kastar sig över allt utländskt, blott för att det är utändskt.