Quintus Zebra skrev 2011-05-06 22:02:00 följande:
Grejen med mig är ju att jag älskar att läsa på universitetet. Jag hade kunnat tänka mig att bara studera hela livet. Så jag har läst väldigt mycket olika kurser och program.
När jag var 20 år och skulle börja plugga var jag lite vilse och hade ingen aning om vad jag ville, så jag började plugga ett numera nedlagt program på handelshögskolan i Göteborg med inriktning mot Transportbranchen (det innehöll kurser i transportekonomi, logistik, juridik, spedition, transporthistoria, marknadsföring, administration, företagsekonomi och lite miljövetenskap). Efter det läste jag företagsekonomi i ett år.
Sen jobbade jag med transport i några år och vantrivdes. Så jag sa upp mig och började plugga igen. Och då studerade jag sådant som intresserade mig. Jag har läst Humanekologi i tre år (en tvärvetenskaplig utbildning som innehöll kurser i historia, psykologi, antropologi, feminism, biologi, politk, fysik, miljövetenskap, hållbar utveckling, filosofi, etik, framtidsstudier, transdiciplinära studier, o.s.v.) Utöver detta har jag läst en mängd kurser i historia (bland annat kolonialhistoria). Och jag har läst enstaka kurser i kulturantropologi, pedagogik och hållbar utveckling! Och de senaste åren har jag ägnat mig åt självstudier angående kritiskt tänkande.
Kan verka spretigt, men jag är en nyfiken person helt enkelt. Och jag tror att den röda tråden är att jag söker efter någon slags övergripande förståelse över hur våra mänskliga samhällen och ekosystemen omkring oss fungerar, och efter verktyg med hjälp av vilka man kan förändra dessa samhällen till det bättre.
Vad har du läst?
Wow!
Imponerande minst sagt! Och jättekul.
Visst är det kul att läsa på universitetet?
Jag har liksom du en hel massa kurser..för att nämna några, etnologi, fred och konliktsvetenskap, interkultur, konflikter i internationellt utvecklingssamarbete, u-landskunskap, global utveckling, global rättvisa, och nu läser jag ju till något som jag kanske ej borde nämna i denna oseriösa tråd hahahaha...men det har mycket med pedagogik och lingvistik att göra!
Min röda tråd?
Rädda världen! Hahahaha...