Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place
    Quintus Zebra skrev 2011-05-06 21:30:19 följande:
    Låter som en underbar arbetsplats!

Jag har sedan tidig ålder har ett vilja att ifrågasätta, vara annorlunda och tvärtemot. Men i skolan var jag så pass artig att lärarna inte störde sig på mig. Och jag blommade ut ganska sent. Det var väl på universitetet som jag på allvar började ifrågasätta allt och alla, och då hade jag som tur va bra människor runt mig som uppmuntrade mig.
    Jag har alltid undrat, vad läste du?
  • Nice Girl Wrong Place
    Quintus Zebra skrev 2011-05-06 22:02:00 följande:
    Grejen med mig är ju att jag älskar att läsa på universitetet. Jag hade kunnat tänka mig att bara studera hela livet. Så jag har läst väldigt mycket olika kurser och program.

När jag var 20 år och skulle börja plugga var jag lite vilse och hade ingen aning om vad jag ville, så jag började plugga ett numera nedlagt program på handelshögskolan i Göteborg med inriktning mot Transportbranchen (det innehöll kurser i transportekonomi, logistik, juridik, spedition, transporthistoria, marknadsföring, administration, företagsekonomi och lite miljövetenskap). Efter det läste jag företagsekonomi i ett år.

Sen jobbade jag med transport i några år och vantrivdes. Så jag sa upp mig och började plugga igen. Och då studerade jag sådant som intresserade mig. Jag har läst Humanekologi i tre år (en tvärvetenskaplig utbildning som innehöll kurser i historia, psykologi, antropologi, feminism, biologi, politk, fysik, miljövetenskap, hållbar utveckling, filosofi, etik, framtidsstudier, transdiciplinära studier,  o.s.v.) Utöver detta har jag läst en mängd kurser i historia (bland annat kolonialhistoria). Och jag har läst enstaka kurser i kulturantropologi, pedagogik och hållbar utveckling! Och de senaste åren har jag ägnat mig åt självstudier angående kritiskt tänkande.

Kan verka spretigt, men jag är en nyfiken person helt enkelt. Och jag tror att den röda tråden är att jag söker efter någon slags övergripande förståelse över hur våra mänskliga samhällen och ekosystemen omkring oss fungerar, och efter verktyg med hjälp av vilka man kan förändra dessa samhällen till det bättre.

Vad har du läst?
    Wow!

Imponerande minst sagt! Och jättekul.
    Visst är det kul att läsa på universitetet?

Jag har liksom du en hel massa kurser..för att nämna några, etnologi, fred och konliktsvetenskap, interkultur, konflikter i internationellt utvecklingssamarbete, u-landskunskap, global utveckling, global rättvisa, och nu läser jag ju till något som jag kanske ej borde nämna i denna oseriösa tråd hahahaha...men det har mycket med pedagogik och lingvistik att göra!

Min röda tråd?
    Rädda världen! Hahahaha...
  • Nice Girl Wrong Place
    Quintus Zebra skrev 2011-05-06 22:54:14 följande:
    Tack.

Känns som du har hunnit med en del också. Och så gott som allihop är kurser jag gärna hade läst. Jag kan fortfarande beställa hem kurskatalogen från universitetet på våren bara för att se vad som erbjuds. Och så känner jag mig som ett litet barn i godisbutik när jag bläddrar igenom den. Det är så mycket man vill läsa ju!

Ja, det är otroligt kul att plugga. För ett par år sedan ringde jag universitetet och frågade om de kunde mila litteraturlistan för ett par kurser som jag tyckte var intressanta, så man kunde låna böckerna på biblioteket och läsa för skoj skull Flört Lite rubbad är man kanske?

Och grejen är ju tyvärr den att man kan ju inte plugga hela livet, man måste ju ha tid att rädda världen också, eller i alla fall uppfostra barn som kan göra det för en Flört
    Jag känner igen det där...

Jag spenderar överdrivet myckt pengar på studentlitteratur som jag sedan vägrar sälja. Jag älskar böcker.

Hahahaha, ja jag indoktinerar min dotter för fullt. Hon har FNs mänskliga rättigheter i barnboksform och när vi gör "veckans ord" läxan hittar hon på meningar som "alla är lika mycket värda" hahaha!

Jag pyser också av stolthet när hon är den enda i klassen som kan förklara vad FN är och vad de gör och att Omar Al Bashir är en dum gubbe.
    Det bådar gott.
  • Nice Girl Wrong Place
    Quintus Zebra skrev 2011-05-06 23:08:15 följande:
    Tack!

För mig har det mest varit ett nöje som sagt. Samtidigt kan jag vara impad över vanligt folk som orkar jobba åtta timmar fem dagar i veckan. Det är inte min grej, även om jag har gjort det i flera år. Men det var åtta år senast jag hade ett sånt jobb!
    Hur gammal är du?
  • Nice Girl Wrong Place
    I Blackrose I skrev 2011-05-06 23:18:31 följande:
    Jag ska berätta något rolig:
    Jag har en killkompis som är gift och har en son. Dom brukar titta på persiska kanalen Jam-E-Jam via satelit och det går en barnprogram på lördagar där barn kan ringa och säga vad dom vill (Kanalen sänds från Iran). hur som helst så var vi hemma hos dom en helg och min son ville så gärna ringa till barnprogrammet.
    Lite Fakta. Den här familjen har en hund som liknar Ap-skallen (Ahmadinejad) på pricken och det har jag ju påpekad många gånger.
    När Nik ringde till kanalen så började dom fråga om hur gammal han är, vad han tycker om och så kom dom fram till var han är och vad han ska hitta på. Då får han ur sig "Ja, vi är hemma hos mammas kompis och dom har en hund som mamma tycker liknar Ap-skallen".
    Åh, jag skrattade så jag höll på att dö. Min lilla sötnos förstod inte vad han hade sagt som fick programledaren att nästan skita på sig.
    Hahahaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!! Barn äger...
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...