Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

TheCoopers skrev 2011-05-06 20:34:05 följande:
    Ja där kan jag inte annat att hålla med dig . Jag har ett par alldeles underbara original på jobbet och jag tycker det är så skönt att se att det finns så mycket folk med så olika sätt att vara . Sen att de är trevliga och roliga också är ju bara ett plus i kanten .

Jag gillar folk som är sig själva och som vågar stå för det de tror på ÄVEN om jag tycker att deras åsikter är puckade hahah
    Håller med!

Jag har alltid haft en förkärlek att diskutera med människor som har helt andra åsikter och världsbild än vad jag har. Dom flesta är ju i grunden fina människor, trots att de har märkliga åsikter. Men jag har även haft turen/oturen att träffa på rätt många riktigt otäcka människor i min dag och jag kan inte låta bli att diskutera då heller.

För några år sedan satt jag i över en timme på en flygplats och diskuterade med en storbonde från ett land i södra Afrika (har glömt vilket). Han hade helt avskyvärda åsikter, och ansåg bland annat att de svarta afrikanerna fick skylla sig själva att de dog av AIDS eftersom de var en moraliskt lägre stående ras. Han hade själv många svarta anställda, men pratade om dem som om han pratade om hundar. Självklar blev jag arg, men jag lyckades ändå behålla lugnet och hyfsat artigt förklara för honom hur fel jag ansåg att han hade. Jag har läst mängder av kurser i historia, och specielt med inriktning på Afrika, men under den där timmen lärde jag mig otroligt mycket om det hat och det motstånd som svarta ställs emot i södra Afrika.
  • Quintus Zebra
    I Blackrose I skrev 2011-05-06 21:05:40 följande:
    Hehe, det är lugnt QZ. Du behöver inte skriva något liknande till mig. Det kommer naturligt ska du se med tiden.
    Haha, den som lever får se som sagt.

Som tur är så har jag (efter mindre än en dag) fullt förtroende för din förmåga att hitta andra lekkamrater så jag behöver inte känna att jag lämnar dig i sticket direkt Flört
  • Quintus Zebra
    TheCoopers skrev 2011-05-06 21:21:10 följande:
    Jag har turen att jobba på ett ställe där det är premierat att vara ett original . Många högljudda , halvt galna men mestadels förbannat glada och roliga ! Dessutom ... öppna sinnen !

Jag har sedan tidig skolålder hamnat i många diskussioner med mina lärare pga mitt ifrågsättande av deras material , åsikter osv . Särskilt min samhällskunskapslärare på högstadiet .. han gillade VERKLIGEN inte mig och gjorde det väldigt klart för mig och alla andra i klassen . Han mobbade mig .. vuxna karln .. men jag stod på mig och på avslutningen skrev han en ursäkt i min bok hahah den har jag fortfarande kvar .

Så mina åsikter gillas ju knappast alltid , men det är en härlig känsla att våga stå för den man är och vad man tycker  !
    Låter som en underbar arbetsplats!

Jag har sedan tidig ålder har ett vilja att ifrågasätta, vara annorlunda och tvärtemot. Men i skolan var jag så pass artig att lärarna inte störde sig på mig. Och jag blommade ut ganska sent. Det var väl på universitetet som jag på allvar började ifrågasätta allt och alla, och då hade jag som tur va bra människor runt mig som uppmuntrade mig.
  • Quintus Zebra
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-06 21:31:02 följande:
    Jag har alltid undrat, vad läste du?
    Grejen med mig är ju att jag älskar att läsa på universitetet. Jag hade kunnat tänka mig att bara studera hela livet. Så jag har läst väldigt mycket olika kurser och program.

När jag var 20 år och skulle börja plugga var jag lite vilse och hade ingen aning om vad jag ville, så jag började plugga ett numera nedlagt program på handelshögskolan i Göteborg med inriktning mot Transportbranchen (det innehöll kurser i transportekonomi, logistik, juridik, spedition, transporthistoria, marknadsföring, administration, företagsekonomi och lite miljövetenskap). Efter det läste jag företagsekonomi i ett år.

Sen jobbade jag med transport i några år och vantrivdes. Så jag sa upp mig och började plugga igen. Och då studerade jag sådant som intresserade mig. Jag har läst Humanekologi i tre år (en tvärvetenskaplig utbildning som innehöll kurser i historia, psykologi, antropologi, feminism, biologi, politk, fysik, miljövetenskap, hållbar utveckling, filosofi, etik, framtidsstudier, transdiciplinära studier,  o.s.v.) Utöver detta har jag läst en mängd kurser i historia (bland annat kolonialhistoria). Och jag har läst enstaka kurser i kulturantropologi, pedagogik och hållbar utveckling! Och de senaste åren har jag ägnat mig åt självstudier angående kritiskt tänkande.

Kan verka spretigt, men jag är en nyfiken person helt enkelt. Och jag tror att den röda tråden är att jag söker efter någon slags övergripande förståelse över hur våra mänskliga samhällen och ekosystemen omkring oss fungerar, och efter verktyg med hjälp av vilka man kan förändra dessa samhällen till det bättre.

Vad har du läst?
  • Quintus Zebra
    I Blackrose I skrev 2011-05-06 21:39:51 följande:
    Jag har faktiskt alltid haft problem med mina åsikter. Har ju rätt kontroversiella åsikter om det mesta och hamnar alltid i heta diskussioner. Att folk stämplar mig som en muslim och börjar argumentera med mig utifrån deras egna fördomar är alltid uppskattad.
    I skolan var jag svarta fåret Men när jag började universitetet så fick jag många vänner som delade mina åsikter. Det var en helt annan värld där man helt plötsligt inte dömde mig för mitt mörka hår. Jag saknar faktisk universitetstiden och skulle väldigt gärna gå om dom åren.
    Jag älskar ju mitt liv nu, men visst kan jag också längta tillbaks till universitetet. Bara grejen med att ett par dagar i veckan få chansen till riktigt givande och respektfulla diskussioner med kunniga och drivna människor, var ju rena paradiset för en debattknarkare som mig. Flört

Visst får jag bra debattmotstånd hemma också, men man vill ju gärna även diskutera med folk som har mer skilda åsikter. Och det är ju därför jag sökte mig hit till FL. Tyvärr är det ju inte riktigt alltid som diskussionerna är respektfulla och givande här!
  • Quintus Zebra
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-06 22:36:22 följande:
    Wow!

Imponerande minst sagt! Och jättekul.
    Visst är det kul att läsa på universitetet?

Jag har liksom du en hel massa kurser..för att nämna några, etnologi, fred och konliktsvetenskap, interkultur, konflikter i internationellt utvecklingssamarbete, u-landskunskap, global utveckling, global rättvisa, och nu läser jag ju till något som jag kanske ej borde nämna i denna oseriösa tråd hahahaha...men det har mycket med pedagogik och lingvistik att göra!

Min röda tråd?
    Rädda världen! Hahahaha...
    Tack.

Känns som du har hunnit med en del också. Och så gott som allihop är kurser jag gärna hade läst. Jag kan fortfarande beställa hem kurskatalogen från universitetet på våren bara för att se vad som erbjuds. Och så känner jag mig som ett litet barn i godisbutik när jag bläddrar igenom den. Det är så mycket man vill läsa ju!

Ja, det är otroligt kul att plugga. För ett par år sedan ringde jag universitetet och frågade om de kunde mila litteraturlistan för ett par kurser som jag tyckte var intressanta, så man kunde låna böckerna på biblioteket och läsa för skoj skull Flört Lite rubbad är man kanske?

Och grejen är ju tyvärr den att man kan ju inte plugga hela livet, man måste ju ha tid att rädda världen också, eller i alla fall uppfostra barn som kan göra det för en Flört
  • Quintus Zebra
    TheCoopers skrev 2011-05-06 22:17:43 följande:
    Jag har lyckats  få ihop det med en man som har väldigt skiljda åsikter i många saker ! Så vi diskuterar ganska mycket hemma ... and I LOVE IT !

Gratulerar!! Glad

Min är också en jävel på att diskutera, och vi har ju självklart inte samma åsikter om allt. Men vi har ju en väldigt liknande syn på livet. Och jag kan ibland känna ett behov att diskutera med folk som har en helt annan syn på världen än vad jag har.
  • Quintus Zebra
    Anton Chigurh skrev 2011-05-06 22:42:21 följande:
    Shit, jag blir nästan lite impad här, fattar inte hur en del pallar. Impad. Som sagt.
    Tack!

För mig har det mest varit ett nöje som sagt. Samtidigt kan jag vara impad över vanligt folk som orkar jobba åtta timmar fem dagar i veckan. Det är inte min grej, även om jag har gjort det i flera år. Men det var åtta år senast jag hade ett sånt jobb!
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...