Inlägg från: Noun |Visa alla inlägg
  • Noun

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

Quintus Zebra skrev 2011-05-09 23:52:19 följande:
    Nej, tack!

Jag blir illamående bara jag tänker på dem. Nu i efterhand tycker jag det är lite komiskt, på nåt vridet sätt. Men då var det inte roligt alls. Man ville ju inte bli sammankopplad med dem direkt.

Vara bara så där härligt anti-nationalistisk som du är. Det räcker för mig Glad
    Great! Då nöjer jag mig med att säga att du är det perfekta exemplaret och lämnar eticitet därhän.
    En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina sandaler.
  • Noun
    Quintus Zebra skrev 2011-05-10 00:02:58 följande:
    Solig

Perfekt, det vet jag inte om jag är. Känns som jag sitter på en lite väl hög häst här. Man får hoppas att fallet inte blir för hårt! Flört

Men det var en perfekt komplimang till en antinationalist som mig!

Tack!! {#emotions_dlg.flower}
    Oroa dig inte! Om du faller står pedistalen precis under dig. ;)
    En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina sandaler.
  • Noun
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-10 00:04:27 följande:
    Hahahaha skamlöst...
    Jag lär mig vartefter. ;)
  • Noun

Ni som har absolut koll på allting;

Jag har hört på FL (Flört) att (vissa) kristna anser att muslimer dyrkar en avgud. Jag hittar ingen info om hur "de" resonerar där... Någon som vet?

• Noun
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-10 00:16:41 följande:
    Nej nu ska jag sova.
    Huvudvärk!
    Godnatt sötnos!
  • Noun
    Quintus Zebra skrev 2011-05-10 00:17:55 följande:
    Aldrig hört. Och då har jag ändå umgåtts med olika sorters kristna hela mitt liv...
    Jag tyckte det lät konstigt. Det har hänt förr att jag hört liknande (fast aldrig att det skulle röra sig om avgudadyrkan), men det har aldrig kommit från någon som är kristen själv.
  • Noun
    Quintus Zebra skrev 2011-05-10 00:18:44 följande:
    God natt {#emotions_dlg.flower}

Ska också lägga mig, borde lagt mig för en timme sen:

God natt allihop!!
    Godnatt! Kyss
  • Noun
    Druid skrev 2011-05-10 00:28:24 följande:
    Kristna fundamentalister yrar i nattmössan bakis.
    Nja, nu handlade det om en icke-kristen (jag tror han är ateist) som påstod att så var fallet. Eller vet du något om dessa fundamentalister? Jag är uppriktigt nyfiken och lovar att inte ansluta mig till mobben som bränner kyrkor här.
  • Noun
    Druid skrev 2011-05-10 00:36:25 följande:
    Jag vet inte riktigt. Men de anser väl att islam är en irrlära, eftersom att Muhammed anses vara större än Jesus. Sedan antar jag att de inte förmår att betrakta Allah och den kristna guden som samma gud, utan att Allah är en falsk gud, som man inte ska hedra. Du vet budordet "Du skall inga andra gudar hava jämte mig". 
    Det låter underligt eftersom det inte stämmer. I islam är alla profeter likvärdiga, Isa är inget undantag. Anser de då också att Judar dyrkar en avgud? Obestämd

Vad jag förstår handlar ju treenigheten om att Isa sas skulle varit Allah(swt) själv. Förvisso är dyrkan av Isa inte Islam öht, men att säga att kristnas gud är en avgud blir ändå fel, eftersom de menar att det var Allah(swt) som antog mänsklig form.
  • Noun
    Druid skrev 2011-05-10 00:54:57 följande:
    Nej, alltså jag kan ju inte svara för alla, men det finns en tendens hos fundamentalister, bokstavstroende etc. att betrakta islam som en irrlära, och jag antar att de betraktar Muhammed som en falsk profet. Annars skulle ju han få utrymme i bibeln. Eller hur?

Angående judarna så är det ju självklart samma gud. Kristna fundamentalister anser dock att judarna är guds förlorade folk, för att de valde att inte följa Jesus.
    Jo, att kristna tror att muslimer är på irrvägar förstår jag. Fast om judarnas gud inte är en avgud enligt dessa tänkta kristna fundamentalister blir det ju ännu virrigare (för mig alltså :P)

Jag menar; I Islam är ju kristna "på irrvägar", minst sagt, men det är mest på grund av att de tror att Allah(swt) någonsin skulle anta mänsklig form, även fast det förstås också handlar om att de bortser från den siste profeten (fvmh).

Fast jag börjar ana hur de tänker angående Muhammed (fvmh), även om jag ändå inte kan begripa det riktigt... Muslimer anser att också kristna kan vara rättfärdiga, på vilkor att de är monoteister. Dvs att de inte ser Isa som en gud jämställd Allah(swt) utan som en helhet (även om detta förstås är irrlära).
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...