KlasKristian skrev 2011-05-13 13:14:42 följande:
Sämre på fotboll. Mycket sämre. Jag kan inte sätta fingret på exakt hur, det är liksom helheten. Jag menar, jag vet att kvinnor är fysiskt svagare etc men det borde ju inte ha lika stor effekt på saker som spelsinne och teknik kan man tycka. Men det verkar det ha, nivån känns ungefär "alla höga skott under ribbhöjd går i mål". Umeå IK, då svenska mästarinnor, förlorade häromåret en träningsmatch mot ett lokalt pojklag med 7-0 eller 7-1...
Jag kan uppskatta en damtävling i t.ex. friidrott eller längdåkning precis lika mycket som en herrdito även om tider, längder och höjder givetvis är sämre när damerna tävlar, men i fotboll är skillnaden helt enkelt för stor. Damfotboll ser jag endast när det är OS och möjligen VM, och då mer av patriotiska skäl (heja Sväääärje) än av egentligt intresse för sporten.
Har funderat en hel del på varför det är så, för det du skriver stämmer ju till viss del. För på många håll märks skillnaderna enormt, en sak som är ganska tydlig i dom flesta föreningar är att det tex läggs mindre pengar på damfotbollen. Vilket kan vara en birdragande anledning pga lägre kvallite på tränare bla.