Inlägg från: stortå |Visa alla inlägg
  • stortå

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

Nice Girl Wrong Place skrev 2011-07-27 17:37:55 följande:
    Ja finns den det Stortå?
    Ångrade mig, hämtar den i morgon
  • stortå
    FamiljenCooper skrev 2011-07-27 17:42:49 följande:
    Så här skriver en stolt SD:it :

De flesta från MENA- länder är religösa mindre smarta människor som aktivt bidrar till att förstöra den här världen. 68 är medel IQ i somalia. I Sverige klassas man som särskolemässig under 70..

Men det är ju bara sorgligt.
  • stortå
    I Blackrose I skrev 2011-07-27 17:47:02 följande:
    Hehe, perserkatter är så otrolig söta.

Min mus får du inte se. Det räcker med att NG kan vittna om hur den ser ut men jag har lagt in dig på min lista så gå du in och titta på bilderna i starka-bild filen.
    Sumpis, när du vaknar sådär riktigt bakis, mår som en unken häger (bäver?) och bara vill spy.... Då, då öppnar du. Ett tips bara
  • stortå
    FamiljenCooper skrev 2011-07-27 17:48:49 följande:
    mmm tydligen har hon forskning som stödjer det säger hon . Det här är en ung tjej .. som dessutom har sina rötter ( på pappans sida ) i Afrika ....

Mållös blir jag .

Vem har gjort forskningen? Vilka har de testat? Kan det vara så att de testat på olika nomader, stamfolk etc och med västerländska test? Inte konstigt om de får fram ett resultat som passar syftet.
    Har läst lite i hennes tråd och hon argumenterar väl, hon saknar däremot förmågan att kritiskt granska.  
  • stortå
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-07-27 17:56:22 följande:
    Alltså grejen är ju den att på de IQ-tester som skapats, får naturligtvis en analfabet i t ex Somalia lägre resultat. Det handlar inte om intelligens egentligen, men när man inte får tillgång till den skola och den mentala stimulans (som testen bygger på) presterar man naturligtvis sämre.
    Man har kommit fram till att detta börjar redan i förskoleåldern, redan då behöver barn stimulans för att utvecklas intellektuellt.. Många barn i fattiga länder har inte detta, de kanske bara drar omkring och stimuleras inte alls som barnen i de rika länderna gör, genom ett välutvecklad pedagogiskt tänk redan på förskolan.

Däremot finns det logik som dessa människor använder i sitt samhälle, som vi inte greppar på samma sätt. Vi formas alla av samhället, det är verkligen inget konstigt att ett barn i Sverige, som fått tillgång till hälsovård (man fångar ju t ex upp syn/hörsel eller andra svårigheter tidigt och sätter in resurser), bra mat (som påverkar det mentala), pedagogik, trygghet osv, utvecklas mer på det sätter vi mäter intellekt, än ett barn i Somalia som föds in i ett krig, lever i ett flyktingläger, får en säck ris av en NGO och lever hela sin barndom i ett kargt landskap med sand, sand, lidande och torka.

Ge alla samma förutsättningar från födseln (här vill jag gå så långt som att sträcka mig till välutbildade föräldrar eftersom det faktiskt visa sig vara den största faktorn när man ser på hur välutbildat och intellektuellt ett barn blir), så får man helt annorlunda resultat på dess IQ-tester.

Jesus alltså...
    För att göra mitt inlägg långt...... Väl talat
  • stortå
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-07-27 18:01:11 följande:
    Tack.
    Noterade du den överlånga meningen?

Många ,-tecken
  • stortå
    I Blackrose I skrev 2011-07-27 18:02:30 följande:
    Hehehe
    stortå skrev 2011-07-27 17:50:00 följande:
    Sumpis, när du vaknar sådär riktigt bakis, mår som en unken häger (bäver?) och bara vill spy.... Då, då öppnar du. Ett tips bara
    Du är bara avundsjuk.

Ja verkligen Tomte
  • stortå

Im out, kväll med barnen, ingen dator, ingen telefon. Bara mys, grilla, spela spel och ha det bra! Ha en trevlig kväll! 

• stortå
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-07-27 18:04:29 följande:
    Mmm, långa meningar och konstigt utplacerade kommatecken är min absoluta svaghet.

Men jag tror jag pratar lite så, typ jag skriver som jag pratar väldigt ofta och jag vill tro, (se - dramatisk paus) att jag pratar så.

ÖÖÖÖÖ, ok
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...