Nice Girl Wrong Place skrev 2011-07-27 17:56:22 följande:
Alltså grejen är ju den att på de IQ-tester som skapats, får naturligtvis en analfabet i t ex Somalia lägre resultat. Det handlar inte om intelligens egentligen, men när man inte får tillgång till den skola och den mentala stimulans (som testen bygger på) presterar man naturligtvis sämre.
Man har kommit fram till att detta börjar redan i förskoleåldern, redan då behöver barn stimulans för att utvecklas intellektuellt.. Många barn i fattiga länder har inte detta, de kanske bara drar omkring och stimuleras inte alls som barnen i de rika länderna gör, genom ett välutvecklad pedagogiskt tänk redan på förskolan.
Däremot finns det logik som dessa människor använder i sitt samhälle, som vi inte greppar på samma sätt. Vi formas alla av samhället, det är verkligen inget konstigt att ett barn i Sverige, som fått tillgång till hälsovård (man fångar ju t ex upp syn/hörsel eller andra svårigheter tidigt och sätter in resurser), bra mat (som påverkar det mentala), pedagogik, trygghet osv, utvecklas mer på det sätter vi mäter intellekt, än ett barn i Somalia som föds in i ett krig, lever i ett flyktingläger, får en säck ris av en NGO och lever hela sin barndom i ett kargt landskap med sand, sand, lidande och torka.
Ge alla samma förutsättningar från födseln (här vill jag gå så långt som att sträcka mig till välutbildade föräldrar eftersom det faktiskt visa sig vara den största faktorn när man ser på hur välutbildat och intellektuellt ett barn blir), så får man helt annorlunda resultat på dess IQ-tester.
Jesus alltså...
För att göra mitt inlägg långt...... Väl talat