Inlägg från: SjälvaJag |Visa alla inlägg
  • SjälvaJag

Män som ammar?

Dorian Ertymexx skrev 2011-05-03 16:58:52 följande:
    Varför ska han INTE amma sitt barn?
    Föd fram barnet först och amma sen. Klarar du av det så är du gjord för att amma ditt barn
  • SjälvaJag
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-03 17:19:48 följande:
    Det ena har inget med det andra att göra. Har aldrig haft. Många som föder barn kan inte amma, många som ammar kan inte föda barn.
    Det jag menar är att båda sakerna är något som är KVINNLIGT vilket du inte är (tror jag)
  • SjälvaJag
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-03 17:29:07 följande:
    Nej, att föda barn kan bara kvinnor göra (well, beroende på definitionen på kvinna förstås, men vi förenklar och säger att det bara är kvinnor som kan föda barn för argumentets skull). Att amma kan däremot både män och kvinnor göra. Oftast (och bara oftast, inte alltid) har kvinnorna lättare för att börja laktera, och producerar rikligare mängder mjölk, men inte så sällan uppstår problem där. Män kan också laktera, även om det oftast är svårare att sätta igång det, och ger mindre, mer koncentrerad mängd. Men män KAN laktera, så det finns inget kvinnligt i det. Lika litet som det är "manligt" att fisa.
    Men vad bra ! Hurra ! Då kommer jag säga till förlossningspersonalen att de ska ge vårt nyfödda barn till min man när h*n ska amma. Då slipper jag ju den processen , jippie! Dom kommer säkert tycka att jag är nytänkande och modern
  • SjälvaJag
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-03 17:29:07 följande:
    Nej, att föda barn kan bara kvinnor göra (well, beroende på definitionen på kvinna förstås, men vi förenklar och säger att det bara är kvinnor som kan föda barn för argumentets skull). Att amma kan däremot både män och kvinnor göra. Oftast (och bara oftast, inte alltid) har kvinnorna lättare för att börja laktera, och producerar rikligare mängder mjölk, men inte så sällan uppstår problem där. Män kan också laktera, även om det oftast är svårare att sätta igång det, och ger mindre, mer koncentrerad mängd. Men män KAN laktera, så det finns inget kvinnligt i det. Lika litet som det är "manligt" att fisa.
    en fråga bara:
    Varför har vi kvinnor (oftast) stora bröst med mjölkkörtlar utvecklade i våra bröst men inte män (som inte opererat sig eller tagit hormorner) ?
    Kan det finnas en tanke bakom det tro...hmmm...

Jag tycker folk ska sluta leka Gud och överdriva vad som är kvinnligt och manligt. Låt oss för bövelen ha något för oss som är unikt
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-03 17:35:20 följande:
    Man behöver ju inte ersätta mammans amning, i de flesta fall handlar det om att komplettera.
    Ser ingen anledning till det. Hade jag snuttat på min pappas bröst så hade jag troligen äcklats av tanken varje dag. Det är onaturligt för mig.
  • SjälvaJag
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-03 17:41:34 följande:
    Nej, det finns ingen "tanke" bakom evolution, utom överlevnad. Och eftersom mänsklig födsel i sin rena form oftare är dödlig än för andra arter, är det viktigt att män kan laktera, annars riskerar en födsel där modern dör men inte barnet att leda till att barnet svälter till döds. Därför är det helt logiskt att män också kan laktera, eftersom män inte dör av att kvinnan avlider vid en förlossning, eller hur? Om det finns något "tänk" bakom så är det ju det som är tanken, att barnet ska kunna räddas även om modern avlider.

Ironiskt att en person som kallar sig "Mig själv" inte kan se sig som unik som individ, utan måste ty sig till sitt kön för att känna sig speciell.
    Om det är så du tolkar mig så har du fel. Så vitt jag vet så är detta med manligt ammande rätt så nytänkande och inget som man såg romarna eller grottmänniskor engagerade sig åt.
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-03 17:47:16 följande:
    Manlig amning är faktiskt ett rätt väldokumenterat historiskt fenomen och det finns teorier om att det var vanligt när vi människor levde som nomader.
    Okej det var något nytt. Konstigt nog har det inte blivit mer populärt alltså. Kan det finnas en anledning till detta?
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-03 17:50:58 följande:
    Hur menar du med mer populärt? Det är ett fenomen som har försvunnit ur offentligheten i vår västerländska kultur, men så sent som på 70-talet kunde pappor i Sverige ges rådet att låta sina ledsna spädbarn snutta på bröstet för tröst, och i andra delar av världen (t.ex. Sri Lanka och delar av Afrika) är det frekvent förekommande.
    Jag ser det som något nytt eftersom det inte funnits här som du själv säger de senaste 30 åren? Jag ser det mer naturligt med napp än en mans bröst, om jag ska vara ärlig. Och om det är snuttningen ni är ute efter så kan ju även en mamma utan mjölk låta barnet snutta.
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-03 17:57:04 följande:
    Jag är mest ute efter att alla ska få välja sin egen väg i den här frågan utan att bli kallade äckliga och liknande
    Men i mina ögon är det äckligt, dock skulle jag aldrig säga det till personen i fråga.
    Jag tycker även jätte överviktiga flåsande människor som luktar svett är äckliga. Man har rätt att tycka. Men jag säger inget till den personen då det kan såra.
  • SjälvaJag
    Aprildimma skrev 2011-05-03 18:05:00 följande:
    Vadå bättre på? Hur kan man vara bra på att amma? Om det är något jag är stolt över att jag är bra på, så är det något som jag har lagt ner energi på och tränat på för att verkligen bli bra på.

Inte för något som kommer av sig själv. Det är ungefär som att säga att jag är stolt för att jag är så bra på att bajsa.. Eller för att dra till med något kvinnligt (tydligen väldigt viktigt att vara bra på något som en man inte kan vara bra på, precis som att det spelar någon vilket kön personen har som jag är bättre än) att jag är så bra på att ha mens.. Haha sjukt alltså, det är alltså därför ni blir så provocerade av män som ammar, ni (vissa kvinnor) känner er hotade.
    Varför ska man tvinga fram något som faller in naturligt för en kvinna (oftast)
Svar på tråden Män som ammar?