Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan
    Siannan skrev 2011-05-03 16:47:47 följande:

Känns väldigt onaturligt.. jag blir nästan äcklad när jag tänker på det. Varför ska en pappa amma sitt barn?

Att du känner så handlar troligen mer om den kultur vi lever i och de åsikter som finns här om det än själva fenomenet i sig.
  • Rockan
    Tiro skrev 2011-05-03 17:04:22 följande:

Helt ärligt, varför???? Personligen tycker jag det är väldigt skruvat.

För att det kanske funkar för alla inblandade parter?
  • Rockan
    Tiro skrev 2011-05-03 17:17:33 följande:
    Tycker fortfarande att det är skruvat. Var och en gör som de vill men bara för det så betyder det inte att jag tycker det är mindre skruvat.
    Det där resonemanget får jag aldrig ihop.

Jag kan tycka annorlunda i hur många frågor som helst utan att för den delens skull tycka den "andra sidan" är skruvad, eller äcklig, eller liknande. Om jag tycker att andras åsikter är "skruvade" så betyder det per definition för mig att jag inte alls tycker att andra får göra som de vill.

(Sen finns det frågor där jag absolut tycker det finns rätt eller fel, men då handlar det om sånt som är rent skadligt eller på annat sätt människovidrigt.)
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:31:43 följande:
    Men vad bra ! Hurra ! Då kommer jag säga till förlossningspersonalen att de ska ge vårt nyfödda barn till min man när h*n ska amma. Då slipper jag ju den processen , jippie! Dom kommer säkert tycka att jag är nytänkande och modern
    Man behöver ju inte ersätta mammans amning, i de flesta fall handlar det om att komplettera.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:36:00 följande:
    en fråga bara:
    Varför har vi kvinnor (oftast) stora bröst med mjölkkörtlar utvecklade i våra bröst men inte män (som inte opererat sig eller tagit hormorner) ?
    Kan det finnas en tanke bakom det tro...hmmm...

Jag tycker folk ska sluta leka Gud och överdriva vad som är kvinnligt och manligt. Låt oss för bövelen ha något för oss som är unikt
    Män har bröstkörtlar, bara färre än kvinnor.  

För mig räcker det bra med att kunna föda barnen om jag nu vill ha nåt "unikt", min man får gärna låta barnen snutta om han och de vill, detsamma hade gält mig själv och min egen far. Hade inte äcklats det minsta.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:45:37 följande:
    Om det är så du tolkar mig så har du fel. Så vitt jag vet så är detta med manligt ammande rätt så nytänkande och inget som man såg romarna eller grottmänniskor engagerade sig åt.
    Manlig amning är faktiskt ett rätt väldokumenterat historiskt fenomen och det finns teorier om att det var vanligt när vi människor levde som nomader.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:48:28 följande:
    Okej det var något nytt. Konstigt nog har det inte blivit mer populärt alltså. Kan det finnas en anledning till detta?
    Hur menar du med mer populärt? Det är ett fenomen som har försvunnit ur offentligheten i vår västerländska kultur, men så sent som på 70-talet kunde pappor i Sverige ges rådet att låta sina ledsna spädbarn snutta på bröstet för tröst, och i andra delar av världen (t.ex. Sri Lanka och delar av Afrika) är det frekvent förekommande.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:53:00 följande:
    Jag ser det som något nytt eftersom det inte funnits här som du själv säger de senaste 30 åren? Jag ser det mer naturligt med napp än en mans bröst, om jag ska vara ärlig. Och om det är snuttningen ni är ute efter så kan ju även en mamma utan mjölk låta barnet snutta.
    Jag är mest ute efter att alla ska få välja sin egen väg i den här frågan utan att bli kallade äckliga och liknande
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:53:00 följande:
    Jag ser det som något nytt eftersom det inte funnits här som du själv säger de senaste 30 åren? Jag ser det mer naturligt med napp än en mans bröst, om jag ska vara ärlig. Och om det är snuttningen ni är ute efter så kan ju även en mamma utan mjölk låta barnet snutta.
    Och alltså, förekommit har det ju, och förekommer fortfarande, bara att det har försvunnit rätt mycket ur offentligheten att även män kan låta barnen snutta.
Svar på tråden Män som ammar?