Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Art Vandelay skrev 2011-05-05 11:18:08 följande:
    Som i Skilda världar Glad

Nej jag tycker inte att de har gjort något fel och jag har svårt att se att någon öht skulle anmäla dem. Men de kanske mår dåligt om de får veta att de är syskon efter att de har haft sex och då kanske de frivilligt vill gå i terapi?
    Men det handlar ju inte om att frivilligt gå i terapi, frågan gällde ju varför de ska behöva välja mellan fängelse och terapi.

Oavsett hur man vänder och vrider på det så kommer en lag (som vi har nu) att ställa upp ett tvång. Tar man bort den lagen så finns inte det problemet och folk kan söka terapi som de vill om de så önskar.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Art Vandelay skrev 2011-05-05 11:29:20 följande:
    Jag vet inte hur man ska lösa det eftersom jag faktiskt inte vet hur de som har sex med familjemedlemmar tänker. Men om jag måste välja så vill jag hellre att de får välja att gå i terapi än att de ska tvingas till det.
    Och då behöver man inte ha någon lag som reglerar det, eller hur?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Art Vandelay skrev 2011-05-05 11:39:04 följande:
    Nej, men jag tycker ändå att det bör kollas upp om nu de inblandade inte förstår vad det är de håller på med. Man måste på något sätt förklara för dem hur viktigt det är att de skyddar sig mot eventuella graviditeter osv.
    Vem ska göra det? Hur ska det göras?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mumama skrev 2011-05-05 11:43:45 följande:

det är lagligt för halvsyskon som inte har vuxit upp tillsammans att gifta sig i sverige.

Jag har för mig att det är lagligt även för halvsyskon som har vuxit upp tillsammans men att ett sådant tillstånd aldrig har givits av länstyrelse/socialstyrelse.

Men något juridiskt krav att man inte ska ha växt upp ihop finns väl inte?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mumama skrev 2011-05-05 11:52:31 följande:
    jag hade för mig att man inte ksa ha vuxit upp som helsyskon, men jag hittar ingen tillförlitelig info om det, så du kan ha rätt-.
    Jo, i praktiken blir det ju ingen som får gifta sig med halvsyskon som man har växt upp med eftersom socialstyrelsen/länstyrelsen förmodligen aldrig skulle ge ett sådant tillstånd. Det jag funderade på var om det var lagstadgat men det verkar det inte vara.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mumama skrev 2011-05-05 11:56:15 följande:
    nej precis. Jag tror att det är från fall till fall.. konstigt för då faller det ju på vad den som utreder anser borde vara tillåtet.
    Det bör ju finnas interna riktlinjer i frågan. Jag har inte tittat på förarbetet till lagen men det står säkert något om saken där.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MammaG skrev 2011-05-05 11:56:57 följande:
    Jag kan inte riktigt se problemet med att ha moral.  Ska den avskaffas bara för att moral är fel, eller är det någon som vill knulla sin syrra/brorsa?
    Det är inte fel att "ha moral" men när man stiftar lagar på denna moral så är det ett ganska svagt argument eftersom moralen varierar mellan människor. Jag ser exempelvis inga moraliska problem med att syskon har samlag. Lagen ser inga moraliska problem med att halvsyskon eller syskon av samma kön har sex medan det finns gott om folk som anser att det också är omoraliskt.

Det blir väldigt godtyckligt. De andra argumenten som förts fram i tråden (och andra diskussioner) kan utan vidare användas för att lagstifta bort andra sexuella förbindelser, exempelvis mellan personer vars risk att föra vidare genetiska defekter är många gånger större än syskon.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MammaG skrev 2011-05-05 12:04:31 följande:

Ni tycker alltså att bara en människa är vuxen, och vill göra det så ska det vara ok att ha sex med t.ex pappa? För är man väl vuxen så gäller det också. Det är inte bara syskonsex det handlar om.

Det är redan idag lagligt att ha samlag med sin pappa så även där anser lagen att det är moraliskt försvarbart (om man jämställer lag med moral lite snabbt).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mumama skrev 2011-05-05 12:11:52 följande:
    nej det är inte lagligt att ha sex med sin avkomma.
    Det var inte det jag skrev heller.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mumama skrev 2011-05-05 12:27:02 följande:
    ah men tvärtom är olagligt.. 
    Ja, det är det.

Om dottern (eller sonen om det handlar om mamman) är över 18 så är det samlag med avkomling, under 18 är våldtäkt av barn.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-05 12:30:30 följande:
    Varför är det barn vid 18 i detta fallet men 15 annars? Eller har jag fel?
    Det regleras i Brottsbalken 6 kap. 4 §:

"Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år."

Här handlar det alltså om att det är våldtäkt mot barn men man valde också att fylla på med detta och också använda samma åtalspunkt:

"Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen skall svara på grund av en myndighets beslut."
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 12:28:46 följande:
    Ja, det är det.

Om dottern (eller sonen om det handlar om mamman) är över 18 så är det samlag med avkomling, under 18 är våldtäkt av barn.
    Jag ska också påpeka att vid våldtäkt av barn så spelar inte könet någon roll men det gör såvitt jag kan förstå i lagen om samlag med avkomling (som jag tog upp i inlägg #36 i den här tråden).
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?