Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Chinchilli skrev 2011-05-03 21:09:39 följande:
    Om det skulle bli lagligt finns ju risken att föräldrar manipulerar sina barn till att vilja ha sex med dem, ska det då vara okej? Man blir ju byxmyndig vid 15
    En sak till gällande det du skriver här.

Inte heller här är lagen i TS användbar, om en förälder har samlag (eller genomför annan sexuell handling) med sitt barn (som är yngre än 18 år) döms föräldern för våldtäkt av barn, ett brott som har högre straff.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kitsune skrev 2011-05-03 21:33:01 följande:
    Vilka sociala konsekvensker skulle en sådan reproduktion leda till i/för vår samtid och framtida generationer? Hur skulle det kunna påverka människans fortsatta sociala utveckling? Skulle den möjligen återgå till mer primitiva förhållanden och samhällen?
    Finns det någon som helst evidens för att att våra mer "primitiva" förfäder skulle haft något problem med inavel? Om ja, vilka? Om nej, hur är det relevant?
    Varför vill man tro att det inte kan ske igen om man ger vissa individer nu ett grönt ljus, så ger man även ett grönt ljus till en social utveckling.  Sådana här val mellan vuxna är inte biologiska (man föds till en viss sexualitet) men de är istället i hög grad sociala, präglade av sociala faktorer. Ger man ett grönt ljus så inbjuder man en till faktor som
    kommer att påverka samhällen stort. Någon tog upp sådant som "struktur", ja den kommer att förändra samhällsstrukturen.
    Förändring är inte per definition dåligt och så är inte fallet här. Att säga att samhället förändras är helt enkelt inte ett tillräckligt argument utan "ni" får visa på varför samhället blir sämre precis som "vi" får visa varför det blir bättre utan lagen.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sötnöten skrev 2011-05-03 21:38:46 följande:
    Vi e helt på samma linje! Det skulle vara mycket förödande för de barn som skulle utsättas för sex med sina föräldrar (barn över 15 år), men inte vågade säga emot. Det skulle fortfarande vara lagligt! 
    Nej, det skulle inte vara lagligt, det skulle vara våldtäkt av barn (förutsatt att barnet inte fyllt 18 år). Om barnet fyllt 18 år skulle det kunna vara våldtäkt beroende på situation.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Vilka sociala konsekvensker skulle en sådan reproduktion leda till i/för vår samtid och framtida generationer?

Hur skulle det kunna påverka människans fortsatta sociala utveckling?
    Bra frågor båda två, därför tog jag dem i ett nytt inlägg.

Jag ser inga omedelbara sociala konsekvenser av att avskaffa lagen, men det är mycket möjligt att tabun kring den typen av sex kan minska och det innebär förstås att det kan bli mer socialt accepterat på sikt. Med det sagt så är jag övertygad om att tabut kring detta ligger betydligt djupare än lagen och att en lagförändring inte skulle påverka särskilt mycket.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Chinchilli skrev 2011-05-03 21:52:11 följande:
    I sådana fall brukar endast den drivande straffas, den som blivit manipulerad brukar inte behöva stå till svar och straffa för vad någon annan fått den till. Finns alltid undantag.
    Visst, men behövs verkligen en lag som den i TS om det ändå handlar om en manipulation? Kan man styrka det kommer man använda en annan lag. Lagen som diskuteras är uttryckligen till för att straffa helsyskon som har samlag, den är inte användbar på halvsyskon, "låtsassyskon" eller vid oralsex/analsex/annan sex.
    Chinchilli skrev 2011-05-03 21:52:11 följande:
    Det är många lagar som finns "dubbelt" i lagboken, åklagaren brukar välja den som passar det aktuella fallet bäst, i dessa fall kanske våldtäkt av barn, det behöver väl inte betyda att man måste ta bort en lag för det. Den kan kanske komma till användning i något fall.
    Ja, men det var ditt resonemang angående byxmyndighet jag vände mig mot, det är inte relevant här.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    feministbrud skrev 2011-05-03 22:20:47 följande:
    Jag undrar också varför folk helt plötsligt skulle vilja ha sex med nära släktingar.

Fö är det ok att ha sex med sina halvsyskon. Detta vet alla som har gift sig och gjort en hinderprövning.
    Ja, det finns endast två förhållanden där det är olagligt att ha samtyckande samlag när det kommer till vuxna människor:

1. Om man är biologisk förälder till den man har samlag med. Notera att det bara är föräldern som kan straffas.
    2. Om man är helsyskon till den man har samlag med.

Alla andra varianter är lagliga så vitt jag vet (inklusive ett homosexuellt förhållande mellan halvsyskon, far och son eller mor och dotter).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    RainMan1x7x skrev 2011-05-03 23:53:52 följande:
    Skulle en äldre syster sexa sin fjortonåriga lillebror skulle det bli våldtäkt av barn, skulle en äldre syster ha sex med sin femtonåriga lillebror skulle det bli incestbrott.
    Det första stämmer bra, det andra beror på omständigheterna och hur sexet går till. Det kan vara både samlag med syskon (här kan båda dömas), sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning och (ibland) våldtäkt av barn (om lillebror anses stå under fostran av systern). Det finns säkert något mer som jag inte kommer på just nu.
    Så om en 90 årig mamma har sex med sin 60 åriga dotterhelt frivilligt är det olagligt.
    Nej, inte per definition. Om mamman står i beroendeställning till dottern (eller tvärtom) kan det vara det men sex mellan mor/dotter är generellt ok.
    Eller om två tvillingar har sex/leker doktor är det också olagligt.
    Bara om tvillingarna är en av varje kön och har vaginalt samlag.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pepparfrun skrev 2011-05-04 10:28:46 följande:
    Kanske kan ändra lite, så det istället blir olagligt att skaffa barn med nära släktingar. Och då ingår kusiner där.
    Att föräldrarna är kusiner är inte särskilt riskfyllt i första generationen, det är först när generna "förädlas" genom flera generationer som problemen uppkommer och det löser man inte med förbud utan med information och kunskapsspridande.

Det som CallGirl tar upp är en annan sak man måste ta hänsyn till, det är inte oproblematiskt att säga "ni har en ökad risk, därför får ni inte skaffa barn" när det finns par där ute som har många gånger högre risk för ärftliga sjukdomar (upp till 50% ibland). Här finns det också problem med infektionssjukdomar som HIV och hepatit, ska man förbjuda mödrar med sådana sjukdomar att skaffa barn också?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 17:11:40 följande:
    Det är ju valfritt hur man väljer att tolka det, jag tänker mer på familjemedlemmar som har sex med varandra som personer som har svårt att skilja rätt från fel.
    Vad är det som säger att de inte kan skilja på rätt och fel?
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 17:11:40 följande:
    Nej inte bestämma, men förklara. Terapi behöver inte vara så starkt laddat så man ser det som ett tvång.
    Men om det inte handlar om tvångsvård så kan man slopa lagen och man kan inte kräva någon form av terapimedverkan. I varje fall inte om man inte pratar om psykiatrisk tvångsvård (vilket leder oss tillbaka till rutan 1).

Man kan förstås erbjuda terapi men det behöver man ingen lag för att göra.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 21:12:55 följande:
    Nu tänker jag på de som är förståndshandikappade för det är väl de som ligger i riskzonen att bli anmälda? Jag vet inte hur vanligt det är att två normalt funtade familjemedlemmar har sex med varandra men om de har det så är risken ganska liten att de blir anmälda för det, om de nu inte blir påkomna vilket vad jag vet inte är speciellt vanligt. Men rätta mig gärna om jag har fel. De lär ju knappast anmäla varandra.
    Ok, då är jag med på vad du menar. Däremot ställer jag mig frågande till att majoriteten av syskonsex skulle handla om utvecklingsstörningar.
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 21:12:55 följande:
      Om de fick välja mellan fängelsestraff och terapi så hade de antagligen valt terapi.
    Ja, givetvis. Men jag ser inte hur det skulle kunna göras utan att det handlar om tvång (hotet om fängelse är i sig ett tvång) och om man inte ska använda tvång behövs ingen lag som förbjuder det.
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?