Inlägg från: Fru Kwasthilda |Visa alla inlägg
  • Fru Kwasthilda

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Vad tycker ni? Är det en omodern morallag som bör slopas? 

Observera att sex med underåriga regleras i annan paragraf och att denna paragraf (även) gäller vuxna.

Utdrag ur brottsbalken (1962:700) 6:e kapitlet.

7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?
  • Fru Kwasthilda

Ingen som vill motivera sitt svar?

• Fru Kwasthilda

Inga nej-röstande som vill motivera sitt svar?

• Fru Kwasthilda
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-03 14:20:20 följande:
    Om det blir barn så är risken för missbildningar stor. Inavel kallas det. 
    Fast förbudet gäller samlag, inte barnalstrande. För övrigt så finns det inga förbud att fortplanta sig när mn har allvarliga ärftliga sjukdomar som tex cystisk fibros.
  • Fru Kwasthilda
    Art Vandelay skrev 2011-05-03 16:43:24 följande:
    Jag svarade annat eftersom jag är tveksam. Jag antar att du menar incest där de inblandade är med på det hela? All form av övergrepp ska naturligtvis vara förbjudet men som sagt jag vet inte om det är rätt att förbjuda det om det gäller vuxna personer. Svår fråga.
    Alla former av övergrepp är förbjudna. De behandlas inte i denna paragraf.

Här handlar det om att du (och ditt syskon) kan få upp till ett års fängelse vardera om ni har samlag med varandra.

Här är en länk till en artikel i Aftonbladet för ett år sedan ungefär (Nej, jag tycker inte att AB är en jättebra källa ): http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12251345.ab
  • Fru Kwasthilda
    woopie skrev 2011-05-03 17:01:10 följande:
    en förälder som har en sexuell förbindelse med sitt vuxna barn begår övergrepp och misshandel!

Syskon som har sexuellförbindelse med varann kan inte ha en sund relation!

Detta är vad jag högst personligen tycker!
    Men tycker du att det du kallar "inte en sund relation" ska vara förbjudet?
  • Fru Kwasthilda
    UmmAminah skrev 2011-05-03 18:07:18 följande:
    jag tror att lagarna e det som gör att vi människor håller oss i chack mera. skulle vi börja plocka bort lagar så är ju fler saker "fritt fram"  vi behöver nånslags struktur tycker jag.
    Men vad stör det dig om ett vuxet syskonpar har sex med varandra? Eller en 42-årig mor och hennes 25-åriga son som mest vuxit upp med sin far?
  • Fru Kwasthilda
    M C skrev 2011-05-03 19:55:58 följande:
    Annat, jag tycker att syskondelen ska strykas med att sexa med sina avkomlingar borde straffas hårdare.
    Varför ska det straffas hårdare? Mitt exempel ovan: Mor 42 år har sex med son 25 år som mest vuxit upp hos sin pappa.
  • Fru Kwasthilda
    Chinchilli skrev 2011-05-03 21:09:39 följande:
    Att det ens blivit en lag från början måste ju ha grund i att det är skadligt för samhället på något sätt.  
    Som på den tiden när det var olagligt med homosexuella förhållanden?
  • Fru Kwasthilda

Det där med argumentet beroendeställning är intressant för det är nog ganska vanligt att man har sex i en sådan relation: chef/anställd, mentor/adept, handledare/praktikant etc.

• Fru Kwasthilda

# 83 Det finns säkert de som tycker att någon som tänder på samma kön behöver hjälp. Fram till någon gång på 70-talet (tror jag) klassades homosexualitet som en sjukdom. Och det var inte heller så länge sedan som onani ansågs direkt skadligt.

• Fru Kwasthilda

Tillägg till #85 1979 var det som homosexualitet ströks som sjukdom.

• Fru Kwasthilda

#96 och 97: Ser ni inte likheten med hur man ville behandla/bota homosexuella förr?

• Fru Kwasthilda

#111 och jag har jättesvårt för att tänka mig hur man skulle kunna ha sex med någon av samma kön, eller med någon som är 40 år äldre

• Fru Kwasthilda
    Art Vandelay skrev 2011-05-05 11:39:04 följande:
    Nej, men jag tycker ändå att det bör kollas upp om nu de inblandade inte förstår vad det är de håller på med. Man måste på något sätt förklara för dem hur viktigt det är att de skyddar sig mot eventuella graviditeter osv.
    Precis som man bör förklara för de som har cystisk fibros (tex) hur viktigt det är att de skyddar sig? Om helsyskon får barn innebär det inte automatiskt, i första generationen, missbildningar. Men ja, risken ökar.

Att du (eller någon) inte förstår hur någon kan tända på ett syskon innebär inte att de måste erbjudas terapi. Som tidigare sagts så förstår jag inte hur man kan vara homosexuell, eller hur man kan tända på någon som är kraftigt överviktig.
  • Fru Kwasthilda
    MammaG skrev 2011-05-05 11:56:57 följande:
    Jag kan inte riktigt se problemet med att ha moral.  Ska den avskaffas bara för att moral är fel, eller är det någon som vill knulla sin syrra/brorsa?
    Ja, det finns alldeles säkert de som har och vill ha, sex med sitt syskon.

Moral i sig är inget problem. Problemet uppstår, enligt mig, när moral begränsar människor från att leva det liv de vill (utan att skada någon annan).
  • Fru Kwasthilda
    MammaG skrev 2011-05-05 12:04:31 följande:

Ni tycker alltså att bara en människa är vuxen, och vill göra det så ska det vara ok att ha sex med t.ex pappa? För är man väl vuxen så gäller det också. Det är inte bara syskonsex det handlar om.

Att ha sex med sin förälder är inte olagligt men att ha sex med sitt vuxna barn är.
  • Fru Kwasthilda
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 12:28:46 följande:
    Ja, det är det.

Om dottern (eller sonen om det handlar om mamman) är över 18 så är det samlag med avkomling, under 18 är våldtäkt av barn.
    Du som vet allt

Varför är det barn vid 18 i detta fallet men 15 annars? Eller har jag fel?
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?