Inlägg från: Boothwalker |Visa alla inlägg
  • Boothwalker

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Jag tycker att så länge det inte är övergrepp och alla parter är med på det hela så har ingen annan rätt att lägga sig i det hela.

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Boothwalker
    woopie skrev 2011-05-04 07:59:50 följande:
    fast det ÄR ett övergrepp om det är en förälder och ett barn!
    någon av parterna är i beroende och eller skuld till den andra!

ett syskonpar, helsyskon som växt upp tillsammans, som inleder en sexuell relation behöver hjälp!
    Jupp. Och då är det inte ok. Men det är inte först och främst ook bara för att den vuxna är släkt med barnet. Det är lika lite ok om de inte är släkt. Övergrepp är ALDRIG ok. Och det finns redan lagar mot det.

Ja man kan behöva hjälp om man inleder en sexuell relation med sina syskon. Men jag anser inte att fängelse är det rätta.
    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Boothwalker
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 16:34:31 följande:
    Boothwalker: jag håller med, mitt förslag var att byta ut ett års fängelse till minst ett års terapi.
    Låter mycket bättre =)

Fast jag tror inte på tvångsterapi heller. Teoretiskt sett tycker jag att folk inte har med saken att göra. Men att de kan rekommenderas terapi.
  • Boothwalker
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-04 16:48:43 följande:
    #96 och 97: Ser ni inte likheten med hur man ville behandla/bota homosexuella förr?
    Både och. homosexualitet och incest är inte riktigt samma sak för blir det barn så finns risken att de får missbildningar. Men i sak tycker jag att man själv har rätt att bestämma över sitt liv. Så länge ingen annan skadas av det man gör. Jag tycker terapi ska erbjudas. Men jag tycker alla ska ha rätt till terapi om de behöver det. Men jag tror inte på fängelse eller tvångsvård.
  • Boothwalker
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 16:50:06 följande:
    Tvångsterapi låter ju verkligen illa, men jag tycker definitivt att de bör ha någon att prata med. Alla kanske inte förstår att det är fel, eller att de bör skydda sig mot eventuella graviditeter. Syskonen är kanske förståndshandikappade och begriper inte bättre, eller så är de redan inavlade så de är efterblivna av den anledningen etc etc.
    Är de förståndshandikappade kanske det är bra att kolla så de vet vad det handlar om. Men jag tycker inte man har rätt att bestämma helt över deras liv heller.
  • Boothwalker
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 17:11:40 följande:
    Det är ju valfritt hur man väljer att tolka det, jag tänker mer på familjemedlemmar som har sex med varandra som personer som har svårt att skilja rätt från fel. Homosexualitet är en annan sorts läggning som jag ser på samma sätt som jag ser på heterosexuella. Men jag håller med om att det är hemst att det har klassats som en mentalsjukdom.
    Boothwalker skrev 2011-05-04 17:01:19 följande:
    Är de förståndshandikappade kanske det är bra att kolla så de vet vad det handlar om. Men jag tycker inte man har rätt att bestämma helt över deras liv heller.
    Nej inte bestämma, men förklara. Terapi behöver inte vara så starkt laddat så man ser det som ett tvång.
    Nej precis. Skillnad mellan att påpeka saker och att totalt lägga sig i. Och skillnad om man lägger in massa skuld och anklagelser eller om man är ödmjuk och försynt. Skillnad på att vilja hjälpa och att rätta till ett problem som kanske inte är så allvarligt. Typ =)
  • Boothwalker
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 17:19:42 följande:
    Ja just precis vad jag menade Glad

(Sen ska det stå hemskt och inte hemst)
    Bra =)
  • Boothwalker
    woopie skrev 2011-05-04 21:14:46 följande:
    de är båda vuxna.... men den ena är förälder och den andra barn.... det är fortfarande inte ok....
    Ah. Du menar så. Är båda vuxna och med på det är det deras ensak anser jag. Även om jag inte skulle propagera för det.
  • Boothwalker
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-04 22:17:25 följande:
    #111 och jag har jättesvårt för att tänka mig hur man skulle kunna ha sex med någon av samma kön, eller med någon som är 40 år äldre
    Jag har svårt att tänka sig hur man kan ha sex med nån man inte känner...

Alla har olika preferenser. Och jag tänker inte döma nån för hur de väljer att göra. Så länge alla parter är med på det hela så skiter jag i vad folk gör =)
  • Boothwalker
    lennartsdotter skrev 2011-05-04 23:08:42 följande:
    Men anta att du har ett fall av syskon som har separerats i tidig ålder. De har adopterats bort till olika familjer, känner inte till varandra förrän i vuxen ålder varpå de tar kontakt med varandra, attraheras av varandra och har sex med varandra. De är fullt normala, inga funktionshinder men de har en ovanlg bakgrund som kanske påverkar, kanske inte men vad spelar det för roll? Varför ska de behöva gå i terapi? Varför ska de behöva välja mellan fängelse eller terapi? Vad exakt har de gjort fel?

Det är ett extremt ovanligt scenario men det har hänt.
    Kan ju hända att det blir lite traumatiskt att upptäcka det och att man därför vill ha terapi =)
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?