Inlägg från: Art Vandelay |Visa alla inlägg
  • Art Vandelay

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Jag svarade annat eftersom jag är tveksam. Jag antar att du menar incest där de inblandade är med på det hela? All form av övergrepp ska naturligtvis vara förbjudet men som sagt jag vet inte om det är rätt att förbjuda det om det gäller vuxna personer. Svår fråga.

• Art Vandelay
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-03 16:57:35 följande:
    Alla former av övergrepp är förbjudna. De behandlas inte i denna paragraf.

Här handlar det om att du (och ditt syskon) kan få upp till ett års fängelse vardera om ni har samlag med varandra.

Här är en länk till en artikel i Aftonbladet för ett år sedan ungefär (Nej, jag tycker inte att AB är en jättebra källa ): www.aftonbladet.se/nyheter/article12251345.ab
    Jag kommer ihåg den händelsen, men jag är fortfarande tveksam. Det verkar lite märkligt att få fängelsestraff för en sån sak hur omoraliskt det än må vara. Jag hade nog föredragit  att ge dem ett års terapi istället.
  • Art Vandelay

Boothwalker: jag håller med, mitt förslag var att byta ut ett års fängelse till minst ett års terapi.

• Art Vandelay
    Boothwalker skrev 2011-05-04 16:40:07 följande:
    Låter mycket bättre =)

Fast jag tror inte på tvångsterapi heller. Teoretiskt sett tycker jag att folk inte har med saken att göra. Men att de kan rekommenderas terapi.
    Tvångsterapi låter ju verkligen illa, men jag tycker definitivt att de bör ha någon att prata med. Alla kanske inte förstår att det är fel, eller att de bör skydda sig mot eventuella graviditeter. Syskonen är kanske förståndshandikappade och begriper inte bättre, eller så är de redan inavlade så de är efterblivna av den anledningen etc etc.
  • Art Vandelay
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-04 16:48:43 följande:
    #96 och 97: Ser ni inte likheten med hur man ville behandla/bota homosexuella förr?
    Det är ju valfritt hur man väljer att tolka det, jag tänker mer på familjemedlemmar som har sex med varandra som personer som har svårt att skilja rätt från fel. Homosexualitet är en annan sorts läggning som jag ser på samma sätt som jag ser på heterosexuella. Men jag håller med om att det är hemst att det har klassats som en mentalsjukdom.
    Boothwalker skrev 2011-05-04 17:01:19 följande:
    Är de förståndshandikappade kanske det är bra att kolla så de vet vad det handlar om. Men jag tycker inte man har rätt att bestämma helt över deras liv heller.
    Nej inte bestämma, men förklara. Terapi behöver inte vara så starkt laddat så man ser det som ett tvång.
  • Art Vandelay
    Boothwalker skrev 2011-05-04 17:15:18 följande:
    Nej precis. Skillnad mellan att påpeka saker och att totalt lägga sig i. Och skillnad om man lägger in massa skuld och anklagelser eller om man är ödmjuk och försynt. Skillnad på att vilja hjälpa och att rätta till ett problem som kanske inte är så allvarligt. Typ =)
    Ja just precis vad jag menade Glad

(Sen ska det stå hemskt och inte hemst)
  • Art Vandelay
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-04 18:14:44 följande:
    Vad är det som säger att de inte kan skilja på rätt och fel?
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 17:11:40 följande:
    Nej inte bestämma, men förklara. Terapi behöver inte vara så starkt laddat så man ser det som ett tvång.
    Men om det inte handlar om tvångsvård så kan man slopa lagen och man kan inte kräva någon form av terapimedverkan. I varje fall inte om man inte pratar om psykiatrisk tvångsvård (vilket leder oss tillbaka till rutan 1).

Man kan förstås erbjuda terapi men det behöver man ingen lag för att göra.
    Nu tänker jag på de som är förståndshandikappade för det är väl de som ligger i riskzonen att bli anmälda? Jag vet inte hur vanligt det är att två normalt funtade familjemedlemmar har sex med varandra men om de har det så är risken ganska liten att de blir anmälda för det, om de nu inte blir påkomna vilket vad jag vet inte är speciellt vanligt. Men rätta mig gärna om jag har fel. De lär ju knappast anmäla varandra.

Ja det är en svår fråga för jag gillar inte heller att man ska tvinga någon till terapi, men samtidigt så finns det säkert de som behöver det. Om de fick välja mellan fängelsestraff och terapi så hade de antagligen valt terapi. Psykiatrisk tvångsvård är helt uteslutet.
  • Art Vandelay
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-04 21:19:11 följande:
    Ok, då är jag med på vad du menar. Däremot ställer jag mig frågande till att majoriteten av syskonsex skulle handla om utvecklingsstörningar.
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 21:12:55 följande:
      Om de fick välja mellan fängelsestraff och terapi så hade de antagligen valt terapi.
    Ja, givetvis. Men jag ser inte hur det skulle kunna göras utan att det handlar om tvång (hotet om fängelse är i sig ett tvång) och om man inte ska använda tvång behövs ingen lag som förbjuder det.
    Det är mer ett antagande från min sida, jag har sett riktigt inskränkta bönder och de verkar inte ha alla hästar i stallet om man säger så. Jag har svårt att se hur två helt normalt funtade syskon skulle kunna ha sex med varandra. Fördomsfullt kanske, men det är bara mina tankar och funderingar.

Nej du har rätt, jag tror inte att man löser något med att använda sig att tvång, inte när det gäller två vuxna individer som är medvetna om vad de gör.
  • Art Vandelay
    lennartsdotter skrev 2011-05-04 23:08:42 följande:
    Men anta att du har ett fall av syskon som har separerats i tidig ålder. De har adopterats bort till olika familjer, känner inte till varandra förrän i vuxen ålder varpå de tar kontakt med varandra, attraheras av varandra och har sex med varandra. De är fullt normala, inga funktionshinder men de har en ovanlg bakgrund som kanske påverkar, kanske inte men vad spelar det för roll? Varför ska de behöva gå i terapi? Varför ska de behöva välja mellan fängelse eller terapi? Vad exakt har de gjort fel?

Det är ett extremt ovanligt scenario men det har hänt.
    Som i Skilda världar Glad

Nej jag tycker inte att de har gjort något fel och jag har svårt att se att någon öht skulle anmäla dem. Men de kanske mår dåligt om de får veta att de är syskon efter att de har haft sex och då kanske de frivilligt vill gå i terapi?
  • Art Vandelay
    Boothwalker skrev 2011-05-04 23:12:26 följande:
    Kan ju hända att det blir lite traumatiskt att upptäcka det och att man därför vill ha terapi =)
    Precis vad jag tänkte Glad
  • Art Vandelay
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 11:21:50 följande:
    Men det handlar ju inte om att frivilligt gå i terapi, frågan gällde ju varför de ska behöva välja mellan fängelse och terapi.

Oavsett hur man vänder och vrider på det så kommer en lag (som vi har nu) att ställa upp ett tvång. Tar man bort den lagen så finns inte det problemet och folk kan söka terapi som de vill om de så önskar.
    Jag vet inte hur man ska lösa det eftersom jag faktiskt inte vet hur de som har sex med familjemedlemmar tänker. Men om jag måste välja så vill jag hellre att de får välja att gå i terapi än att de ska tvingas till det.
  • Art Vandelay
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 11:30:37 följande:
    Och då behöver man inte ha någon lag som reglerar det, eller hur?
    Nej, men jag tycker ändå att det bör kollas upp om nu de inblandade inte förstår vad det är de håller på med. Man måste på något sätt förklara för dem hur viktigt det är att de skyddar sig mot eventuella graviditeter osv.
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?