Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Tommy från Alberga skrev 2011-05-03 14:20:20 följande:
    Om det blir barn så är risken för missbildningar stor. Inavel kallas det. 
    Men risken för missbildningar är större i en del andra fall när föräldrarna är obesläktade men den ena eller båda partnera bär på anlag för sjukdom/missbildning. Är det skäl nog att förbjuda vissa människor från att ha sex helt och hållet? Tänker då främst på de som bär på dominanta sjukdomsanlag.
  • lennartsdotter
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-03 12:46:10 följande:
    Ja, den kan slopas eftersom den existerar för att straffa samtyckande sex mellan vuxna människor. Tvärtemot vad många tror så är den inte relevant vid övergrepp där den ena parten utnyttjas.
    Håller med.  Våra övriga sexualbrottslagar borde vara fullt tillräckliga att använda om det finns skäl att misstänka brott (om nu incest skulle legaliseras).
  • lennartsdotter
    Mornie Alantie skrev 2011-05-03 19:10:26 följande:
    Jag såg en dokumentär om kusingifte för något år sedan. Där talade de om en stad i England där en mycket stor andel av befolkningen kom från en kultur där kusingifte är vanligt. Jag minns inte vilken kultur det var, och det är helt oväsentligt för frågan i alla fall. I den staden fanns en ganska stor ökning av vissa mycket ovanliga genetiska sjukdomar jämfört med andra platser. Med det vill jag säga att jag inte på något sätt tycker att det vore idealt med en stor andel inavel.

Dock ska vi komma ihåg att kusingifte redan är tillåtet i Sverige och har så varit sedan början av 1800-talet. Att få barn med ett helsyskon är naturligtvis värre genetiskt sett, men å andra sidan är det så extremt ovanligt att det knappast är ett problem alls. De flesta problem uppkommer dessutom efter några generationer och då talar vi om något som är ännu ovanligare.

Jag tror inte att lagen påverkar något alls faktiskt. De allra flesta finner sex med en nära anhörig motbjudande, lag eller inte. De som kan tänka sig att ha sex med sitt syskon har nog det idag också, trots lagen.
    Det var en specifik stadsdel med hög andel pakistanier där man på sjukhuset upptäckte en hög andel medfödda defekter som kunde spåras till kusinäktenskap. Sådana problem uppstår otvivelaktigt när inavel pågår genom flera generationer. Den typen av problem motverkas dock inte bäst av förbud. I samma program intervjuades ett svenskt, invandrat par som var kusiner. De hade (har?) en gravt sjuk son. Sjukdomen var ärftlig så det faktum att de var släkt ökade risken för att båda skulle vara bärare, vilket båda var. De kritiserade svensk sjukvård för att helt ignorera problematiken.

De förespråkade inte något slags förbud utan helt enkelt saklig information om vilka risker det medför att skaffa barn med nära släktingar. Där har de helt klart en poäng.
  • lennartsdotter
    Kitsune skrev 2011-05-03 20:53:07 följande:

Nej, sådant skulle föra med sig konsekvenser för mänskligheten och involverar även
    biologiska konsekvenser. Varför skulle man vilja uppmuntra sådan reproduktion med
    all kunskap vi har. Upplever det som att mänskligheten skulle gå tillbaka istället för
    framåt.

Att skrota en sådan lag är inte detsamma som att uppmuntra folk att knulla med nära släktingar. Människan har klarat sig väldigt bra under en väldigt lång tid trots att några lagar mot incest inte funnits (det är ju något som har upprättats i relativt moderna samhällen).

Om vi ska se människan som en biologisk varelse, som ett djur, vilket jag tycker att vi bör så bör vi se till hur andra djur fungerar i avseendet. Knullar de loss med sina nära släktingar bara för att de inte har lagar som förbjuder det? Nej. Händer det? Ja. Dock finns det flera biologiskt inbyggda system (tex. kemiska och beteendemässiga) som förebygger inavel. Djur kan avgöra släktskap efter varandras doft, våra kroppar känner av genetisk likhet/olikhet vilket påverkar vår reproduktionsförmåga, flockdjur stöter i regel bort sina avkommor när det närmar sig könsmognad osv. Helt utan lagar.

Varför skulle de biologiska "säkerhetssystemen" krascha bara för att vi skrotar en lag?
  • lennartsdotter
    Art Vandelay skrev 2011-05-04 21:34:22 följande:
    Det är mer ett antagande från min sida, jag har sett riktigt inskränkta bönder och de verkar inte ha alla hästar i stallet om man säger så. Jag har svårt att se hur två helt normalt funtade syskon skulle kunna ha sex med varandra. Fördomsfullt kanske, men det är bara mina tankar och funderingar.

Nej du har rätt, jag tror inte att man löser något med att använda sig att tvång, inte när det gäller två vuxna individer som är medvetna om vad de gör.
    Men anta att du har ett fall av syskon som har separerats i tidig ålder. De har adopterats bort till olika familjer, känner inte till varandra förrän i vuxen ålder varpå de tar kontakt med varandra, attraheras av varandra och har sex med varandra. De är fullt normala, inga funktionshinder men de har en ovanlg bakgrund som kanske påverkar, kanske inte men vad spelar det för roll? Varför ska de behöva gå i terapi? Varför ska de behöva välja mellan fängelse eller terapi? Vad exakt har de gjort fel?

Det är ett extremt ovanligt scenario men det har hänt.
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?