Mornie Alantie skrev 2011-05-03 19:10:26 följande:
Jag såg en dokumentär om kusingifte för något år sedan. Där talade de om en stad i England där en mycket stor andel av befolkningen kom från en kultur där kusingifte är vanligt. Jag minns inte vilken kultur det var, och det är helt oväsentligt för frågan i alla fall. I den staden fanns en ganska stor ökning av vissa mycket ovanliga genetiska sjukdomar jämfört med andra platser. Med det vill jag säga att jag inte på något sätt tycker att det vore idealt med en stor andel inavel.
Dock ska vi komma ihåg att kusingifte redan är tillåtet i Sverige och har så varit sedan början av 1800-talet. Att få barn med ett helsyskon är naturligtvis värre genetiskt sett, men å andra sidan är det så extremt ovanligt att det knappast är ett problem alls. De flesta problem uppkommer dessutom efter några generationer och då talar vi om något som är ännu ovanligare.
Jag tror inte att lagen påverkar något alls faktiskt. De allra flesta finner sex med en nära anhörig motbjudande, lag eller inte. De som kan tänka sig att ha sex med sitt syskon har nog det idag också, trots lagen.
Det var en specifik stadsdel med hög andel pakistanier där man på sjukhuset upptäckte en hög andel medfödda defekter som kunde spåras till kusinäktenskap. Sådana problem uppstår otvivelaktigt när inavel pågår genom flera generationer. Den typen av problem motverkas dock inte bäst av förbud. I samma program intervjuades ett svenskt, invandrat par som var kusiner. De hade (har?) en gravt sjuk son. Sjukdomen var ärftlig så det faktum att de var släkt ökade risken för att båda skulle vara bärare, vilket båda var. De kritiserade svensk sjukvård för att
helt ignorera problematiken.
De förespråkade inte något slags förbud utan helt enkelt saklig information om vilka risker det medför att skaffa barn med nära släktingar. Där har de helt klart en poäng.