Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Ja, den kan slopas eftersom den existerar för att straffa samtyckande sex mellan vuxna människor. Tvärtemot vad många tror så är den inte relevant vid övergrepp där den ena parten utnyttjas.

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    UmmAminah skrev 2011-05-03 18:07:18 följande:
    jag tror att lagarna e det som gör att vi människor håller oss i chack mera. skulle vi börja plocka bort lagar så är ju fler saker "fritt fram"  vi behöver nånslags struktur tycker jag.
    1. Tror du att de syskon som vill ha sex i dagsläget avhåller sig för att de då skulle bryta mot lagen?
    2. Tror du att antalet fall av syskonsex skulle öka om lagen togs bort?
    3. Skulle det ha någon betydelse för samhället om frekvensen av syskonsex ökade något (att den ska öka markant kan vi nog utesluta)?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Neko skrev 2011-05-03 18:51:29 följande:
    Ja, det är helt klart en omodern morallag. Håller med CallGirl. Dock är det ju även olagligt om tex syskonen är av samma kön...
    Lagen gäller bara samlag (som innebär vaginalt samlag) och inte "annan sexuell handling", jämför våldtäktslagen.

"Med samlag bör liksom i dag avses endast vaginala samlag."
    "Med samlag avses endast vaginala samlag."
    "Det straffbara området är avgränsat till vaginala samlag och förutsätter att det föreligger ett biologiskt släktskap mellan parterna."

"Samlagsrekvisitet är enligt praxis uppfyllt då ”könsdelarna i vart fall kommit i beröring med varandra”, det är således endast vaginala samlag som omfattas av regeln."

Det bör således vara fritt fram för både oralsex och analsex mellan syskon och särskilt mellan syskon av samma kön.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:24:53 följande:
    Nej men lägg av! Aldrig! Det e ju vidrigt! Det här måste ju vara ett skämt?! 
    Varför måste det vara ett skämt?
    Hur kan nån tycka att det "normalt" att ha sex med en närstående familjemedlem?
    Det är ju inte riktigt det som diskuteras här.
    Tänk själv, skulle "du" kunna ha sex med din bror/syster/son/mamma/pappa/son/dotter??!!
    På vilket sätt är ens egna känslor inför det relevant för diskussionen om lagen?
    Nej, var fan ska världen sluta!!!
    Förmodligen på i stort sett samma sätt oavsett om man har en lag mot incest eller ej.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Maline skrev 2011-05-03 20:31:42 följande:
    Annat...
    Jag är inne lite på samma spår som MC att det in nära relationer inom familjen kan handla om att den ena parten kan befinna sig i en beroendeställning och att gränsen måste dras någonstans och bättre för tidigt än för sent i mitt tycke..
    Det gäller dock enbart vid det första stycket, inte det andra.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:37:26 följande:
    Varför inte vid andra?
    Styrker man brott i andra stycket måste man lagföra båda parter och man straffar således även den som är i beroendeställning. Jag ställer mig mycket tveksam till att någon tycker att det är en bra idé att straffa offret för gärningen också.
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:37:26 följande:
    Försvann alla beroendeställnings"känslor" andra ggn?
    Jag tror att du missförstod vad jag menade.

Du får gärna bemöta mitt inlägg ovan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:40:08 följande:
    För att det e helt sjukt, och någonstans måste det finnas en lag som "styr" att det är förbjudet att ha sex inom familjen, annars är det allt för många familjemedlemmar som skulle utnyttja närstående! 
    Lagen straffar i det andra fallet (helsyskon som har samlag) båda parter, alltså kan det inte vara fråga om uttnyttjande. Inte heller i det första fallet handlar det om tvång utan om samtycke mellan parterna men där straffas bara den ena parten (föräldern).

Förekommer tvång handlar det om andra paragrafer, exempelvis våldtäkt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Alltså, detta är inte en lag som är omodern och bör avskaffas! Just för att det är bedrövligt nödvändig i vårt sjuka samhälle! PUNKT! 
    Glömde ju detta.

Vad är det som är så sjukt med vårt samhälle och vad gör en lag som denna för att göra det mindre sjukt?
    PUNKT! 
    Punkt är inte ett argument och diskussionen är inte avslutad.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:53:28 följande:
    Jag har inget svar på ditt inlägg mer än att allt detta skulle man slippa om man kvarhöll lagen vid sitt status, alltså förbjudet att ha sex med närstående familjemedlem.
    I det andra stycket finns det, enligt lagen, inget offer alls utan båda parter straffas. Om det handlar om uttnyttjande så träder som sagt andra lagar in men denna lag reglerar enbart samtyckande vaginalt samlag (det är tillåtet att ha oralsex om man önskar).
    Sötnöten skrev 2011-05-03 20:53:28 följande:
    När människor har sex finns alltid risken att bli gravid, skyddad som oskyddad. Gener mellan närstående personer är för lika varandra och orsakar missbildningar på avkomman!
    Det kan orsaka missbildningar och genetiska defekter men den risken är, i första generationen, inte särskilt hög. Om det är argumentet man lutar sig på kan man lika gärna förbjuda andra som har en förhöjd risk för genetiska defekter att skaffa barn, exempelvis de som bär på en genetisk överförbar sjukdom.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Chinchilli skrev 2011-05-03 21:09:39 följande:
    (...) Detsamma med ett äldre syskon till ett yngre. Beroendeställning ska aldrig kunna utnyttjas! 
    Lagen är dock inte användbar i ett sådant fall eftersom båda parter straffas och samtycke krävs. Om det är så att ett äldre syskon manipulerat ett yngre syskon att acceptera samlag och detta uppdagas kommer båda syskon att straffas.

Kan man styrka att det handlar om manipulation eller tvång så kan man använda andra lagar för att straffa det äldre syskonet.
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?