JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:49:15 följande:
Alkoholen och tobaken är garanterat ett enormt mycket större orsak till sjukdomar även om de finns de som drabbar köttätare. Ska vi sluta använda tvättmedel bara för att de finns faktiskt de som blir sjuka av de? Ska vi sluta använda elektricitet bara för att de finns människor som inte tål det?
Det finns sjukdomar som i större utsträckning drabbar de som bor i städer än de som bor på landet, så varför inte slopa alla städer?
Jag förstår inte var du får de ifrån att djuren lider så av att bli uppfödda för att bli mat. I majoriteten av alla fall där man föder upp djur för slakt i Sverige lider djuren inte nämnvärt. Det finns nog betydligt fler husdjur som far illa än lantbruksdjur..
Tvättmedel och elektricitet är mer oumbärliga än dryckesalkohol och tobak som inte behövs alls.
Att slopa alla städer är inte heller realistiskt.Att göra pr för o bjuda på och inspirera till att äta och laga vegetarisk mat i mycket större omfattning än vad som görsidag är realistiskt däremot.
Om vi tar mig som exempel som tränar o dricker så gott som ingen alkohol och inte röker tror ajg jag mår bättre än om jag fortsatt vara köttätare sedan för ca 12 år sedan.
Kycklinguppfödning: födas, gödas, dödaspå 5 veckor under onaturliga förhållanden. Mjölkkor lever idag har jag för mig 4-5 år i snitt i stället för 15 år som de gjorde
1940.De insemineras gång på gång (i princip våldtas anser jag det är) o föder kalvar o mjölkas o slits ut relativt fort. Många kor har fått onaturligt stora juver osv osv.
Sedan är det också så att jag känner en DJUP SOLIDARITET med även djur och ser dem som "mina bröder o systrar i tillvaron och jag vill inte äta mina bröder. Till skillnad mot många unga vänsterinriktade djurrättsaktivister erkänner jag dock en särställning för människan och tillskillnad från många djurrättsaktivister sörjer jag också enormt över de närmare 40 000 aborter som görs i Sverige per år. Där skiljer jag mig från "traditionella" djurrättsaktivister inspirerade av djurrättsfilosofer som tex Singer. Jag vill värna om allt liv så långt det är möjligt , djur OCH människor, födda och ofödda.