Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Capt Janeway skrev 2011-05-02 13:14:22 följande:
    Jag äter kött för att må bra, annars hade jag helt undvikit det.
    Finns det ingen chans att du skulle kunna må bra med mindre eller inget kött?
  • Sven Erik Johansson
    outlast skrev 2011-05-02 14:02:40 följande:
    Det vore korkat att dela ut flygblad för att konstatera det uppenbara. Vi behöver inga fler argument än att vi äter kött för att vi gillar det.
    Men inget hindrar att testa den bästa vegetariska maten. Jag är hyfsat bra på matlagning tcker jag och jag tror jag skulle kunna laga veg. mat som du gillar. Varför inte en köttfri dag då o då?
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:06:44 följande:
    Jag bor och jobbar på en mjölkgård där vi inte använder soja i fodret för att konsumenterna inte vill att soja ska ingå i foder till djuren. Att man använder soja är för att de (ofta) är billigare  att använda och enklare att ränka ut en foderstat på.
    Man kan inte utfodra köttdjur med för mycket soja heller, för mycket protein gör att dom blir dåliga i magen och växer för dåligt.
    I Sverige blir de fler och fler producenter som använder soja eftersom konsumenterna inte vill att vi ska ge GMO foder till våra djur.
    Vad menar du med dirrektföda förresten?

Men du tycket att vegetarianers levnadssätt är bättre än andras?
    Men att hävda att man ska äta vegetariskt för hälsan anser jag är bullshit. Tobak, alkohål, lightprodukter m.m är garanterat mycket sämre för människor och deras hälsa än vad det är att äta kött..
    Dirrektföda var min term för att odla människoföda dirrekt i stället för att gå omvägen via djur.

Du har naturligtvis helt rätt i att tobak, alkohol med mera är dåliga för hälsan. jag tror tobaken är värre än alkoholen till o med, ja den produkt som enskillt orsakar allra mest lidande, men det motsäger inte att
    det faktiskt finns sjukdomar som mer drabbar köttätare än vegetarianer.

När man bedömer levnadssätt så ingår mågna faktorer , inte bara maten, så jag vill inte uttala mig generellt om alla vegetarianer och om alla köttätare men i det stora perspektivet tror jag det är lättare att minska jordens lidande för både människor o djur om fler äter vegetariskt. Varför itne köra tex en köttfri fdag per vecka.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:33:52 följande:
    Jag tror inte för fem öre på att bara för att vi slutar äta kött så kommer jorden bli en bättre plats att leva på, att den kommer återhänta sej och må bra.

Min åsikt för att förbättra miljön så ska man i den mån de går köpa närproducerade varor, inte starta bilen för att åka till grannen som bor 500 meter bort eller för att köra barnen till dagis. Jag tror alla charterresor är sämte för miljön än vad köttproduktionen är.

Många bönder i Sverige försöker att producera sin produker på ett så snällt sätt för miljön som möjligt, man planerar sina körningar och kör inte mer än nödvändigt med hänsyn till markpackning och diesel åtgång. Man bygger så bra stallar som ekonomin tillåter för att djuren ska ska få en bra välfärd och man ska kunna mindska antibiotika användningen.
    Ingenting sker över en natt och naturligtvis påstår jag inte att jorden blir ett paradis bara för att majoriteten äter vegetariskt om det blir så. Ett paradis tror jag inte vi kan uppnå i denna jordiska tillvaro.

Du har naturligtvis rätt i dina tips för att förbättra miljön, men samtidigt utesluter det ena inte det andra och
    djurproduktionen är en tungt påverkande faktor vad gäller miljö

Det finns säkert bönder som gör stora ansträngningar och jag lyfter på hatten för det. Det har jag inte förnekat i något av mina inlägg.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:33:52 följande:
    Jag tror inte för fem öre på att bara för att vi slutar äta kött så kommer jorden bli en bättre plats att leva på, att den kommer återhänta sej och må bra.

Min åsikt för att förbättra miljön så ska man i den mån de går köpa närproducerade varor, inte starta bilen för att åka till grannen som bor 500 meter bort eller för att köra barnen till dagis. Jag tror alla charterresor är sämte för miljön än vad köttproduktionen är.

Många bönder i Sverige försöker att producera sin produker på ett så snällt sätt för miljön som möjligt, man planerar sina körningar och kör inte mer än nödvändigt med hänsyn till markpackning och diesel åtgång. Man bygger så bra stallar som ekonomin tillåter för att djuren ska ska få en bra välfärd och man ska kunna mindska antibiotika användningen.
    Tillägg till mitt svar till inlägget ovan: Jag skulle beskriva det så här "Denna världen är en rivningskåk men så länge den står har jag i uppgift att göra den så beboelig som möjlilgt för alla som bor där".
  • Sven Erik Johansson
    outlast skrev 2011-05-02 16:46:05 följande:
    Tänkte svara på en liknande fråga du ställde till en annan skribent men jobbet kom emellan så jag svarar nu istället. Har testat vegetariskt på "Hermans" och blev faktiskt förvånad över att det var så pass gott. En del fördomar kommer på skam om man ger sakerna en chans. Jag kan mycket väl tänka mig att konsumera mindre kött under kortare perioder men att sluta helt skulle aldrig fungera. Det är inte bara en fråga om fysik, utan man måste nog även ta psyket i beaktande i de här frågorna. Jag skulle må sämre om jag visste att jag aldrig mer får äta kött. Rynkar på näsan 
    Man behöver ju inte gå in med inställningen "aldrig mer definitivt". Man kan äta vegetariskt, lära sig laga allt fler goda vegetariska rätter osv och inte tänmka så mycket på absoluta principer. Sedan kanske de vegetariska perioderna blir längre o längre o till sist är man kanske vegetarian. Det går förståss att fuska ibland, tec om du är bortbjuden, men om man inte tänker för mycket så blir man kanske veg.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:49:15 följande:
    Alkoholen och tobaken är garanterat ett enormt mycket större orsak till sjukdomar även om de finns de som drabbar köttätare. Ska vi sluta använda tvättmedel bara för att de finns faktiskt de som blir sjuka av de? Ska vi sluta använda elektricitet bara för att de finns människor som inte tål det?
    Det finns sjukdomar som i större utsträckning drabbar de som bor i städer än de som bor på landet, så varför inte slopa alla städer?

Jag förstår inte var du får de ifrån att djuren lider så av att bli uppfödda för att bli mat. I majoriteten av alla fall där man föder upp djur för slakt i Sverige lider djuren inte nämnvärt. Det finns nog betydligt fler husdjur som far illa än lantbruksdjur..
    Tvättmedel och elektricitet är mer oumbärliga än dryckesalkohol och tobak som inte behövs alls.
    Att slopa alla städer är inte heller realistiskt.Att göra pr för o bjuda på och inspirera till att äta och laga vegetarisk mat i mycket större omfattning än vad som görsidag är realistiskt däremot.

Om vi tar mig som exempel som tränar o dricker så gott som ingen alkohol och inte röker tror ajg jag mår bättre än om jag fortsatt vara köttätare sedan för ca 12 år sedan.

Kycklinguppfödning: födas, gödas, dödaspå 5 veckor under onaturliga förhållanden. Mjölkkor lever idag har jag för mig 4-5 år i snitt i stället för 15 år som de gjorde 1940.De insemineras gång på gång (i princip våldtas anser jag det är) o föder kalvar o mjölkas o slits ut relativt fort. Många kor har fått onaturligt stora juver osv osv.

Sedan är det också så att jag känner en DJUP SOLIDARITET  med även djur och ser dem som "mina  bröder o systrar i tillvaron  och jag vill inte äta mina bröder. Till skillnad mot många unga vänsterinriktade djurrättsaktivister erkänner jag dock en särställning för människan och tillskillnad från många djurrättsaktivister sörjer jag också enormt över de närmare 40 000 aborter som görs i Sverige per år. Där skiljer jag mig från "traditionella" djurrättsaktivister inspirerade av djurrättsfilosofer som tex Singer. Jag vill värna om allt liv så långt det är möjligt , djur OCH människor, födda och ofödda.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 18:38:23 följande:
    Hur man mår av att äta olika produkter är individuellt vissa kanske mår bättre och andra sämre av att äta de, de säger jag inget om men jag tror int man blir friskare bara för att man utesluter vissa saker ur sin kost om man inte är allergisk mot de.

Kycklinguppfödningen kan jag hålla med om att den är allt för pressad för djurens bästa.
    I naturen får kor oftast en kalv per år. Att likna insemination med våld kan jag inte förstå hur du får till. En ko semineras när hon är brunstig, vilket innebär att hon vill bli påsatt för att bli dräktig. Hade kom inte viljat bli dräktig hade hon inte visat brunst. Hade hon tyckt illa om att bli seminerad hade hon framförallt inte stått stilla!

Anledningen till att djuren får kortare uppfödningstider och lägre livslängd har återigen att göra med konsumenternas ovilja att betala för produkten. Man har inte råd att ha kvar ett djur som inte passar in eller tar för lång tid att mjölk osv.
    Man skulle komma ifrån denna korta livslängd och snara slakt om man inte födde upp de djuren överhuvud taget, pga ändrade efterfrågemönster.

Jag tycker inte att insemination av djur känns värdigt. Djuren blir produktionsenheter i stället för individer som jag ser det.

Bla det höga proteinintaget i väst är en grogrund för slitage på inre organ och för cancersjukdomar osv.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-03 11:24:49 följande:
    Jag tror att det ligger tränder i att inte äta kött, som kommer och går, tror aldrig att alla kommer bli vegetarianer.

Men om du är mot att man seminerar djur då borde du vara emot seminering av männikskor och ivf behandlingar och liknande? De är ju samma sak. Eller har människor rätt att skaffa barn på vilket sätt som helst bara för att vi vill, men inte djuren?
    Skillladen mella inseminering i djurindustrin och av människor är att människorna är väl medvetna om vad som sker och syftet och ger tydligt samtycke. IVF-behandlingar har en hög grad av eget val med. Personlige skulle jag dock i o för sig inte välja ivf   eftersom jag inte har så stark längtan efter att bli förälder.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-03 18:42:23 följande:
    En brustig ko är just brunstig för att hon vill ha en kalv, om de är en tjur som sätter på henne eller om de görs via seminering de skiter hon i. Att ha en tjur hängandes på ryggen som bankar på henne kan många gånger vara värre för en ko än seminering om tjuren är för stor och tung och istället bryter sönder något på kon.
    Fördelen med seminering framför tjurbetäckning är även att man har en större möjlighet att variera vilka gener som sammanförs och på de sättet mindska inaveln.
    Vi ahr inte samma syn på inseminering. Jag skulle aldrig kunna göra det på ett djur. För mig skulle det inte kännas värdigt.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?