Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

oOOo oOOo skrev 2011-05-01 17:21:57 följande:
    Nej, räcker resurserna "väl" finns det utrymme för att bli fler, och då kommer vi bli fler, det är så ekosystem fungerar. 
    Inte nödvändigtvis om vi förstår sambanden och för en aktiv politik för att begräsna födelsetalen. Dessutom fungerar det ofta så att när ett land utvecklas vad gäller utbildning och ekonomi sjunker födelsetalen.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-01 17:22:11 följande:
    Men varför ska vegetarianer och liknande folk hålla på och tjata och tjata och tjata om hur jävla duktiga dom är som inte äter kött för att de är sååå synd om djuren osv?
    Hur många köttätare står ute på stan och delar ut broschyrer om att man ska äta kött? Inte en enda va jag har upplevt iaf.
    Enda anledningen till att mattrenden kommer ändras isf är ifall köttet blir dyrare för folk är för snåla för att betala för köttet. Lägg din energi på att mindska importen av kött istället så att vi får omsättning av allt kött som produceras i Sverige och inte behöver exportera de så ska du se att köttpriserna går upp, bönderna får bättre betalt och du får fler vegetarianvänner. Alla nöjda och glada!
    Jag är inte alls duktig och det handlar inte om att vara duktig. Däremot tycker jag faktiskt synd om djuren
    och skulle glädjas av en allt mindre uppfödning av köttdjur. Köttproduktion är mycket miljö- och resurskrävande och miljöförstörande. Dessutom är den höga köttkonsumtionen i Sverige ,som ökat dramatiskt, ett folkhälsoproblem och kan koplas till en rad sjukdomar.

Om du skulle vilja dela ut broschyrer på stan som talar för köttätande har du full frihet att göra det.
    Jag för min del delar gärna ut goda vegetariska recept som den som vill kan laga mat efter.

Självfallet vill jag gärna minska importen av kött och se höga köttpriser.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 17:31:29 följande:
    Men att födelsetalen sjunker betyder inte att man blir färre. 

Resurserna kommer utnyttjas tills de tar slut oavsett hur många som använder dem.
    Det kan göra det men måste inte göra det. Det beror på hur den demografiska utvecklingen ser ut i stort. Givetvis väntar jag mig inte en plötslig minskning av jordens befolkning men det är något som går att sträva efter.

Det sker en viss förnyelse av visa resurser men med ett medvetet hushållande  räcker de bättre i alla fall.
    Sedan tror jag inte att människan som biologisk art kommer att finnas här för evigt och inte heller att det här klotet kommer att göra det, men det är en annan sak.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 17:38:29 följande:
    Varför är färre människor något att sträva efter? I så fall är ju 0 människor optimalt.

Du menar att du vill att de människor som finns skall utnyttja resurserna mer hållbart eller hur?
    Jag vill att de människor som finns ska utnyttja resurserna så att ingen lider nöd på något sätt.
    Vad gäller "noll-människor-alternativet" så tror jag inte det är optimalt eftersom jag tror att det finns
    en bakomliggande avsikt med människans existens, men då är vi inne på en rent filosofisk/teologisk
    diskussion och det blir för långt från ämnet.

Ur tex vissa fjur/växt-arters synvinkel vore förståss noll-alternativet tilltalande.
  • Sven Erik Johansson
    Ozzygirl3 skrev 2011-05-01 17:53:37 följande:
    Hade inte människan börjat och äta djur så hade vi slutat som Neandertalarna .. Döda ..
    För skillnaden är att Homo Sapiens började
    äta djur så växte hjärnan och vi blev smartare och lyckades överleva så visst behöver människan kött ..
    Vi är en del av cirkeln .. djur äter djur o
    Neanderthalarna OM NÅGRA hade väl en jaktkultur. De åt mycket kött men dog ju ut.
    Är du verkligen säker på att det var en avgörande skillnad mellan homo sapiens neanderthalis och homo sapiens sapiens?

Dessutom : Vad som skedde i et tidigare stadium behöver ju inte styra hur jag äter idag.
    Påstår du att jag skulle ha sämre hälsa/överlevnad/intellektuell kapacitet för att jag är vegetarian?
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-01 17:57:21 följande:
    Men i de flesta fall tar djuren inte skada av att bli uppfödda som slaktdjur. inte i Sverige iaf. Dom mår inte dåligt av transporterna till slakteriet och dom är inte hyperstressade och mår dåligt i slaktkön. Om dom gjorde de skulle de vara en förlust för slakteriet då köttet blir otjänligt från stressade djur och får kasseras.
    Att det är synd om djuren och man därför ska äta vegetariskt är ett argument som jag inte köper. inte alls. Ok om man faktiskt inte tål de( av fysika skäl, inte av etiska).

Alla sjukdomar du pratar om, de uppkommer ju främst av rött kött typ nötkött. Men de finns mej veteligen inga indikationer som pekar på att gris, kanin, kyckling etc är skadligt. kaninkött används väldigt mycke innom sjukvården till människor som opererat magen, just för att det är ett så snällt kött för magen att ta hand om.
    Slutmålet vid djuruppfödning är ju att döda och använda djuret till till exempel mat. Mitt hjärta säger nej.
    Jag känner en gemenskap med allt levande och skulle som bonde inte välja att satsa på köttdjursuppfödning. Jag avskyr våld även mot djur och slakt är sannerligen våld. Jag skulle också döda
    och äta djur om jag var tvungen för min överlevnad men så är det inte och då avstår jag från det.

Det finns indikationer på att en kost med mycket protein har negativa långsiktiga effekter.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-01 18:10:34 följande:
    Menhur ställer du dej till mjölkproduktion då? Där kornas huvudsakliga syfte faktiskt är att producera mjölk inte att bli mat? Sen att de flesta blir mat i slutändan är ju en annan sak.

Det finns indikationer på att mat med mycket kolhydrater har negativa långvariga effekter oxå samma sak en kost med mycket fett. Äter man varierat och med huvet är de bara en slump att man får vissa sjukdomar....
    Jag ställer mig så att jag ofta köper sojayoghurt att ha tex till flingor i stället för mjölkbaserad yoghurt.

Vem har sagt att man måste ha en felaktig balans på näringsämnen för att man äter vegetariskt.
    Ingenting som sker är en slump. allt som sker har nämligen bakomliggande orsaker. Om jag kastar
    ett mynt är det inte slumpen som avgör om det blir krona eller klave utan en mängd olika faktorer, men
    eftersom vi inte har överblick över dem så kalals det för slump.

Det fnns indikationer på att en kost med mycket kött/mycket protein kan ha negativa effkter MEN OBS-jag säger inte att man inte måst eha protein. Jag pläderar inte för proteinbrist.
  • Sven Erik Johansson
    Genghis skrev 2011-05-01 18:29:08 följande:
    Om gud inte vill att vi ska äta djur borde han inte ha gjort dem av kött.
    Det finns lägen då jag också skulle äta kött och inte anse det fel, men i mitt fall kan jag lätt få tag på veg mat o dess ingredienser och då föredrar jag att välja det. Så enkelt är det.
  • Sven Erik Johansson
    vampyria2 skrev 2011-05-01 18:38:44 följande:
    Men snälla tänk lite själv >.<  under tiden som man avvecklar djuren så måste ju någon ta hand om dem och vem tusan går med på att sakta men säkert sätta sig själv i konkurs tror du?

Ibland är det dax att växa upp och börja se hur världen ser ut och förstå att okej även om det här känns bäst för mig så kommer det aldrig att bli så för det funkar inte IRL. Tex jag var anarkist ut i fingerspetsarna när jag var yngre (ja även vegan var jag) sen när jag blev äldre och började tänka steget längre så förstod jag att det aldrig skulle funka IRL hur härlig jag än tyckte att tanken var. Lite samma här, även om det låter bra i din fantasi så betyder det inte att det skulle funka på rikgtigt och då är det kanske dax att lägga energin på något annat som faktiskt går att genomföra på riktigt Drömmer 
    Stopp o belägg: Jag har inte sagt att de djuren som finns under avvecklingsperioden inte skall ge ekonomisk
    avkastning.Jag vet att det tyvärr måste vara så. Däremot säger jag att jag hoppas på att djurproduktionen ska gå ned enligt marknadens lagar.

Exakt vad menar du inte skulle gå att genomföra på riktigt av det jag pläderar för?
  • Sven Erik Johansson
    outlast skrev 2011-05-01 19:26:04 följande:
    Du förutsätter att allt står still hela tiden och aldrig kan förändras? Vi föder naturligtvis upp djur för att slippa besväret med att jaga dem. En rationell produktionslinje rakt ner på tallriken, kostnadseffektivt och bekvämt. 

På er låter det som om alla djur skulle försvinna från jordens yta så fort vi människor tittar bort? Naturligtvis skulle en helt oreglerad djurhållning översvämma oss då deras reproduktion vida överstiger våra möjligheter att hålla jämna steg med dem. Vi har fått möjligheten att bestämma över djuren och följaktligen gör vi också det, eftersom vi kan. Glöm inte att vi köttätare inte gråter över varenda överkörd ekorre heller, så visst är det vi som hindrar björnar och vargar från att riva djurkramarna i stycken om man ska se krasst på det.
    1)Det gör jag väl inte? Tvärtom är jag ju verkligen för att förändra "köttsamhället".

2)Naturligtvis påstår jag inte det. En utfasning av animalieproduktion allt enligt den fria marknadens lagar  vad gäller efterfrågan, priser och produktion är inget som går fort. Med en successivt minskad djuruppfödning minskar antalet lantbruksdjur efter hand allt eftersom efterfrågan sjunker. Jag vill jobba för nya trender i matkulturen nämligen. Det är inte meningen att en massa lantbruksdjur skall släppas ut i naturen o föröka sig okontrollerat.

Vad gäller vilda djur skulle de i mitt veg.samhälle inte ha större möjligheter än idag att störa mänsklig verksamhet.  Jag skulle förhoppningsvis själv kunna hindra en björn eller varg SOM NORMALT INTE
    angriper människor som byte, från att riva mig i stycken. Jag skulle givetvis kunna skjuta ett djur tex i självförsvar.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?