VNmamma skrev 2011-05-13 23:04:02 följande:
Skönt att höra att dina kossor har möjlighet att vara ute så länge om året.
Längst i norr tror jag beteskravet är två månader.
Du har rätt angående dispenserna. Däremot lär det fuskas en del med beteskravet. Man skiter helt enkelt att låta kossorna gå ut. Det blir för krångligt, de äter bättre inomhus och mjölkar bättre.
Tror ändå att våra bil och flyg vanor osv är värre än köttproduktionen!
Ok, ja de har ju kortare sommar så de är inte så konstigt om de har ett kortare krav..
Ja fuskas de gör de, de vet jag! Jag förstår att alla inte är så förtjusta i beteskravet på mjölkande djur, de är inte vi heller då vi har mycket fästingar och lungmask i markerna som kan ge svårbehandlade sjukdomar som djuren mår riktigt dåligt av och prepparat som är jätte jätte dyra.
Hade de inte varit för att dom är sjukare sommartid än vintertid hade jag inte haft nått som helst emot bete.
Ungdjur och sinkor har jag inget emot att ha ute, dom drabbas inte lika allvarligt som lakterande djur..
VNmamma skrev 2011-05-13 22:43:18 följande:
Jag förstår vad du menar men jag håller inte med. Jag tycker att det är skillnad på att föda upp hårt avlade djur (under ofta tveksamma former) för att sedan döda dem för köttets skull OCH att äga ett djur som man behandlar väl. Ser du själv ingen skillnad?
När det kommer till djur i bur (ormar, möss, hamstrar, etc) är det över gränsen för mig.
Innekatter? Är ok om det passar katten.
Jag tror det är mycket ovanligt att veganer (i den utsträckning de har hund) ger dem vegetarisk mat.
Jo vist ser jag skillnad, men med det är ofantligt mycket keldjur som blir illa behandlade och många gånger mår mycke sämre än djur som föds upp för slakt.
Hundar som man måste snitta för att de raserna inte kan föda sina valpar naturligt, hundar som knappt kan röra sej pga av risken att magsäcken ska snurra så de blir stopp. Djur som är så felavlade så de inte kan leva ett normalt liv. DET tycker jag är fruktansvärt om man ska prata om hemska saker med djuruppfödning.