Inlägg från: JabbaTheHut |Visa alla inlägg
  • JabbaTheHut

Är det rätt att äta djur?

VNmamma skrev 2011-05-10 13:51:44 följande:
    Nu låter du som en militant vegan En del av dem ogillar att människan har katt och hund.

Jag själv har hund, jag ser inget fel i djurhållning så länge man ser till att djuren har det bra och man inte dödar dem för sin egen vinnings skull (maten, pälsen, etc).

Mitt enda dilemma med att ha hund är att han äter kött. Men dilemmat är inte större än att jag ändå väljer att ha hund. Jag väljer foder som består av viltfångad kött och fisk och bara i sällsynta fall får han ett slaktben att gnaga på.
    Haha! Jag är inte själv emot husdjur, men jag är emot att sånna som är emot att man föder upp djur för sin egen skull, ändå har djur för sin egen skull. Förstår du hur jag menar?
    Har tex en syster som är vegan och emot att man har djur i bur men ändå har hon två råttor i bur. Hugh?

Dock ska du ha credd för att du faktiskt låter din hund äta kött, finna mågna veganer som tycker att deras lilla hund oxå ska vara vegan.
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-13 23:04:02 följande:
    Skönt att höra att dina kossor har möjlighet att vara ute så länge om året.

Längst i norr tror jag beteskravet är två månader.

Du har rätt angående dispenserna. Däremot lär det fuskas en del med beteskravet. Man skiter helt enkelt att låta kossorna gå ut. Det blir för krångligt, de äter bättre inomhus och mjölkar bättre.
    Tror ändå att våra bil och flyg vanor osv är värre än köttproduktionen!

Ok, ja de har ju kortare sommar så de är inte så konstigt om de har ett kortare krav..

Ja fuskas de gör de, de vet jag! Jag förstår att alla inte är så förtjusta i beteskravet på mjölkande djur, de är inte vi heller då vi har mycket fästingar och lungmask i markerna som kan ge svårbehandlade sjukdomar som djuren mår riktigt dåligt av och prepparat som är jätte jätte dyra.
    Hade de inte varit för att dom är sjukare sommartid än vintertid hade jag inte haft nått som helst emot bete.
    Ungdjur och sinkor har jag inget emot att ha ute, dom drabbas inte lika allvarligt som lakterande djur..
    VNmamma skrev 2011-05-13 22:43:18 följande:
    Jag förstår vad du menar men jag håller inte med. Jag tycker att det är skillnad på att föda upp hårt avlade djur (under ofta tveksamma former) för att sedan döda dem för köttets skull OCH att äga ett djur som man behandlar väl. Ser du själv ingen skillnad?

När det kommer till djur i bur (ormar, möss, hamstrar, etc) är det över gränsen för mig. 
    Innekatter? Är ok om det passar katten.

Jag tror det är mycket ovanligt att veganer (i den utsträckning de har hund) ger dem vegetarisk mat. 
    Jo vist ser jag skillnad, men med det är ofantligt mycket keldjur som blir illa behandlade och många gånger mår mycke sämre än djur som föds upp för slakt.
    Hundar som man måste snitta för att de raserna inte kan föda sina valpar naturligt, hundar som knappt kan röra sej pga av risken att magsäcken ska snurra så de blir stopp. Djur som är så felavlade så de inte kan leva ett normalt liv. DET tycker jag är fruktansvärt om man ska prata om hemska saker med djuruppfödning.
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-16 19:21:39 följande:
    "Tror ändå att våra bil och flyg vanor osv är värre än köttproduktionen!"

Det får du gärna tro. Men du har fel och vill du ha fakta är det lätt ta få tag på. Läs t ex länkarna jag tipsade signaturen Trollkarl om.

"Djur som är så felavlade så de inte kan leva ett normalt liv. DET tycker jag är fruktansvärt om man ska prata om hemska saker med djuruppfödning."

Visst är det fruktansvärt. Men dessa raser är en väldigt liten det av det totala antalet hundraser. 
    Ser man dessutom till antalet individer som drabbas är dessa hundar  en mycket liten del av djur som lider. Jämför t ex med kycklingar där raser tagits fram för att ge maximal köttutvinning på bekostnad av deras ben. Massor av kycklingar har benskador. Det är tur (i oturen) att de inte lever så länge!
    Se på den kalkonras som finns i Sverige, som avlats så att djuren inte själva kan para sig. Apropå kejsarsnitt så finns ju bland annat rasen Belgian blue (och korsningar därav) där korna måste förlösas med kejsarsnitt.

Man kan inte rättfärdiga missförhållandet inom djurindustrin med de relativt få avarter som finns inom husdjursaveln. Men det kanske du inte gjorde heller?
    Hade kor varit så farliga för miljön hade de inte funnits från början, bilar och flyg är uppfunnet av oss och borde egentligen inte existera.
    Mjölkkor släpper ut mer metan än köttdjur förövrigt.

Men att hundarna har blivit så felavlade från början har enbart med FÅFÄNGA från människor att göra. Att kycklingar har blivit sånna är för att få ett större slakt utbyte ( säger absolut inte att det är rätt för de).
    Problemet med belgien blue ar påväg bort, det avlas på att dom ska kunna förlösas normalt och andelen som måste förlösas med kejsarsnitt minskar.
    Men om man skulle lägga en BB kalv på en ko som inte är BB skulle hon inte ha några problem att kalva då de är kon som har för trångt bäcken och inte kalven som är förstor. Men som sagt, mindre än 50% får förlösas mej kejsarsnitt numera även om de är renrasiga.

Nej jag försökte inte rättfärdiga de, utan bara påpeka att kjeldjursaveln är låångt från perfekt och att det är  många raser som har problem med diverse saker enbart pga våran fåfänga.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-17 07:57:29 följande:
    Helt felaktigt resonemang. Naturligtvis kan något miljöfarligt existera. dessutom är det frågan om omfattningen och om systemet i stort som ju kan variera. I den omfattningen kor finns idag under de förutsättningarna så är det en miljöfara för oss.Jorden som sådan klarar sig dock nog ett bra tag efter att vi ahr försvunnit.
    Felaktigt för dej kanske.
    Men jorden är från början till för djur och inte för bilar. Du kan ju läsa i din bibel vad som kom först.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-17 12:50:01 följande:
    Jag förespråkar inte ett ohejdat bilåkande heller. Faktum är att jag själv hellre åker tåg.
    Den mängd nötkreatur som finns idag finns eftersom människor fött upp dem. Nötkreaturen idag
    är inte delar av ett "naturligt" ekosystem om man med naturligt menar inte gjort av människor.
    Den mängden nötkreatur som finns i dag är uppfödda för att ätas av människan. För att människan tycker om köttet och vill äta de. Precis som människan gillar bilar och att använda den för att ta sej nån stans.
    Människan är inte heller en del av ett naturligt ekosystem längre.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-18 08:12:50 följande:
    Ja, och just detta är jag en av de som strävar efter en ändring av. Jag vill verka för att göra vegetabiliska livsmedel mer och mer populära.
    Människan blir inte naturligare för de.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-18 12:28:31 följande:
    Det är inte det som är mitt mål. Dessutom : Vad är egentligen "naturligt" ?
    Klart att kor är naturligare än bilar. Kor är inte miljöförstöring. Det är bilar.
  • JabbaTheHut
    ixi skrev 2011-05-18 16:29:46 följande:
    Eller den här "jomen jag älskar djur, och jag ÄR djurvän, men jag äter kött ändå" i diskussionen kring slaktdjurens uppenbara lidande. Ett något dubbelt budskap skulle jag säga.
    "slaktdjurens uppenbara lidande"!?
    Vet du ens hur de går till?
    Varför skulle de vara ett dubbelt budskap att vilja ta väl hand om djuren och ändå äta dom?
    Du vet att de är lite som ett trädgårdsland va? Ju bättre du tar han om de, ju mer ogräs du rensar, ser till att de inte torkar ut m.m, desto bättre skörd får du.
    Samma sak med djur, ju bättre du tar hand om dom från födsel till slakt desto bättre kött får du.

Dubbelt budskap tycker jag är folk som anser att man inte ska föda upp djur för människans skull men som sen sitter där med en hund eller katt eller annat kjeldjur som oxå är uppfött för människans skull.
  • JabbaTheHut
    ixi skrev 2011-05-19 15:05:14 följande:
    Ja, jag vet ens hur det går till. Och JA, så som det sköts på löpande band idag är det för mig ett uppenbart lidande.

Bra liknelse där med trädgårdslandet, lika relevant i diskussion kring lidandes som att dra in Fablernas värld ungefär...

Hett tips: jobba på din ton så kanske den är mindre nedlåtande i fortsättningen, och då blir du tagen på större allvar.
    Men varför at de mer lidande för att de sköts på löpande band? Hur skulle de gå till för att dom inte skulle lida enligt dej?

Varför skulle de va en dålig liknelse? Ju bättre man tar hand om båda delarna desto mer får man ut i slutändan.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-19 13:23:13 följande:
    Det beror på vad man menar med miljöförstöring. naturligtvis kan man kalla det miljöförstöring om en stor mängd kor föds upp som inte skulle funnits utan människan och som bidrar till att försvåra tillvaron för både människor och djur.

OM produktionen av nötkreatur bidrar till till exempel klimatförändringar som i sin tur bidrar till svält och tex vattenbrist i stora områden kan man naturligtvis kalla det miljöförstöring.
    Varför bidrar kor till att försvåra tillvaron för människor och djur? Kor skapar arbetsmöjligheter.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-19 20:54:52 följande:
    Tex därför att en stor uppföding av kor tar mycket mark och vatten i anspråk och dessutom innebär  det också  en ökning av metanutsläppen vilket bidrar till klimatförändringar vilket i sin tur bidrar till torka i vissa områden och till svält för människor och djur. Den stora uppfödningen kan också bidra till problem med övergödning. Östersjön till exempel håller på att bli en veritabel kloak bla till följd av utsläpp från djurproduktion av olika slag, med stora områden med döda bottnar, svavelvätebottnar där syret är förbrukat.

Det finns mer att ta upp men detta var några exempel.
    Och vad hade du tänkt göra med vattnet och marken som djuren lever av? Ska vi utrota alla levande djur i naturen så du får mer mark och vatten till eget förfogande?

Ja östersjön är övergödd. Men vet du hur stor andel Sverige bidrar med? Och hur stor del Svenskt lantbruk bidrar med?
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-21 18:41:30 följande:
    är om Östersjön på tv för nån vecka sen.
    Den mark som används för att producera djurfoder skulle jag gärna använda till annan icks animalisk produktion. Jag hade inte tänkt mig utrota djur i naturen, men däremot hoppas jag på en gradvis nedfasning av animalieproduktionen med av människor uppfödda djur allt eftersom efterfrågan minskar på just de produkterna.

Jag vet inte exakt men är förståss kritisk till animalieproduktion i andra länder också.
    De gick en dokumentär om östersjön på tv för nån vecka sen.
    Sverige bidrar med 6% av övergödningan av dom är det 2% som lantbuket står för.
    Så att hävda att man ska lägga ner produktionen i sverige för att vi bidrar till övergödningen i Östersjön är inget bra argument! :)
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?