Inlägg från: JabbaTheHut |Visa alla inlägg
  • JabbaTheHut

Är det rätt att äta djur?

VNmamma skrev 2011-05-08 22:51:22 följande:
    Helt krasst är det väl så att det enda som är intressant i en högt uppdriven mjölkproduktion är hur mycket mjölk en ko ger, inte hur länge hon lever.
    Det är inte helt sant.
    Man eftersträvar alltid mer hållbara djur eftersom det är mer ekonomiskt att hålla en ko som blir äldre än att slakta ut henne som 1akalvare. En kviga går i två år innan hon kalvar första gången och under den tiden innebär hon bara kostnader, ju fler äldre kor vi kan hålla kvar och ju färre kvigor vi behöver föda upp, desto bättre för ekonomin.
    Men för att kunna ha kvar en ko längre måste hon ha bra ben, bra juver, bra kropp och en hyfsad produktion.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-08 22:04:30 följande:
    Och ändå levde korna längre i en tid när inseminering inte var lika vanligt som nu och där det var vanligare med ett faktiskt möte mellan tjur och ko. Mitt alternativ på lång sikt är att göra alternativ till kött och mjölk så populära att det  allt enligt marknadens lagar inte föds så många kalvar överhuvud taget, vare sig pga insemination eller parning.
    Men förr fick man mer för mjölken än vad man får nu. Man hade inte samma krav på djurhållningen på 40talet som man har nu. byggdaderna man bygger till djuren idag kostar så otroligt mycket mer än vad de gjorde då eftersom det är så många faktorer man måste se till.

Men om vi går tillbaka till 40talets standard och priser på allt så kan vi allt ha kor som lever längre. Och många gånger mycket sämre..
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-09 11:22:25 följande:
    Fast min tanke är ju att de inte skall leva alls , men ändå inte dödas för om de aldrig föds upp finns de ju över huvud taget inte. Hur når man då detta: jo genom att göra  alternativ till kött o mjölk allt populärare, marknadsföra alternativen bra vilket gör att uppfödningen minskar o minskar. Det är en långsam process allt enligt markandens lagar så jag tror det är möjligt.
    Jag är verkligen lessen över att behöva ta dej ner på jorden igen men det där kommer hända lika lite som folk kommer sluta köra bil eller sluta resa.

JAg tror inte heller att folk kommer börja köpa mer svenskt kött bara för att vi marknadsför det även om det vore önskvärt.

Svenska produkter liksom vegetariska är för dyra för dagens snåla samhälle som hellre köper en ny Iphone eller platt tv och sen gnäller på att maten är för dyr. Tekniken har blivit viktigare än mat och djurvälfärd.
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-09 12:15:03 följande:
    Nej, det är inte helt sant. Men som princip. Om man t ex kunde avla fram en ko som ger låt säga ger 6 ggr mer mjölk men lever färre år än en "normalko" så blir hon mest lönsam. För det är väl det totala antalet liter mjölk per liv som avgör hur lönsam en ko är? 
    Dels antalet producerade liter men sen är de viktigt att kom är frisk också.
    Om du har två kor, en som producerar 12000 på en laktation och en som producerar 10000 på en laktation och den första kon får tex juverinflamation flera ggr under laktationen och ko nr är frisk hela tiden så ko nr antagligen mer ekonomisk eftersom det alltid kostar att behandla en ko plus att man får ganska stora förluster i mjölk som måste slängas pga behandlingen.
    Sen kan en ko som mjölkar mycket vara svårare att få dräktig då hon kan lägga mer energi på att mjölka än att producera dugliga ägg vilket i slutändan kan leda till att det blir den högproducerade kon som slås ut.

Allt är en balansgång och det kan vara svårt att säga vad som är rätt och fel.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-09 13:00:27 följande:
    Om det kommer att hända eller inte beror på många faktorer. Naturligtvis slutar folk inte att äta djur över en natt, men det finns faktiskt möjlighet att vända trender. Tänk bara på alla matlagningsprogram på TV tex. Om TV-kockarna fick lära sig laga riktig vegetarisk mat med tillräckligt näringsinnehåll, tex protein, och göra det bra så det blev gott och om allt fler provade recepten och om allt fler började med en köttfri dag i veckan skulle kanske längre fram allt fler börja med två köttfria dagar osv osv. tyvärr är så kallade vegetariska recpet i tidningar o TV ofta antingen för näringsfattiga eller för feta osv osv, men med bra kunskap kommer man längre. Kommuner o företag kan börja med att införa en köttfri dag i veckan i sina personalmatsalar osv.

Jag vill inte markandsföra varken svenskt kött eller annat kött.

Kött kostar också pengar. Jag tycker då inte att jag  har en orimlig matbudget bara för att jag är vegetarian med vegantendenser. Att en sojayoghurt kan kosta mer än en mjölkyoghurt tror jag att jag tar igen på
    att jag äter annat än kött som ibland  kan kosta ganska mycket. Om en stund äter jag buffet på ett av mina favoritmatställen, en libaneisk restaurang som heter Leban Deli. Lunchbufféns vegetariska variant är billigare än den med grillspett och i buffén finns gott om rätter som är vegetariska och innehåller så kalalt högvärdigt protein.

Jag tror också på en andlig utveckling(obs jag är INTE new Agare eller hindu eller buddhist vilka ofta är veg.-jag är snarare motsatsen till österländskt tänkande) där allt fler grips av kärleken till nästan och förstår att djurindustrins miljö- och resurstärande bidrar till svält bland människor och där allt fler av kärlek också till djuren blir nyfikna på vegetariska alternativ.
    Men tv-kockarna kanske inte vill laga massa vagetarisk mat utan dom kanske vill laga kött? Dom om några borde väl veta vad näringslära är och allt de där.
    Och att införa en köttfri dag i veckan på arbetsplatser vore ju som att införa en dag i veckan där vegetarianer måste äta kött.

Det är dyrare att leva som vegan än att äta kött och mjölk.

Jag hoppas min tid har passerat den dagen vi inte äter kött längre och ser alla djur som nått som borde sitta i knä..
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-09 20:00:34 följande:
    Det finns säkert TV-kockar som är nyfikna och inte  alltid måste sitta fast i matkonventioner. Näringslära och livsmedelskemi o kunskaper om metabolism osv tycker jag allt  för ofta  är dåliga hos både kockar o kostrådgivare o så kalladede experter. Kunskapen är mycket dålig om många forskningsrapporter.

Det finns ställen där man infört det. Det är inte samma sak som att vegetarianer måste äta kött. Det brukar inte finnas vegetabilsika livsmedel som köttätare principiellt är mot att äta. Jag är lärare o på vår skola hade vi åtminstone köttfritt på vegetariska världsdagen.

Din jordiska tid har nog passerat då, men kanske kommer du att få uppleva en minskning. Som det är nu dock så ökar animaliekonsumtionen dramatiskt. Sittta i knä har jag inte nämnt. jag ahde tänkt mig att en massa grisar, kor, får, hönor osv aldrig skulle bli till över huvud taget.

Är du säker på at ajg äter dyrare nu än innan jag blev vegetarian? Jag vet inte själv men tycker i så fall att det är värt det.

Forskningsrapporter är inget jag direkt litar på, iallafall inte i sånna ämnen man kan vinkla åt vilket håll man vill.
    SLU gjorde för något år sen en stuide om ekologisk produktion som pekade på att marken blev urlakad och att det inte var bra i längden för marken med ekoproduktion. Inte långt efter var de nått annat företag som gjorde en liknande studie och fick precis motsatt resultat.

Nej jag vet att de inte är samma, vegetarianer har ofta svårt att tåla kött om de vart utan de en längre tid, men jag menade att principen blir den samma.
    Jag skulle totalvägra att äta om det serverades bara sojabiffar tex, då jag inte är mycke för odlingen av sojan. Sen är jag kanske ganska barnslig av mej ibland och skulle totalvägra att äta nått annat vegogrejs också för att det är en ren principsak.Solig

Men om du nu älskar allt levande, hur kan du vilja se att det inte ska finnas?

Om du äter dyrare eller inte beror väl lite på vad du äter men om du köper alla "komplement" till kött som är vegetariska tror jag att det blir ganska dyrt. Samma, jag vet inte exakt vad allt vegetarisk kostar, men jag vet att mjölkproteinfria produkter är betydligt mycket dyrare än vanliga mjölkprodukter. Sen beror de ju även på hur mycket mjölkproteinfria grejer du köper eller om du tex dricker juice istället för mjölk.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-09 20:25:44 följande:
    Men om du inte gillar sojaodling så borde du väl se positivt på vegetarisk livsstil. Vet du vad den mesta sojan går åt till?

Djur som aldrig föds upp kan inte lida och de kan inte heller dödas. Som djurälskare vill jag itne se att djur varken lider eller dödas.
    Eftersom våra djur inte äter soja och de aldra mesta köttet jag äter kommer från hemmaslaktade kor så gynnar jag inte sojaodlingen alls! Skrattande

Men eftersom du inte verkar gilla att vi förder upp djur åt oss själva hoppas jag att du inte har några husdjur heller..
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-09 20:58:58 följande:
    Vegetarisk mat kan bli dyr, kanske dyrare än köttkost men det beror förstås på vad man äter för slags vegetarisk mat och vilket slags kött man jämför med.

I min familj äter vi - i perioder när vi har gott om tid - mest hemlagad vegetarisk mat. Det blir storkok. Torkade bönor i stället för färdiga. Egna grönsaksbiffar. Hommos och andra röror till pålägg i stället för ost. Då blir maten ganska billig.
    Sedan kommer perioder med mycket halvfabrikat och de är dyra! Det gör mig riktigt upprörd att mat som inte kräver stora odlingsarealer, massa vatten och som inte orsakar lidande för djur ska vara så mycket dyrare i kilopris än det ofta subventionerade köttet.
    Affärerna har lockpriser på kött men tar igen det genom att ligga högt på färska grönsaker.

Sånt gör mig riktigt militant! Jag tycker köttskatt vore mycket bra. Åtminstone kan man börja med att ta bort subventionerna.
    Jag har inget emot att betala för rena råvaror, däremot kan jag hålla med om att hel och halvfabrikat är ruskigt överbetalt många gånger. Men ju högre pris en affär kan ta ut för en råvara destomer kan dom betala producenten. Dock är de sällan producenten får så mycket för sina varor tyvärr.
    Jag har ingen större koll på hur mycke man får för att sälja grönsaker och sånt till butik men ska man se till kött och mjölk (som visserligen passerar slakteri och mejeri som också ska ha sina pengar) så får man per kg kött i slaktvikt 26,65:- i grundpris för nöt och 10kr/kg i grundpris för gris. Bara köttfärsen som sen iallafall brukar vara ganska billigt tar butik ut runt 89kr/kg för ren nörfärs. Lite prisskillnad. Mjölken får man ca 3 kr litern för och i butik kostar den typ 8 kr.
    Jag tycker man borde kunna ge mer till producenten men de tycker inte butikerna...Skrikandes
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 10:33:13 följande:
    Jag har inga husdjur utom av det mindre slaget som inte är uppfödda för mig, kanske en o annan fruktfluga i köket och en o annan silverfisk osv. Min flickvän har dock två katter o en kanin.
    Hur kan du då gå med på de? De djuren är ju oxå uppfödda bara för människan, de hade inte funnits om inte vi bestämt de.
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-09 19:07:54 följande:
    Absolut, det är många komponenter som vävs samman när lönsamhet ska beräknas.

Jag vet vilket slit många lantbrukare har och jag vet att de flesta vill sina djur väl. Men det räcker inte för mig. Jag vill få ned djurhållningen till ett minimum, jag tycker den är oetisk hur krav-märkt den är. 

Att samhället utvecklas mot mer och mer vegetarisk kosthållning ser jag inte alls som omöjligt. Kanske blir det rentav av tvång med tanke på hur resurskrävande köttätande är.

Vi ser olika på djur och framtiden, det kan vi i alla fall enas om? Jag ber om ursäkt ifall mitt tonfall varit otrevligt.
    Ärligt talat tror jag inte att djuren påverkar naturen så negativt som en del vill få de till med metangaser osv, jag tror att vårat övriga leverne är en mycket större bov i dramat.

Sen som svar på va du skrivit tidigare, såg nu att jag missat en hel massa, men angående parningen av grisar så vill man ju seminera för att få fram en "bättre" gris. En som är mer hållbar och friskare. Dock är jag inte helt säker på hur de gör med suggor men på kor väljer man ut individ för individ.

Du skulle se hur många olika komponenter med benställning, juverligament, klövhälsa, mastitresistens, mjölkflöde m.m man kollar på när man seminerar en ko, det är en hel vetenskap att hitta en tjur som fysiskt passar ihop med kon!Flört

Och angående betesdriften för kor, jag kan mest bara svara på hur vi gör men vi har två olika stallar, ett stall med drygt 100 kor som mjölkas av robotar och ett stall med ca 20 kor som mjölkas i en mjölkgrop.
    Kravet på betesdriften är i det området jag bor i 3 månader. (det varierar i sverige mellan 3-5 månader tror ja).
    Robotkorna är ute dagtid i tre månader med undantag för regn då de helt enkelt trampar sönder markerna för mycket, dörren är alltid öppen så de kan välja att gå in och ut som dom vill under dagen, men dom spenderar ändå frivilligt mest tid inne. (!)
    Korna i gropen släpper vi ut på morgonen, tar in på em mjölkar, ut igen och in på morgonen för mjölkning igen. dom spenderar max 4h av dygnet inne. Även där med undantag för mycket regn.
    Dom korna får däremot vara ute så länge det finns ordentligt med gräs ute så de brukar bli runt 5 månader.
    Ungdjur och sinkor brukar få gå ut i början-mitten av maj och är ute tom oktober.

Och jordbruksverket är allt annat än villiga att bevilja dispanser för att korna ska få vara inne.

Angående tonfall så blir det väl automatiskt otrevligt om man tycker att den andre personen inte förstår vad man menar, eller hur? Flört
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?