VNmamma skrev 2011-05-09 19:07:54 följande:
Absolut, det är många komponenter som vävs samman när lönsamhet ska beräknas.
Jag vet vilket slit många lantbrukare har och jag vet att de flesta vill sina djur väl. Men det räcker inte för mig. Jag vill få ned djurhållningen till ett minimum, jag tycker den är oetisk hur krav-märkt den är.
Att samhället utvecklas mot mer och mer vegetarisk kosthållning ser jag inte alls som omöjligt. Kanske blir det rentav av tvång med tanke på hur resurskrävande köttätande är.
Vi ser olika på djur och framtiden, det kan vi i alla fall enas om?
Jag ber om ursäkt ifall mitt tonfall varit otrevligt.
Ärligt talat tror jag inte att djuren påverkar naturen så negativt som en del vill få de till med metangaser osv, jag tror att vårat övriga leverne är en mycket större bov i dramat.
Sen som svar på va du skrivit tidigare, såg nu att jag missat en hel massa, men angående parningen av grisar så vill man ju seminera för att få fram en "bättre" gris. En som är mer hållbar och friskare. Dock är jag inte helt säker på hur de gör med suggor men på kor väljer man ut individ för individ.
Du skulle se hur många olika komponenter med benställning, juverligament, klövhälsa, mastitresistens, mjölkflöde m.m man kollar på när man seminerar en ko, det är en hel vetenskap att hitta en tjur som fysiskt passar ihop med kon!
Och angående betesdriften för kor, jag kan mest bara svara på hur vi gör men vi har två olika stallar, ett stall med drygt 100 kor som mjölkas av robotar och ett stall med ca 20 kor som mjölkas i en mjölkgrop.
Kravet på betesdriften är i det området jag bor i 3 månader. (det varierar i sverige mellan 3-5 månader tror ja).
Robotkorna är ute dagtid i tre månader med undantag för regn då de helt enkelt trampar sönder markerna för mycket, dörren är alltid öppen så de kan välja att gå in och ut som dom vill under dagen, men dom spenderar ändå frivilligt mest tid inne. (!)
Korna i gropen släpper vi ut på morgonen, tar in på em mjölkar, ut igen och in på morgonen för mjölkning igen. dom spenderar max 4h av dygnet inne. Även där med undantag för mycket regn.
Dom korna får däremot vara ute så länge det finns ordentligt med gräs ute så de brukar bli runt 5 månader.
Ungdjur och sinkor brukar få gå ut i början-mitten av maj och är ute tom oktober.
Och jordbruksverket är allt annat än villiga att bevilja dispanser för att korna ska få vara inne.
Angående tonfall så blir det väl automatiskt otrevligt om man tycker att den andre personen inte förstår vad man menar, eller hur?