Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Tillägg: Dvs kort o gott från växter och så äter jag svamp ibland också.

• Sven Erik Johansson
    trollkarl skrev 2011-05-13 22:54:51 följande:
    nja, dom tenderar att tappa trovärdighet titt som tätt, särskilt om man tittar på kärnkraftsdebatten som är...
    Betyder det att SNF har fel i allt? Jag är själv stor kärnkraftskramare och delar inte SNF-synen på kärnkraft, men jag tror de har sina poänger i många frågor SNF.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-16 18:28:42 följande:
    Tror ändå att våra bil och flyg vanor osv är värre än köttproduktionen!

Ok, ja de har ju kortare sommar så de är inte så konstigt om de har ett kortare krav..

Ja fuskas de gör de, de vet jag! Jag förstår att alla inte är så förtjusta i beteskravet på mjölkande djur, de är inte vi heller då vi har mycket fästingar och lungmask i markerna som kan ge svårbehandlade sjukdomar som djuren mår riktigt dåligt av och prepparat som är jätte jätte dyra.
    Hade de inte varit för att dom är sjukare sommartid än vintertid hade jag inte haft nått som helst emot bete.
    Ungdjur och sinkor har jag inget emot att ha ute, dom drabbas inte lika allvarligt som lakterande djur..
    VNmamma skrev 2011-05-13 22:43:18 följande:
    Jag förstår vad du menar men jag håller inte med. Jag tycker att det är skillnad på att föda upp hårt avlade djur (under ofta tveksamma former) för att sedan döda dem för köttets skull OCH att äga ett djur som man behandlar väl. Ser du själv ingen skillnad?

När det kommer till djur i bur (ormar, möss, hamstrar, etc) är det över gränsen för mig. 
    Innekatter? Är ok om det passar katten.

Jag tror det är mycket ovanligt att veganer (i den utsträckning de har hund) ger dem vegetarisk mat. 
    Jo vist ser jag skillnad, men med det är ofantligt mycket keldjur som blir illa behandlade och många gånger mår mycke sämre än djur som föds upp för slakt.
    Hundar som man måste snitta för att de raserna inte kan föda sina valpar naturligt, hundar som knappt kan röra sej pga av risken att magsäcken ska snurra så de blir stopp. Djur som är så felavlade så de inte kan leva ett normalt liv. DET tycker jag är fruktansvärt om man ska prata om hemska saker med djuruppfödning.
    När det gäller just metan om vi tar det som exempel så är den gasen per molekyl mycket effektivare som växthusgas än koldioxid.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-16 20:34:14 följande:
    Hade kor varit så farliga för miljön hade de inte funnits från början, bilar och flyg är uppfunnet av oss och borde egentligen inte existera.
    Mjölkkor släpper ut mer metan än köttdjur förövrigt.

Men att hundarna har blivit så felavlade från början har enbart med FÅFÄNGA från människor att göra. Att kycklingar har blivit sånna är för att få ett större slakt utbyte ( säger absolut inte att det är rätt för de).
    Problemet med belgien blue ar påväg bort, det avlas på att dom ska kunna förlösas normalt och andelen som måste förlösas med kejsarsnitt minskar.
    Men om man skulle lägga en BB kalv på en ko som inte är BB skulle hon inte ha några problem att kalva då de är kon som har för trångt bäcken och inte kalven som är förstor. Men som sagt, mindre än 50% får förlösas mej kejsarsnitt numera även om de är renrasiga.

Nej jag försökte inte rättfärdiga de, utan bara påpeka att kjeldjursaveln är låångt från perfekt och att det är  många raser som har problem med diverse saker enbart pga våran fåfänga.
    Helt felaktigt resonemang. Naturligtvis kan något miljöfarligt existera. dessutom är det frågan om omfattningen och om systemet i stort som ju kan variera. I den omfattningen kor finns idag under de förutsättningarna så är det en miljöfara för oss.Jorden som sådan klarar sig dock nog ett bra tag efter att vi ahr försvunnit.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-17 11:58:16 följande:
    Felaktigt för dej kanske.
    Men jorden är från början till för djur och inte för bilar. Du kan ju läsa i din bibel vad som kom först.
    Jag förespråkar inte ett ohejdat bilåkande heller. Faktum är att jag själv hellre åker tåg.
    Den mängd nötkreatur som finns idag finns eftersom människor fött upp dem. Nötkreaturen idag
    är inte delar av ett "naturligt" ekosystem om man med naturligt menar inte gjort av människor.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-17 22:18:36 följande:
    Den mängden nötkreatur som finns i dag är uppfödda för att ätas av människan. För att människan tycker om köttet och vill äta de. Precis som människan gillar bilar och att använda den för att ta sej nån stans.
    Människan är inte heller en del av ett naturligt ekosystem längre.
    Ja, och just detta är jag en av de som strävar efter en ändring av. Jag vill verka för att göra vegetabiliska livsmedel mer och mer populära.
  • Sven Erik Johansson

Jag fick veta en sak som gladde mig idag och som jag inte hade väntat från det hållet.
    Jag jobbar som lärare och en tjej med invandrarbakgrund som är ortodoxt kristen
    visade sig äta veganskt 40 dagar innan påsk, under fastetiden. Jag tror hon gör sin kropp
    en tjänst och belastar miljön mindre då ,under mer än 1/10 av året ,och fatt ärre djur går åt.
    Heja!

• Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-18 11:21:58 följande:
    Människan blir inte naturligare för de.
    Det är inte det som är mitt mål. Dessutom : Vad är egentligen "naturligt" ?
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-18 14:28:21 följande:
    Om miljöförstöring inte var naturlig, vem har då sabbat venus?
    Helt riktig iaktagelse! Sedan har vi förståss valet hur mycket vi vill påverka miljön och på vilket vis.
  • Sven Erik Johansson
    trollkarl skrev 2011-05-18 15:57:27 följande:
    Med det sagt sven Erik, ett bra sätt är att gå ur EU.
    jag röstade faktiskt nej till EU när det begav sig.Glad Dock, för att undvika missförstånd, vill jag säga att jag INTE är vänsterpolitiskt inriktad utan politiskt mera blå och jag ser hellre Reinfeldt som statsminister än Juholt.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?