Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Är det rätt att äta djur?

Ja, om vissa krav på djurhållning och slakt efterföljs (vilket jag tycker kan vara lite si och så med i Sverige och världen tyvärr...)
    Människan är skapt som en blandätare där kött är en naturlig del även om många idag överäter. Jag har varit vegetarian men min kropp klarar inte av att jag inte äter kött, får för lågt järnvärde så för mig är det ett måste även ur hälsoaspekt.

• Plutteli
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-29 17:24:44 följande:
    Jag mår bra som vegetarian och har bra HB-värde. Är du säker på att du åt rätt vegetariska matkombinationer?
    Vad vi egentligen är skapade för kan ju diskuteras. Min teori är att så som naturen fungerar idag
    är inte som det var tänkt att det skulle vara idealt ,så det som vi ser som naturligt är kanske inte naturligt om man med naturligt menar idealtillståndet.Jag tror att också själva naturen är förvriden i det skede av tillvarons historia vi lever idag. Jag tror inte att det allra ytterst sett över huvud taget var meningen det skulle finnas sjukdomar, våld eller död.

Som ett lejons kroppskemi ser ut idag måste det ha animalisk föda, men om vi går ännu djupare tror jag
    att dess kroppskonstitution är ett resultat av att vi lever i en fördärvad skapelse. Det är förståss inte det enskillda lejonets fel och jag kan inte kommendera det att äta vegetariskt , men i grund o botten tror jag
    systemet med bytesdjur o rovdjur är en följd av en skapelse i disharmoni.
    Jag har bra koll på näringslära, jag käkade massor av linser, spenat, qourn osv. tog tom tillskott men likt förbannat hade jag HB värde som en cancersjuk. Vissa klarar helt enkelt inte av att vara vegetarianer rent kroppsligt.

Om nu skapelsen är i disharmoni kan vi ju kort och gott säga att den varit det sedan eva och adam förvisades från paradiset och således är det ganska kört att alla djur (och människan) skulle kunna bli hel veganer då våra kroppar ändrats så mycket. Men visst, kanske om gud förbarmade sig över oss alla och omskapade jorden så att vi blev så som du tror att det var tänkt från start. Jag har dock svårt att tro att "han" skulle göra så då det liksom skulle betyda att han gjort fel nån stans på vägen...

Personligen tror jag ju iof inte på en gud, jag tror på energier så jag känner inte att det är någon gud inblandat i allt som sker.
  • Plutteli
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 13:18:54 följande:
    Jag säger inte att du måste vara vegetarian . Som kristen erkänner jag att människor har lov att döda och äta djur om de måste och kanske är du en person som måste ha animalisk föda av någon typ.

De flesta kristna håller nog mer med köttätarna här än med mig ,men jag tror faktiskt att när Guds rike förverkligas i sin fullbordan i framtiden kommer det inte att finnas något dödande eller något köttätande."Skapelsen har blivit lagd under tomhetens välde, inte av egen vilja men pga honom som vållade det, men med hopp om att också skapelsen ska befrias ur sitt slaveri under förgängelsen"."Vi vet ju att hela skapelsen ännu ropar som i födslovåndor" i längtan efter befrielse.

Misstag? Nej, jag tror inte det var Gud som orsakade fallet. Det finns många andra krafter i iuniversum och jag tror inte Gud är den enda viljan/kraften. Däremot tror jag Gud är den som ska segra/befriaren.
    Någon i en annan debatt här nämnde något intressant. Det stod att på något ställe i bibeln som
    översatts med att Gud är allsmäktig så betyder ordet snarare "den som skall segra" än "allsmäktig" i modern betydelse.
    Ok, för mig blir det liksom bara "blaha" känsla på nått sätt kring hela resonemanget att vi skulle "ha lov" att äta kött, vem skulle hindra oss liksom? För än så länge har då inte jag märkt av något gudomlig ingripande varken nu eller i forntid.
    Alla har vi ju vår tro och för mig är min betydligt mer logisk än din, medan din för dig är det som känns rätt.
  • Plutteli
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 16:09:37 följande:
    Tänk efter lite! En övergång till ett samhälle där matproduktionen är vegetabilisk är inget som kan ske över en natt. Det handlar inte om att plötsligt säppa alla djur i lantbruket fria till okontrollerad förökning. Det handlar om att skapa nya mattrender där ett nytt efterfråge- och konsumtionsmönster efter hand skapar ett nytt produktionsmönster och där uppfödning av köttdjur successivt fasas ut.

Markerna som idag används till odling av djurfoder används då till andra saker och det kommer som jag ser detinte att finnas möjlighet för djur att föröka sig okontrollerat på ett sätt som ger mer problem än idag
    Mja, vi har ju trots allt vilda djur också som dödas för att ätas och dessa skulle helt klart föröka sig på ett sätt som inte är hållbart med den mängd människor som lever på jordens yta. Kanske om vi människor började minska drastiskt i antal medan antalet djur ökade att det funkar, men inte annars och jag anser det vara enormt slöseri att skjuta av djur som sedan bara ska eldas upp eller grävas ner....
  • Plutteli
    Sarah f skrev 2011-05-01 16:18:15 följande:
    Tanken är väl att minska köttätandet och därefter produktionen? Varifrån fick du att man ska skjuta djuren och elda upp dem? Det handlar nånstans om att resurserna inte håller för att producera animaliskt protein via betydligt större mångder vegetabiliskt protein. Att skifta mot mer växtbaserad föda för människorna sparar på resurser.
    att döda djur och elda upp är ju helt motsatt tanke.
    Det jag menar är ju att S-E har en dröm om att alla nån gång skulle sluta äta kött helt, om ALLA i hela världen HELT slutar med kött av allt slag så spelar det ingen roll ifall inte en enda gris eller ko till föds upp och slaktas, det räcker liksom med alla gnuer, vilda oxar, rådjur, älgar, björnar, renar osv. som lever fritt för att ge problem om ingen skulle äta upp dem. Redan idag skjuts ju djur för att de "inkräktar" på människans territorium eller för att vi annars får "för många" av dessa vilda djur, älg tex. I dag äter vi ju upp dessa djur i majoirteten av fallen, men skulle vi alla sluta äta kött så skulle vi tvingas till att döda dem och bara elda upp dem/gräva ner dem istället. Alt. skulle djuren börja dö i epedemier av sjukdomar för att beståndet blir för stort plus att de skulle börja utgöra en fara för människan. För att vi ska kunna leva människor och djur på jorden i nån form av harmoni även om människan helt slutar äta djur så måste människan ta ett steg tillbaka och sluta befolka jorden i den utsträckning vi gör för att på så sätt lämna plats till djuren och det tror jag är ett ännu längre steg än att få folk att sluta äta kött...
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2011-05-10 19:36:45 följande:
    Ja det finns få saker i kulturellt syfte jag inte hade ätit.
    har ätit det mesta från hund, till orm, kackerlackor, spindlar, myror, testiklar etc etc..

däremot kan ja säga att sveriges slit o släng samhälle där man inte tar vara på saker o ting är helt åt helvete fel.

tack för att du tyckte det var bra skrivet =)
    Sverige har blivit på tok för dåligt på att äta inälvs och blod mat nu för tiden. Bara det finaste köttet från djuren sparas och resten släng åt fanders.... Det är ju såå mycket mat som bara går till spillo!
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2011-05-10 19:46:45 följande:
    exakt min mening.

det största problemet är EU o frihandeln där vi köper in kött från irland, tyskland etc som har sämre djurhållning etc samt pumpar sin kreatur med antibiotika etc.
    bättre att låsa gränsen ett tag så våra jordbrukare får lov att återhämta sig.

sen behövs det ett större ansvar från butiker, leverantörer, mat tv etc att laga mat från grunden o ta vara på mer från djuret.
    Det är därför jag gillar Per Morberg när det kommer till mat tv! Mat från grunden, han använder allt hos djuret, går det inte att äta rakt av (ben tex) så går det att göra buljong och fond på osv. Jag längtar till den dag vi har råd att skaffa hus för då ska jag ha ett stort kök som medger att pyssla med långkok och att stycka kött på egen hand...
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?