Sven Erik Johansson skrev 2011-04-29 17:24:44 följande:
Jag mår bra som vegetarian och har bra HB-värde. Är du säker på att du åt rätt vegetariska matkombinationer?
Vad vi egentligen är skapade för kan ju diskuteras. Min teori är att så som naturen fungerar idag
är inte som det var tänkt att det skulle vara idealt ,så det som vi ser som naturligt är kanske inte naturligt om man med naturligt menar idealtillståndet.Jag tror att också själva naturen är förvriden i det skede av tillvarons historia vi lever idag. Jag tror inte att det allra ytterst sett över huvud taget var meningen det skulle finnas sjukdomar, våld eller död.
Som ett lejons kroppskemi ser ut idag måste det ha animalisk föda, men om vi går ännu djupare tror jag
att dess kroppskonstitution är ett resultat av att vi lever i en fördärvad skapelse. Det är förståss inte det enskillda lejonets fel och jag kan inte kommendera det att äta vegetariskt , men i grund o botten tror jag
systemet med bytesdjur o rovdjur är en följd av en skapelse i disharmoni.
Jag har bra koll på näringslära, jag käkade massor av linser, spenat, qourn osv. tog tom tillskott men likt förbannat hade jag HB värde som en cancersjuk. Vissa klarar helt enkelt inte av att vara vegetarianer rent kroppsligt.
Om nu skapelsen är i disharmoni kan vi ju kort och gott säga att den varit det sedan eva och adam förvisades från paradiset och således är det ganska kört att alla djur (och människan) skulle kunna bli hel veganer då våra kroppar ändrats så mycket. Men visst, kanske om gud förbarmade sig över oss alla och omskapade jorden så att vi blev så som du tror att det var tänkt från start. Jag har dock svårt att tro att "han" skulle göra så då det liksom skulle betyda att han gjort fel nån stans på vägen...
Personligen tror jag ju iof inte på en gud, jag tror på energier så jag känner inte att det är någon gud inblandat i allt som sker.