Inlägg från: Raskask |Visa alla inlägg
  • Raskask

Är det rätt att äta djur?

Ja, jag tycker att det är ok.

Djurhållningen är dock ofta riktigt usel, och svenska djur har det naturligtvis inte speciellt mycket bättre än djur på andra ställen i världen. Den som tror annat har nog varken besökt en grisfarm, en kycklingfabrilk eller ett slakteri.

Nu finns inte så många alternativ till storskalig djuruppfödning och storskalig slakt, om det inte är så att en väldigt massa människor är villiga att flytta ut på landet och börja bedriva småskaliga alternativ vilket jag tror är helt orealistiskt. Orealistiskt är det också ekonomiskt skulle jag tro inte minst med tanke på att väldigt många tycker att ett kilopris på kött som ger en daglig matkostnad på över en hundring eller så är ohyggligt dyrt och slösaktigt (den inställningen har jag iofs inte träffat någon som har irl, däremot ofta läst om här på fl där familjer på fyra klarar hushållet inklusive allt på sisådär ett par tusen i månaden och är mycket stolta över det).

• Raskask
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 09:45:12 följande:
    Mmm, som om alla köper KRAV-märkt kött.
    Det är OMÖJLIGT att vara ute året runt i Sverige. Det går inte. Hur skulle det gå till?
    Grisar klarar lösdrift långt upp i landet året om. Jag har jobbat på en gård i nedre Norrland för många år sedan där grisarna hade ett uppvärmt krypin (som en stor hundkoja ungefär), men istället valde att bygga sig bon av halm utomhus som de helt finurligt till och med gjorde en liten dörr till när de gick in i sitt bo). Grisarna, helt vanliga pigghamgrisar, fick en vinterpäls som gjorde att de såg ut som vildsvin. Nu är iofs den delen av landet jag jobbat i inte längst upp i landet, men i alla andra sammanhang brukar man ju anpassa sin produktion efter förutsättningarna så just grisproduktion behöver man ju inte bedriva vid riksgränsen.
  • Raskask
    zygoma girl skrev 2011-04-29 11:40:30 följande:
    Ja, människan är blandätare av naturen. Om man så vill, TS, har gud skapat oss till köttätare och det vore att vanhelga hans skapelse att äta på ett annat sätt än han avsett.

Men vi har ett ansvar att behandla djuren väl och att döda djuren med så lite smärta som möjligt.
    Var det inte så att det var efter syndafloden som Gud gav Noa tillstånd att äta vissa djur? Sedan någon av evangelisterna (Matteus eller Markus kanske?) som utökade rättigheterna efter en uppenbarelse? Djuren fick väl regnbågen som belöning i samma veva har jag för mig, eller om det var människorna som fick den med?
  • Raskask
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-29 16:05:11 följande:
    Regnbåge som belöning?? Det har jag aldrig hört talas om.
    Förlåt inte som belöning utan som en försäkran att Gud inte skulle sända fler syndafloder. Min suddiga  feltolkning att det skulle vara en belöning. Det var ett tag sedan jag hade religionshistoria på schemat . En betydligt vettigare beskrivning av det hela än vad mitt dammiga minne kom ihåg:
    www.alltombibeln.se/bibelfragan/regnbage.htm
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?