Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Är det rätt att äta djur?

Ja, alltid.

Vad du personligen tycker om saken och hur du personligen väljer att tolka Bibeln är verkligen helt irrelevant Sven. Det står ingenstans i Bibeln att man inte ska äta kött sen om några vill känna sig speciella och startat en sekt är en annan diskussion.

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/danska-grisar-misshandlas-svart

"Danska bönder och transportörer slår grisarna med hårda plaströr så att djuren i värsta fall får skador långt in i musklerna. Slagen utdelas för att grisarna ska gå fortare, in i lastbilarna och sedan vidare till slakt. Snabba grisar sänker den samlade transportkostnaden.
    I Danmark hålls var fjärde sugga inspärrad i en bur hela sitt liv – en bur så trång att djuren inte kan vända sig om. Helt lagligt i Danmark, men konsekvenserna är sår och varfyllda bölder efter skavning från burarna. Och detta får emellertid inte förekomma heller i Danmark. Ändå drabbar just det var femte dansk sugga, rapporterar Ekot.
    Uppåt nio av tio danska grisar lider av skador på magsäcken. Skadorna skulle minska om grisarna fick halm att tugga på, men trots att lagen kräver att grisarna ska få halm eller strö tillhandahåller långt ifrån alla bönder sina djur detta.
    Många grisar ("alla", enligt de utsända) har svansarna avklippta. Att rutinmässigt klippa av svansarna strider mot lagen. Ändå kuperas enligt EU:s livsmedelsmyndighet 99 procent av de danska grisarna."

• I Blackrose I
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/27-5-09-var-femte-gris-far-svara-skador_2956753.svd

"Bo Algers är professor vid Sveriges lantbruksuniversitet , SLU, och expert på svinproduktion. Han pekar på att 20 procent av de svenska grisarna har så allvarliga skador som upptäcks vid slakt att de får anmärkning.
     I många fall är för lite strö på golvet en kraftigt bidragande orsak. Man ser det till exempel på kultingar som får djupa sår av betonggolvet på framknäna då de ska dia.
    Samma typ av skador som rapporteras i Danmark är vanliga även i Sverige, exempelvis lunginflammation och andra skador i luftrören, bölder, djupa bogsår, svansbitning och skador på ben och klövar."

• I Blackrose I
    vetvadjagvill skrev 2011-04-29 09:41:46 följande:
    kravmärkta kött kommer från djur som får vara ute året om
    www.kravmärkt.se/krav_gris.php Kravmärkt Gris / SvinEkologiska grisar som uppföds med KRAVs regler har det mycket bättre än så kallade konventionella grisar! För det första får de ekologiskt foder, vilket är mycket hälsosammare än annat foder, som kan vara gjort av nästan vad som helst som du och jag aldrig skulle vilja äta. Ekologiska Kravmärkta grisar får naturlig mat som de tycker om.Kravmärkta grisar får vara ute året runt! Ekologiska grisar skall alltid kunna böka i jorden, få beta gräs på sommaren ochfå svalka sig i ett härligt gyttjebad! Ekologiska Kravmärkta grisar skall ha fri tllgång till hö och annat grovfoder och ekogrisens ungar skall få vara hos sin mamma minst 7 veckorKRAV
    Mmm, som om alla köper KRAV-märkt kött.
    Det är OMÖJLIGT att vara ute året runt i Sverige. Det går inte. Hur skulle det gå till?
  • I Blackrose I

">

TA gärna och se HELA klippet.
  • I Blackrose I
    vetvadjagvill skrev 2011-04-29 09:54:28 följande:
    det där finns med i den första klippet jag hade länkat med här.. har du titta på det?
    Nej, av allt du har skrivit så tog jag för givet att det handlade om halalslakt och sket i att klicka på länkarna. Vet redan hur halalslakt går till. Inte värre än annat slakt.
  • I Blackrose I
    http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/faktabas/djur_i_livsmedelsindustrin/fordjupning_hastar
    "Detta är Sveriges största hästslakteri, Knorrevångens slakt ab i skånska Glimåkra. Under 2009 har flera missförhållanden uppdagats på detta slakteri. Slakteriets ägare har tagit över gamla och skadade hästar och sagt till de tidigare ägarna att djuren ska tas väl om hand under resten av deras liv. Istället har de gått direkt till slakt. På slakteriet har också omärkta och obesiktade hästar och andra djur dödats för att säljas som livsmedel i Sverige och utomlands, i strid mot djurskydds- och livsmedelslagstiftningen. Slakteriets ägare har anmälts flera gånger för att han haft vanvårdade djur i olagliga stall."
    Även på andra håll har olaglig hästslakt avslöjats. Vid en oanmäld inspektion på styckningsanläggningen Ore kött i Rättvik den 5 mars 2009 uppdagades att hästar slaktades på platsen, trots att anläggningen inte är godkänd för slakt utan bara för styckning. Hästkött har också sålts trots att djuren inte besiktigats av veterinär vare sig före eller efter slakt.(12) Bara ett par månader senare polisanmäldes även ett mindre slakteri i Ångermanland för att ha slaktat obesiktigade hästar."

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=54847&a=Djurpl%E5geri%20p%E5%20Knorrev%E5ngen%20polisanm%E4ls
  • I Blackrose I
    guinevere skrev 2011-04-29 10:08:56 följande:
    Har du öht läst TS? TS påstår inte att bibeln säger att man inte får äta kött, tvärtom. TS personliga åsikt är lika relevant som din. Eller är det bara majoritetens åsikt som är relevant. Etiska diskussioner bygger på åsikter. 
    Läs hans religion-reklam och länken till det han förespråkar så förstår du varför jag skrev som jag gjorde.
  • I Blackrose I

Intressant att mina inlägg om slakterier i Sverige/Danmark ignoreras för fullt.

• I Blackrose I
    luna1 skrev 2011-04-30 13:06:36 följande:
    Fast solk har ju kommenterat dina inlägg och tex påpekat att man bör välja svenskt, kravmärkt kött. 
    Det var två stycken om jag inte minns fel.

Sven

Du som är djurvän och aktiv enligt egen utsaga. Vad tycker du om artiklarna? Är det inte dags att engagera sig i landets slakterier innan man spyr galla över andra länders sätt att ta död på sina djur?
    Hellre halalslaktat kött för min del där djuret har levt ett bra liv än svensk kött där djuret plågas igenom hela sitt liv.
  • I Blackrose I
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 13:09:24 följande:
    Västvärldens stora köttkonsumtion tär på resurser och förstör miljö. Mycket vatten o mark går åt och en stor del av växthusgasutsläppen kommer från djurindustrin o bidrar till klimatförändringar och därmed oftare missväxter och mer svält i den fattigare delen av världen.
    Nåja, ta inte i så mycket nu. Det är inte bra för din hälsa.
  • I Blackrose I
    luna1 skrev 2011-04-30 13:19:29 följande:
    I en tråd på 6 sidor är det inte direkt dåligt. Och det är ju ingen direkt nyhet heller, att djur plågas i Danmark. 
    Tydligen verkar inte dom flesta veta vad som pågår i landets slakterier eller så blundar dom men jag ska hålla mig till den andra tråden när det kommer till slakterier.
  • I Blackrose I
    Dr Mupp skrev 2011-04-30 13:37:24 följande:
    Det är inte precis en nyhet att djurskötsel och slakt har sina brister. Jag tror också att majoriteten av alla köttätare är medvetna om dessa brister. En del väljer att strunta i bristerna och fortsätter köpa billigt kött. Andra väljer krav kött som visserligen är dyrare men också bättre.

SJälv har jag slaktat både höns och kaniner som jag sen tillagat och ätit upp. Det krävs mycket för att få mig att må dåligt över slaktscener. Slakt är blodigt och i jaken på pengar så ska tiden för varje djur kortas ner och därmed sker misstag och mygel. Det borde inte få ske men så länge folket tyckerr att 39kr/kg är ett ok pris för fläsk men 79 kr/&kg är för dyrt så kommer djurskötsel och slakt att inte förbättras.

I en perfekt värld går alla köttdjur på lösdrift. Hur högt upp i landet det fungerar året om vet jag inte men jag vet att iaf grisar och kor kan gå på lösdrift året om i Sörmland och där kan iaf temperaturen klättra ner mot -25 när det är som kallast. Med varmstall som djuren kan gå in i för att komma undan vädret så borde lösdrift fungera överallt i lanet. Alla djur går på naturligt foder med gräs/hö-bas. Det ökar visserligen slaktåldern men ger en stabilare tillväxt utan att ben och ligament tar skada. Transporterna måste hållas så korta som möjligt. Bättre med många små slakterier utspridda över landet än några få stora. Under transporten ska djuren ha plats att röra på sig och tillgång till vatten och föda. Själva avlvningen ska sen göras så snabbt och smär och stressfritt som möjligt.
    Men alla dessa förbättringar för djuren kostar pengar, pengar som direkt läggs på köttpriset. Du kan inte få en lösdriftsuppfödd, höuppfödd, närtrasporterad och närslakatad gris för 39 kr/kg.
    Amen!
  • I Blackrose I
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 13:49:58 följande:
    Intressant DJURETIKLÄNK-om att handla med barmhärtighet mot alla varelser så långt det är möjligt.

inklusive början av en underbar predikan av pastor Frank Hoffman, djuretikengagerad i USA,
    och jag gillar verkligen det han säger.

">

" target="_blank">

Fortfarande är det inte fel enligt bibeln att äta kött.
    Förresten vad var det för stycke du pratade om där det ultimata tillståndet är att äta vegetarisk i Bibeln? Vore intressant att läsa. Har ju läst den två gånger men tydligen missat den biten.
  • I Blackrose I
    luna1 skrev 2011-04-30 13:54:38 följande:
    Det är lite trist att TS blandar in religion såpass mycket i tråden istället för att fokusera på just köttfrågan. 
    Tack. Det sa jag från början. Tror hela avsikten med diskussion är just Reklam.
  • I Blackrose I
    sissi76 skrev 2011-04-30 14:07:45 följande:
    Visste du att Hitler var vegetarian? Ska vi diskutera mer om detta nu?
    Hoppsan, katolik, jude och vegetarian. Vilken blandning? Det enda som saknas angående honom är väl om det kom fram att han var homo. Hade suttit fint.
  • I Blackrose I
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 14:12:18 följande:
    Jag tror att tillvarons absoluta slutmål är ett harmoniskt tillstånd för levande väsen av alla sorter där inte dödande eller ätande av andra finns. Tillståndet i Genesis början(innan fallet) beskrivs väl som att döden inte ännu finns med i bilden?

Så du menar inte att din sekt har kommit på den absolut djupaste sanningen som du skrev i en annan inlägg? Men vad bra. Då har vi det klart.

Vad tycker du om följande stycken?

Jesus bjöd 5000 män på bröd och fisk i Joh 6

"Fruktan och skräck för er skall komma över alla djur på jorden och alla fåglar under himlen, över allt som krälar på marken och över alla fiskar i havet. De är givna i er hand. Allt som rör sig och har liv skall ni ha till föda. Så som jag har gett er de gröna örterna ger jag er nu allt detta." (1 Mosebok 9:2-3)

Dessutom förklarade Jesus för all mat ren i Markus 7:19

• I Blackrose I

Sven

Vad äter du till frukost?
    Hur tillagar du din mat?
    Äter du godis, bröd, mjölkprodukter?

• I Blackrose I
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 14:35:53 följande:
    För det första är jag inte med i någon sekt. jag är aktiv i Svenska Kyrkan. Christian vegetarian association är en ekumenisk förening med medlemmar från flera existerande kyrkor.

För det tredje så förnekar jag inte stycket i Johannes 6. Jag säger inte att det alltid är vegetarisk kost som ska prioriteras. Jag hävdar inte att Jesus då han var här i världen var vegetarian men  däremot säger jag att
    jag tror att tillvaron i sitt ideala tillstånd är vegetarisk. I den kultur Jesus verkade då han var på jorden fanns kanske inte tillgång till tillräckligt proteinrik vegetabilsik föda och jag tror också att Jesus varit med och ätit tex påskalammet och att det hade en symboliskt viktig betydelse som måste prioriteras.

1:a Mosebok 9:2-3 är väl efter floden då all vegetabilisk produktion slagits ut och detta är ju efter fallet och efter floden.

Det är mycket riktigt att det står att Jesus förkalra all mat för ren i Markus 7:19 och just därför skulle jag om jag inte hade tillgång till veg. mat kunna äta djur av olika slag.
    Mmmm.....

Med andra ord så är det INTE fel att äta kött. Men då så, du har svarat på din fråga i TS.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?