Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 14:35:53 följande:
För det första är jag inte med i någon sekt. jag är aktiv i Svenska Kyrkan. Christian vegetarian association är en ekumenisk förening med medlemmar från flera existerande kyrkor.
För det tredje så förnekar jag inte stycket i Johannes 6. Jag säger inte att det alltid är vegetarisk kost som ska prioriteras. Jag hävdar inte att Jesus då han var här i världen var vegetarian men däremot säger jag att
jag tror att tillvaron i sitt ideala tillstånd är vegetarisk. I den kultur Jesus verkade då han var på jorden fanns kanske inte tillgång till tillräckligt proteinrik vegetabilsik föda och jag tror också att Jesus varit med och ätit tex påskalammet och att det hade en symboliskt viktig betydelse som måste prioriteras.
1:a Mosebok 9:2-3 är väl efter floden då all vegetabilisk produktion slagits ut och detta är ju efter fallet och efter floden.
Det är mycket riktigt att det står att Jesus förkalra all mat för ren i Markus 7:19 och just därför skulle jag om jag inte hade tillgång till veg. mat kunna äta djur av olika slag.
Mmmm.....
Med andra ord så är det INTE fel att äta kött. Men då så, du har svarat på din fråga i TS.