Inlägg från: vetvadjagvill |Visa alla inlägg
  • vetvadjagvill

Är det rätt att äta djur?

när jag ser sånt här

">

och sånt här

">

så utan att häröra till vilken religion det tillhör så föredar jag vegetarisk kost.

för er som tittar på videoklippen ska jag varna starkt för den första länken.

jag har valt en kost med så lite kött som möjlgt och jag köper endast svenskt kött då jag köper det och det ska vara kravmärkt.

Dock så äter jag mestadels vegetariskt kost.

Jag anser att främsta anledningen till att inte äta kött är att dels så är vegetariskt oftast godare men vi kan nte föda uppdjur och döda dem på ett plågsamt sätt.

Det är inte slakt det är mord.

Slakt är snabb, smartfritt avslut på ett djur som levt ett bra liv utan misshandel eller plåga.

så jag svarar att jag äter kött men bara om kraven  uppfylls.. vilket jag hoppas att myndigheterna i sverige har kontroll på. I alla fall det som är kravmärkt.

Sen anser jag att tolka en gud som är 2000 år om hur man ska göra saker när det finns humanare sätt att göra saker på, om man tror at denna gud inte vill att man ska utvecklas framåt i tiden måste det vara något fel.
    synen på kvinnan liksom slakten på djurmåste ju ändras.
    Men då är vi inne på religionen för mycket och inte på köttet i sig.

• vetvadjagvill
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 09:35:13 följande:
    www.dn.se/nyheter/varlden/danska-grisar-missh...

"Danska bönder och transportörer slår grisarna med hårda plaströr så att djuren i värsta fall får skador långt in i musklerna. Slagen utdelas för att grisarna ska gå fortare, in i lastbilarna och sedan vidare till slakt. Snabba grisar sänker den samlade transportkostnaden.
    I Danmark hålls var fjärde sugga inspärrad i en bur hela sitt liv – en bur så trång att djuren inte kan vända sig om. Helt lagligt i Danmark, men konsekvenserna är sår och varfyllda bölder efter skavning från burarna. Och detta får emellertid inte förekomma heller i Danmark. Ändå drabbar just det var femte dansk sugga, rapporterar Ekot.
    Uppåt nio av tio danska grisar lider av skador på magsäcken. Skadorna skulle minska om grisarna fick halm att tugga på, men trots att lagen kräver att grisarna ska få halm eller strö tillhandahåller långt ifrån alla bönder sina djur detta.
    Många grisar ("alla", enligt de utsända) har svansarna avklippta. Att rutinmässigt klippa av svansarna strider mot lagen. Ändå kuperas enligt EU:s livsmedelsmyndighet 99 procent av de danska grisarna."

det är därför man ska äta svenskt kravmärkt
  • vetvadjagvill
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 09:39:20 följande:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/27-5-09-var-femte-...

"Bo Algers är professor vid Sveriges lantbruksuniversitet , SLU, och expert på svinproduktion. Han pekar på att 20 procent av de svenska grisarna har så allvarliga skador som upptäcks vid slakt att de får anmärkning.
     I många fall är för lite strö på golvet en kraftigt bidragande orsak. Man ser det till exempel på kultingar som får djupa sår av betonggolvet på framknäna då de ska dia.
    Samma typ av skador som rapporteras i Danmark är vanliga även i Sverige, exempelvis lunginflammation och andra skador i luftrören, bölder, djupa bogsår, svansbitning och skador på ben och klövar."

kravmärkta kött kommer från djur som får vara ute året om

http://www.kravmärkt.se/krav_gris.php

KRAV Kravmärkt Gris / Svin

Ekologiska grisar som uppföds med KRAVs regler har det mycket bättre än så kallade konventionella grisar! För det första får de ekologiskt foder, vilket är mycket hälsosammare än annat foder, som kan vara gjort av nästan vad som helst som du och jag aldrig skulle vilja äta. Ekologiska Kravmärkta grisar får naturlig mat som de tycker om.

Kravmärkta grisar får vara ute året runt! Ekologiska grisar skall alltid kunna böka i jorden, få beta gräs på sommaren och få svalka sig i ett härligt gyttjebad! Ekologiska Kravmärkta grisar skall ha fri tllgång till hö och annat grovfoder och ekogrisens ungar skall få vara hos sin mamma minst 7 veckor

• vetvadjagvill
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 09:51:32 följande:

">

TA gärna och se HELA klippet.
    det där finns med i den första klippet jag hade länkat med här.. har du titta på det?
  • vetvadjagvill
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 09:56:31 följande:
    Nej, av allt du har skrivit så tog jag för givet att det handlade om halalslakt och sket i att klicka på länkarna. Vet redan hur halalslakt går till. Inte värre än annat slakt.
    Då läste du inte vad jag skrev för jag skrev ju att utan att häröra till religion...

alltså syftade inte klippen på någon religion alls.

även om klipp nr 2 var halalslakt så är inte nr 1 det.
  • vetvadjagvill
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 10:10:45 följande:
    Läs hans religion-reklam och länken till det han förespråkar så förstår du varför jag skrev som jag gjorde.
    skilj på trådar och trådar.
    Man ska inte behöva kolla upp dig i en annan tråd för att förstå det svar du gav i denna.
  • vetvadjagvill
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 10:10:45 följande:
    Läs hans religion-reklam och länken till det han förespråkar så förstår du varför jag skrev som jag gjorde.
    har du läst hans trådstart?

gör det först och läs varje ord.

"ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?""
    "...och jag erkänner att människor har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas."

varför får inte han ha sin tro och sin åsikt i hur han lever för dig?

Det handlade om det är rätt eller fel att äta djur.
    en bredare fråga än religion och hur djuren slaktas.

förstår du innebörden av hans trådstart?
  • vetvadjagvill
    100kgpappa skrev 2011-04-29 22:41:07 följande:
    Ja, det är rätt. Våra kroppar är utvecklade undet 100-tusentals år som jägare, det är först för några tusen år sen vi blev bofasta och började äta mer spannmål. Givetvis måste man inte äta kött, men jag anser det vara både hälsosammare och etiskt rätt, då vi är en jagande art. Livet på jorden går faktiskt mest ut på att äta eller ätas, om jag raljerar lite.
    dvs över hälften är växtätare eftersom det finns fler växtätare än rovdjur.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?