• Jenny 83

Bra att ha efter förlossningen. Tips?

Har du något/några tips på vad man kan ha med till bb/förlossning om man tänker på tiden direkt efter? Fick ett tips att ta med mjukt toapapper i bb väskan...o att kissa i duschen efter fl då det kan svida rejält. Har du några fler tips på saker man kan tänka på efteråt?

• Svar på tråden Bra att ha efter förlossningen. Tips?
  • Cia o krabaten

Höga trosor utifall att dte blir snitt av ngn anledning så att troskanten inte ligger i såret då.

• Sol09

Om man ska amma: bröstpump, bröstvärmare, vetekudde (i fall man skulle råka få mjölkstockning, fast det kan man ju kanske köpa då isf...), bröstnapp/amningsnapp i fall man råkar få såriga bröstvårtor (kan leda till mjölkstockning). Det finns små 2-deciliters tetror med mjölkersättning att köpa, färdiga att värma. Kan vara bra om inte amningen kommer i gång direkt.

Massor med bindor av största modell typ =)

• Nyfiken gul

EGNA trosor!

Jag köpte ett 3-pack vanliga maxitrosor på Åhlens och det var jätteskönt!  Trosorna håller in magen och dom är mjuka och sköna och skaver inte nånstans och håller dessutom bindorna på plats så du slipper bloda ner dina egna kläder.  (vilket är risken med nättrosorna från sjukhuset)

Nånting att göra under bb-vistelsen: nån bok, tidningar, kortlek, ljudbok... själv hade jag mp3-spelare med mig som jag pluttade in på kvällen för att stänga ute alla ljud man inte är van med.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Miniapa

Direkt efter var det inte nått särskilt men jag tog med några av deras "blöjor", tjocka stora bindor och ett gäng sexiga nät-trosor hem :)
    Det var gott att ha dem de första nätterna så att jag slapp oroa mig för att det skulle läcka när jag sover.

• Nyfiken gul

jag kan tipsa  om att man oftast är vääääääääldigt känslosam efter en förlossning, alla känslor åker verligen berg och dalbana på gott och ont.

jag som födde mitt tredje barn tyckte att det var skönt att ha något med mig som påminde mig om min hemvanda  trygghet och som gjorde att jag kunde ta mig förbi dom jobbigaste stunderna när jag bara längtade hem.  Jag hade ett inramat foto på maken och sov i en av hans (använda men rena) t-shirts.

så är man väldigt känslig av sig och gärna behöver nån form av "snuttefilt" så ha gärna med något som kan hjälpa dig på traven att hitta den trösten. Kan vara skönt för barnet också om det finns något med hemanknytning också i dess närhet.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Linawb

Hade aaaaldrig klarat mig utan
    1) Xylocain gel i massor. Be om recept, det som finns receptfritt är inte gel utan salva. Gelen kyler och bedövar och kan smörjas på 5 min innan toalettbesök. Räddningen för ett sargat uppklipp underliv!
    2) Långa, tjocka bindor med MJUKT hölje. Inte de som är styva och glatta i ytan, ytan ska kännas som bomull typ. Finns faktiskt förlossningsbindor på apoteket att köpa. Libresse och dylikt funkar inte. Om man är klippt och har stygn som skaver i allt dvs.
    3) Sköna trosor som håller bindan på plats.

Usch, nu fick jag flashbacks...

• MHoof

Jag tycker inte man behövde nåt speciellt. Fick sån bröstvårtenapp på bb för jag fick så ont när jag skulle amma.
    Bindor köpte jag på apoteket på sjukan när jag skulle åka hem.
    Anser inte att man behöver överkonsumera en massa innan man vet hur det blir. Bättre att köpa tex bröstvårtesalva då det behövs för det kanske inte behövs.
    Men ta med kamera och egna kläder. Jag hade korsord med mig och hade telefon på rummet. Min dotter solade hela tiden och sov så jag satt i telefon större delen av dagen och löste korsord, käkade choklad och drack cola :P
    Grym diet efter förlossning men jag kräktes nästan av sjukhusmaten!
    Och håller med föregående talare att jääävlar vilka känslor man får ibland. Jag grät störtfloder för jag inte fick åka hem, för jag ville åka hem såååå gärna!

• brallison
    Sol09 skrev 2011-04-28 21:23:14 följande:
    Om man ska amma: bröstpump, bröstvärmare, vetekudde (i fall man skulle råka få mjölkstockning, fast det kan man ju kanske köpa då isf...), bröstnapp/amningsnapp i fall man råkar få såriga bröstvårtor (kan leda till mjölkstockning).
    Två av de tre sakerna som står först har jag köpt och aldrig använt, bröstpump fick jag hyra på BB i 10 dagar och sen dess aldrig behövde den igen heller. Amningsnapp hade jag köpt senare, men det är kanske nåt man ska ha med sig - det kostar inte så mycket alls även om man ska inte använda det (till skillnad från andra saker).
  • Momalicious

Det enda jag använde var shampoo/balsam/duschkräm, del, tandborste, hårborste, hårsnodd, kamera, mobil+laddare, filmkamera och kläder att åka hem i. Hade min sambo där så behövde ingen underhållning. Vattenflaska är toppen under förlossningen.

• Drake

Jag tog med mig alldeles för mycket.

Det jag använde var:

Eget shampoo, ansiktstvätt, tandkräm, tandborste
    Mjukisbyxor och t-shirt.
    Dator
    Kamera
    Mobiltelefon

Ett ombyte till bebisen
    Bilbarnstol

• augustisten

Katrinplommon!

Jag blev förstoppad efteråt och det var ta mig tusan värre än förlossningen. Så ta med något som håller igång tarmen lite

• ddalia

en make att hjälpa till med allt och springa o hämta allt man glömt... Skrattande

• SuzR

Känner inte att jag saknade nåt men var bara på bb i två nätter. Egna bindor och egna trosor som var bättre än nät trosorna kan jag tipsa om. Morgonrock, tofflor och pyjamas var perfekt att ha med sig. Eget toa papper behövdes inte för min del- gjorde ont att torka sig ordentligt. 'duttade'mer...

• Mina småtroll

Lactulos!! Det har jag börjat dricka med en gång efter förlossningarna, skönt att slippa ta i när man sitter på toa den första tiden efteråt

Svar på tråden Bra att ha efter förlossningen. Tips?