Någon som har papegojor/burfåglar?
Vi har nymfkakaduor (nymfparakiter). De är tama i varierande grad alla 6.
Vi har tre som gärna sitter på axeln/huvudet, två som gärna vill bli kliade, en som kommer och tassar runt på soffan och datorn, en som pratar, tre som härmar melodier när man visslar.
De är roliga personligheter allihop, men för att de ska bli tama krävs mycket tid och tålamod.
Jag har haft många olika arter tidigare och gemensamt för tama fåglar är att de kräver mer tid än icke tama.
Man ska alltid ha minst två oavsett om de är tama eller ej för de behövver sällskap.
Av våra är 5 omplaceringsfåglar och en är köpt som unge.
Vi har en hemmabyggd bur i vardagsrummet som är 160x100cm och 140cm hög + 40cm ben.
Här finns det någon hemma 4-5 dagar/v. och då öppnar vi buren på morgonen så fåglarna kan flyga ut.
Sedan är de ute hela dagen. De sitter på burtaket och sover, leker, klättrar på sitt klätterträd eller kommer flygandes och landar på soffan/huvudet/dataskärmen när de vill ha sällskap.
De dagar båda jag och mannen jobbar så får de vara inne i buren, men släpps ut så snart vi kommer hem.
Jag har en förkärlek för kakaduor men eftersom tiden inte räcker till åt större kakaduor så fick det bli en (ja okej, flera då) kakadua i miniformat. Långvingepapegojor är härliga också. Morhuvade är mer krävande än Meyers & brunhuvade.
Precis som föregående talare rekommenderar jag att ta kontakt med en fågelhobbyförening i närheten eller sök dig till fågelforum på nätet. Det finns t.ex nymfkakadua.se eller papegojforum.se.