• Anonym (2Bmamma)

    När hade ni sex efter förlossning?

    Som rubriken lyder
    NÄR HADE NI SEX EFTER FÖRLOSSNING? HUR TIDIGT/SENT?

    Vi har inte haft sex under hela graviditeten (läkarn avrådde pga. vissa komplikationer)
    Så nu endast 3 veckor efter förlossning börjar jag tänka på detta :)

    Vad är tidigt, vad är sent? Hur kändes första gången efter förlossning?
    Har visserligen spruckit o blivit sydd så jag e lite nervös!! Kommer det att ta ont o svida, blir det en besvikelse? Tänk om man e dåligt ihopsydd....

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När hade ni sex efter förlossning?
  • Anonym (2 barn)
    Anonym (Aj!) skrev 2011-04-19 17:21:41 följande:
    Jag har fått barn med kejsarsnitt men min åsikt är att det är direkt obehagligt att ha sex under hela amningsperioden, trots oskadat underliv alltså.
    Så kände jag också, till min förvåning...  det var nästan enklare efter min andra förlossning då jag födde vaginalt.
  • Anonym (kåtfia)

    efter båda förlossningarna längtade jag som en tok efter sex och samma dag som jag insåg att jag inte haft avslag på hela dan hade vi sex på kvällen. det var en tre/fyra veckor efter förlossningen. jag har aldrig spruckit något så några stygn eller läkning var inget att bry sig om.

    det gick bra att ha sex men jag var torr och skör av amningshorminerna. glidmedlet va bra att ha......

  • WimZy

    10 mån pga att jag sprack sönder så mkt.

  • Anonym (Saknardetinte)
    Mammisen skrev 2011-04-19 19:17:58 följande:
    Man ska ju vänta till efter efterkontrollen.. Det kändes som att förlora oskulden igen. Men efter en stund kändes det bra. Det dröjde länge innan det slutade göra ont i början. Blev sydd.
    Ska? Varför det?
  • Kyanita

    Jag röstade 1-2 veckor. Jag har haft tur och blödde bara strax under 1 vecka med de 2 stora och inga stygn. Med trean blödde jag i 2 veckor så det dröjde nog 3 veckor innan vi hade sex. Jag hade problem ett tag efter med att bli blöt, antar att det var lite psykiskt men annars var det inga problem.

    Vi har inte heller fått ha sex denna gången (är i v 32) så man längtar ju lite nu!

  • Lindreas

    3.5 månader. Mina bristningar läkte inte som de skulle, så allting blev väldigt laddat för min del.

  • Anonym

    Ganska exakt 2 veckor efter förlossningen hade vi samlag. Jag hade inte spruckit alls vid förlossningen.


    Det kändes ungefär som det brukar.

  • Anonym

    Blev sydd mycket med barn nr 1, inte så många stygn med nr 2. Det tog ca 8 månader innan sex efter första och ca 6 månader med andra. Fick depressioner efter båda förlossningarna men mest med första barnet, fick inte någon hjälp på vc så det var jobbigt, förstår inte nu hur jag orkade igenom alls.

    Däremot hade vi sex till dagen innan förlossningen med båda barnen och ofta, jag var superkåt och/eller kräktes hela graviditeterna...

  • Anonym (kåtfia)
    Mammisen skrev 2011-04-19 19:17:58 följande:
    Man ska ju vänta till efter efterkontrollen.. Det kändes som att förlora oskulden igen. Men efter en stund kändes det bra. Det dröjde länge innan det slutade göra ont i början. Blev sydd.
    det behöver man inte alls. tvärt om sa min barnmorska att det är bra om ni haft sex innan efterkontrollen så du vet om det funkar eller inte så vi kan kolla i så fall. man ska vänta tills avslaget är borta.
  • Anonym (Saknardetinte)
    Anonym (kåtfia) skrev 2011-04-20 13:35:36 följande:
    man ska vänta tills avslaget är borta.
    Det behöver man inte heller.
    Har man avslag använder man kondom för att undvika infektioner (det bör man iallafall för att förhindra oönskade grav, amning ger inget fullständigt skydd).
Svar på tråden När hade ni sex efter förlossning?