Inlägg från: supertrouper |Visa alla inlägg
  • supertrouper

Giltiga skäl för enskild adoption?

Någon som vet vilka krav som ställs för att en enskild adoption - alltså inte via de etablerade organisationerna - ska godkännas av MIA och kommunen?

Jag och min funderar på att adoptera ett barn från Libanon där mina föräldrar kommer ifrån men ingen av de svenska adoptionsorganisationerna har detta som alternativ. Är det tillräckligt som skäl?

• Svar på tråden Giltiga skäl för enskild adoption?
  • supertrouper

Jo precis. Det jag undrar över är om det finns någon som vet hur MIA har tolkat tidigare fall så man vet att ens anknytning och skäl är goda nog?

• supertrouper

Tack för era svar!

Vi har precis genomgått föräldrautbildningen och har omstartat hemutredningen (vi började i gamla kommunen för 2 år sen men trodde då att vi skulle flytta snart så därför har det dröjt :/ ) och står sedan 2.5 år i kö hos AC. Så vi genomgår den formella proceduren. Men fick nyligen information via en släkting i Libanon att det är möjligt (från deras perspektiv iaf) att adoptera därifrån. Därav frågorna.

Eftersom bägge mina föräldrar är Libaneser och jag fortfarande har släkt där så borde ju anknytningen vara tillräckligt stark då.

Svar på tråden Giltiga skäl för enskild adoption?