Inlägg från: Tiiinaa |Visa alla inlägg
  • Tiiinaa

Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)

Hej nyblivna mammor från maj-tråden!! Här ska ju jag också vara nu :)

Idag fyller min Julian 1 vecka!! Oj vad tiden går FORT!! Han är en liten ängel. Envis och bestämd men aldrig otröstlig vilket känns skönt.

Jag ställde mig på vågen för första gången sedan förlossningen idag också. Och resultatet blev en liten chock för mig. Den stannade på 57 kg, - 12 kg sen förlossningen. Så här lite som jag väger nu har jag inte vägt på flera år. Helt sjukt hur omvänt det kan vara.

Hur är det med er andra. Har ni haft ont i ryggen efter förlossningen? Jag har så ont så ont i korsryggen. Speciellt på vänstra sidan. Detta har säkert att göra med att man ändrat hållning under graviditeten och nu tvingas ställa om kroppen så fort igen, men har ni några bra tips på hur man kan träna eller så för att göra det bättre. Det är verkligen pest att ha så ont så man haltar lixom.
  • Tiiinaa

Jag vill ju också vara med på denna lista..

Lista över nyfödda:

Fröken Hanna - Agnes, född 9 april (BF 6 maj) 2260g, 46 cm.

Fröken Löken - Agnes, född 16 april (BF 9 maj) 2620g, 47 cm

La vie en rose - Julian, född 26 april (BF 29 april) 3335g, 52 cm

natalieh - Kingston, född 26 april ( BF 20 maj) 3205g, 49 cm.

Skalbagge- Edvin, född 30 april (BF 2 maj) 3280 g, 49 cm

Mary - Namnlös, född 1 maj (BF 7 maj) 3510g, 51 cm.

Cassie - Teo, född 2a maj (BF 9 maj) 3 760 gr, 50 cm

Kottemor- Oscar, född 5 maj (BF 25 maj) 3100g, 50cm.

Down under - Keylah, född 9 Maj (BF 9 Maj) 3540g, 49 cm.

• Tiiinaa
    EvaChristina skrev 2011-05-13 21:11:51 följande:
    Kan inte uppdatera listan fr mobilen men den 7 maj föddes Elsa (bf 10 maj). 2890 g och 47 cm liten tjej.

Förlossningen gick smidigt, vi var inne kl 7 på morgonen och 11 var hon ute. Åkte hem samma dag.

De senaste dygnen har varit omtumlande. När mjölken rann till blev det så stinnt att hon inte fick tag. Fick hjälp av en bm att se det och hon rekommenderade amningsnapp tills de inte är så stinna längre. Det funkar iaf fint, men aj så ont det gör att amma. Hoppas verkligen det onda försvinner snart o att bröstvårtorna härdas.

Sen har jag nu på sjätte dagen också väldigt ont i brösten, tycker all rörelse, tex att gå eller vända mig i sängen gör skitont. Är jätterädd att någon ska komma åt brösten. Fler som har så? Och någon med erfarenhet som vet när det brukar gå över?
    Angående amningen så är mitt tips att hålla ut!! För det blir bättre enligt min erfarenhet. Nu är min Julian 17 dagar och amningen börjar nu äntligen gå bättre och bättre. Det gör fotfarande lite ont men nu har jag lärt mig hur jag på bästa sätt lägger honom vid bröstet och att det är bättre att ta bort honom från bröstet och låta honom ta ett nytt tag om det gör för ont. Visst gör det skitont precis när de suger tag men har de fått rätt tag så ska det kännas bättre efter de första onda sugtagen. Tricket för mig var att ha bröstvårtan precis ovanför bebisens överläpp och sedan när bebisen börjar söka och öppnar sin mun så lägger man bebisen snabbt vid bröstet...alltså vänta inte tills när munnen är helt öppen utan när den håller på att öppna sig, man får vara lite snabb. Från början tyckte jag det såg så snett ut att låta bebisen ta bröstvårtan från den positionen när man hade bröstet precis ovanför överläppen på bebisen, men det tydligen ska vara så "snett" för då hamnar bröstvårtan rätt i munnen på bebisen. Hoppas jag hade några bra tips till dig i alla fall. Lycka till!
  • Tiiinaa
    EvaChristina skrev 2011-05-13 21:11:51 följande:
    Kan inte uppdatera listan fr mobilen men den 7 maj föddes Elsa (bf 10 maj). 2890 g och 47 cm liten tjej.

Förlossningen gick smidigt, vi var inne kl 7 på morgonen och 11 var hon ute. Åkte hem samma dag.

De senaste dygnen har varit omtumlande. När mjölken rann till blev det så stinnt att hon inte fick tag. Fick hjälp av en bm att se det och hon rekommenderade amningsnapp tills de inte är så stinna längre. Det funkar iaf fint, men aj så ont det gör att amma. Hoppas verkligen det onda försvinner snart o att bröstvårtorna härdas.

Sen har jag nu på sjätte dagen också väldigt ont i brösten, tycker all rörelse, tex att gå eller vända mig i sängen gör skitont. Är jätterädd att någon ska komma åt brösten. Fler som har så? Och någon med erfarenhet som vet när det brukar gå över?
    Förresten GRATTIS till eran tjej!! Hehe blev så inne i mitt inlägg om amning att jag glömde att gratta! Låter som en alldeles lagom tid att vara inne på förlossningen :)
  • Tiiinaa
    Grattis sarasessi!! Så söt liten grabb!

Jag tror jag fått lite mjölkstockning i vänstra bröstet. AJ vad det ilar och spänner i det. Men vad jag förstår så är det bra om bebisen får suga mycket på det bröstet man har ont i så idag har Julian fått börja ta det onda bröstet vid varje amning sen byter vi sida efter en stund. Sen har jag försökt handmjölka lite så att det töms, men att handmjölka är ju inte något lätt direkt...fattar inte riktigt hur man gör. Men nu efter en varm dusch och lite vadd om brösten känns det faktiskt bättre. Hoppas hoppas det går över för bröstinflammation vill jag inte ha.

Cassie: Jag tycker Julian fiser och rapar ganska mycket, men jag har lite svårt att avgöra om han har ont av det. Ofta så ser han så spänd och koncentrerad ut i några sekunder och så plötsligt drar han av värsta fisen eller rapen..så jag vet inte om han har "problem" av gaserna. Men ibland blir han såklart grinig och drar ihop sig och sedan efter en stund bajsar han. Men jag upplever det verkligen inte som ett problem. Men kanske är det värt att köpa såna där miniform droppar och se om gaserna blir bättre..

Här är jag och min Julian häromdagen. Min sambo tycker det är himla kul att dra upp byxorna så högt det bara går..hehe.

• Tiiinaa
    TeamX skrev 2011-05-23 07:43:55 följande:
    FrökenHanna: känner igen det där....lilleman sover två timmar och vill äta i en timme på nätterna, vilket innebär ca 1,5 timmes sömn för mig, vaken 1 timme, sova 1,5 etc....men jag har inte provat napp än på lilleman, fast jag tror mycket av hans tuttande är att han är snuttig. Har inte riktigt vågat börja med napp än, men nu är han ju 2,5 veckor så nu kanske man kan testa....
    Åh vi har gett Julian napp från första början. Han älskar den! Han är så väldigt snuttig. Vi kan amma en halvtimme och så släpper han bröstet själv för att han är mätt, men han vill ändå fortsätta snutta och då får han nappen. Vi har provat både mam och eska och han gillar mam-napparna mycket bättre än eska-napparna.

Fast jag ska erkänna att jag ibland får dåligt samvete för det känns som att han kanske har nappen lite väl mycket. Jag skulle gärna lägga honom till bröstet varje gång han vill snutta om det inte vore för att jag fortfarande har så väldigt ömma bröstvårtor. Han är fyra veckor nu och jag bara väntar på att det ska bli bättre. Visst gör det inte lika ont som i början men jag trodde ändå att jag vid det här laget skulle kunna amma utan smärtan. Vissa gånger går det jättebra men andra gånger gör det så himla ont. Han får ett bra tag men ändå gör det ont. Känns superjobbigt.
  • Tiiinaa
    EvaChristina skrev 2011-05-23 18:04:49 följande:
    La vie en rose: jag har också superömma bröstvårtor fortfarande. Elsa är iofs bara 16 dagar än, men jag hoppas verkligen det blir bättre snart. Speciellt ena bröstet gör det så himla ont på när hon suger tag. Även under amningen, men inte lika ont då som första tagen. Det här gör att jag spänner mig inför varje amningstillfälle, känns inte alls roligt.

Fler som har ont eller kan säga när det onda går över? Det ska ju vara mysigt att amma ju.. trodde jag :-/
    Ja precis man spänner sig och då blir det ju svårare att lägga bebisen rätt.

Jag blir så himla glad när han efter sina sovstunder slår upp sina vackra blå ögon och vaknar till eftersom man får umgås med honom då, men samtidigt blir det ögonblicket lite förstört av att jag då också tänker att "shit nu vill han nog äta och jag som har ont"...Ingen kul känsla. Men jag har en liten teori nu att jag kanske har svamp på vårtorna. Julian har nämligen lite vit beläggning på tungan och mina bröstvårtor ser ut lite som svamp på bröstvårtorna beskrivs om man googlar på det. Så jag ska prova med vichy vatten på både vårtorna och i lillemans mun så får vi se om det kanske kan bli bättre av det. 
  • Tiiinaa
    Fröken Löken skrev 2011-05-23 21:08:19 följande:
    Jag har inte heller ont hela tiden, bara när hon suger tag och det gör de ju alla med besked ;) mest ont gör det när det var längesen hon åt!
    Sen får jag en brännande stickande känsla i brösten efter amningen, antar att det är när mjölken produceras på nytt igen.

Skönt att det är normalt att de vill vara nära så mycket! Som förstagångsmamma har man ju inga referensramar ;)
    Ja det värsta är ju när de suger tag. Då håller jag andan och tror nästan jag ska svimma..men sen blir det bättre fast ändå inte smärtfritt. Jag tror han får för lätt tag så vi måste jobba på det.

Julian har kunnat sova gott själv ända sedan han föddes men för bara någon vecka sedan ändrade han sig tvärt på en dag och jag kunde inte lägga ner honom själv en sekund. Han vaknade på en gång och var ledsen, men så fort jag tog upp han igen så var allt lugnt. Men det ska vara så. Läste här på familjeliv att när bebisarna går igenom en utvecklingsfas blir de ofta lite mer närhetstörstande och vill ha mycket kärlek och så. De känner sig tydligen mer otrygga i sig själva mitt i en utvecklingsfasen, det är som att de "glömmer bort" vilka de är och behöver få en trygg famn att vara i för att inte känna sig vilse. Så gosa på du med din lilla, hon vill ju vara i din famn för att hon är trygg där :) Jag tror inte att man kan skämma bort dem när de är så här små, man får helt enkelt bara ge dem det de ber om och behöver. Sen när de blir äldre, typ nåt halvår, kan det kanske vara läge att sätta tydligare gränser så man inte ger barnen ovanor som fastnar. 
  • Tiiinaa
    jakeline skrev 2011-05-24 17:22:26 följande:
    Äntligen får jag joina er! Aylinn föddes i morse 8:02 efter 12 h på förlossningen. BF+3, 3360g och 51 cm lång.

ÅÅh grattis! så underbart söt!!
  • Tiiinaa
    EvaChristina skrev 2011-05-24 20:13:02 följande:
    Här har det varit en jobbig dag. Vaknade med väldigt ömt högerbröst, sprängande huvudvärk o 39.4 i feber. Ringde sjukvårdsupplysningen som skickade mig vidare till kvinnoklinikens akutmottagning. Visade sig att jag åkt på inflammation i bröstet. Lilla pluttan hade iaf gått upp bra i vikt nu (3260, vilket är nästan 200 g upp sen i fredags) så det är huvudsaken. Men man känner sig rätt ömklig med den här febern i kombination med en liten tjej som gärna äter varje till varannan timme just nu...
    Usch då stackare. Jag fick riktigt ont i mitt högerbröst för ett par dagar sedan men då handmjölkade jag ur ordentligt och sedan gav jag Julian det onda bröstet först vid varje amning, och det hjälpte. Plus värme. Men jag hade ju inte fått en sån riktig inflammation som du, låter jobbigt, men som du säger så är det huvudsaken att din lilla bebis växer.
Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)