Inlägg från: Scarlett |Visa alla inlägg
  • Scarlett

Lolita-mode, hur länge är det okej att ha det?

Teyla Emmagan skrev 2011-04-27 10:05:32 följande:
    Nej, jag pratade om att det här är kanske stilen ts dotter kommer hålla sig till resten av livet, det går inte över som ts skrev.
    Jag håller med dig! Gillar man det flickiga så gör man det. Jag också.
  • Scarlett

Jag har velat haft den här klänningen exempelvis, det är väl inte riktigt "lolita" med väldigt vackert.
  • Scarlett
    Leidi skrev 2011-05-04 12:27:32 följande:
    på fest ja bilden ovan va helt ok. detta e ju en klänning men om man bara kunde köpa kjolen lr menar om det va 2 delat vore nice till en fest menar då bröllop osv.
    Klart "blusen" ska med...
  • Scarlett
    Capt Janeway skrev 2011-05-04 12:30:58 följande:
    Hur länge som helst! Världen behöver slappna av och ha mer kul.
    Håller med! Utan leken dör människan!
  • Scarlett
    Lincon skrev 2011-05-04 12:41:07 följande:
    Känns väldigt mangainfluerat och ger mig alltid en känsla av japan, kul att det även kommer hit till Sverige mer och mer bland unga!
    Manga och Lolita hör väl ihop?
  • Scarlett
    lokisse skrev 2011-05-04 14:40:42 följande:
    det är väll som med gamla taner och deras hattar det som var inne när dom var unga tycker dom likssom fortfarande om som gamla.
    varan generation kommer ju inte sluta gilla sina jeans för att dom blivigt gamla gubbar och gummor likssom
    Tror du inte det? Jag ser mig själv som gammal tant med basker och poplinkappa.
  • Scarlett
    lokisse skrev 2011-05-04 19:06:43 följande:
    vi kommer tillhöra generationen som har sina tatueringar och percings pa sig och vara barn kommer att sucka över hur gammal modiga vi är som inte hänger med i modet utan ska envisas med att ha vara tantiga gympa skor och jeans osv.
    Du har nog rätt... *S* Tänk vilka perspektiv...
  • Scarlett

Jag menar, är inte det här "bebis" så vet jag inte vad...
  • Scarlett
    Himemiya skrev 2013-04-05 10:05:53 följande:
    Det är jag på bilden ja. 

Jag blir bara så nyfiken på vad det är som gör att man vill ha småflicksklänningar på sig när man är vuxen. För det får du väl ändå hålla med om att det är/liknar. Jag har inget emot det, funderar bara på varför...
  • Scarlett
    Himemiya skrev 2013-04-05 12:09:32 följande:
    För det första vi ser det inte som små flickklänningar. Och jag tror inte att du tittade igenom min " vad är Lolita" för då skulle du få se att allt är inte sött och flickigt. Jag tycker att klänningarna är vackra, jag känner mig vacker i dom. Dom gör mig glad och levande. Jag känner mig som en drottning/prinssesa i dom. Stilen ger mig så mycket kreativitet. Jag exprementerar, hittar saker second hand, syr om, testar provar. Jag har alltid varit förtjust i den viktorianska stilen och jag älskar landet Japan. Jag älskar att Japaner tar i, vågar och kan uttrycka sig på så många olika sätt. Sen älskar jag dockor och det dockiga i stilen. Sen är klänningarna extremt välgjorda och har otroligt fina matrial. Lolita stilen är för mig ett sätt att uttrycka mig på. Jag har dessutom funnit många vänner som också är lolitor. 

Lolitor ser ute ut som jättebebisar i mina ögon eller våra ögon. Vi älskar stilen. Att sminka upp sig, fixa till sig göra sig helt perfekt. Vem vill inte känns sig perfekt och som den vackraste människan på jorden? Eller bara känns sig allmänt snygg?  

Jag försöker inte att på något sätt se ut som ett barn. Att motiven är barnliga på sweet lolita klänningar och att man kan vara OTT sweet ( over the top)  är bara roligt. Stilen gör en helt enkelt väldigt glad och lycklig. 

Så tack för mig ännu en gång.

Jag förstår att det finns olika sorters kläder, men nu menar jag rosa spetsklänningar med vippande underkjolar... Prinsessbäbisar... Men du får gärna ha det och jag tackar för svaret.
  • Scarlett
    Millicent skrev 2013-04-06 14:30:19 följande:
    Vad är det som gör att vissa vill se ut som bankpersonal även på fritiden och andra som övervintrade proggare? Smak är olika. Hur ska man kunna motivera varför? Och bara för att du associerar söta klänningar till barn så måste inte alla göra det. Den associationen får du ha men du får förstå att du inte kan göra den till allmängiltig du får acceptera att bäraren av kläderna vet bäst själv om sig själv. Det finns vissa plagg och stilar jag associerar till vänsterideologi men jag vet att inte alla associerar lika och jag kan inte komma och påstå att bäraren av ett visst plagg måste rösta vänster bara för att mina associationer ser ut så. 

Man får naturligtvis ha vilka kläder man vill och associera till vad man vill, men jag tror de flesta associerar rosa prinsessklänningar till barn.
  • Scarlett
    Millicent skrev 2013-04-06 16:29:00 följande:
    Det må så vara, precis som många associerar vissa kläder med vänsterideologi. Men det är bra att inse att man inte alltid har rätt för det och att ens egna associationer är just egna associationer och inget annat.

Fattar inte vad vänster/höger har med lolita att göra?
  • Scarlett
    Himemiya skrev 2013-04-07 14:33:18 följande:
    Det är alltid kul att diskutera med en vägg och har lika stort IQ som en vägg. :/

Tack för den du. Tyckte kanske inte att parallellen var solklar, men det ar ju skönt att den var så klar för dig då.
  • Scarlett
    Parel skrev 2013-04-07 15:37:59 följande:
    Jag bara lolita kläder mellan 15 och 18, för mig var det en fas.

För andra är det en livsstil, det är väl upp till vem som, men man kanske får räkna med blickar, liksom någon som är heltatuerad på hals och i ansikte får räkna med blickar - kanske inte heller den bästa klädstilen att rekomendera när man söker jobb.

Men hon är ju bara 15 så än så länge tycker jag att du ska uppmuntra hennes individualitet och kreativitet.

Hur kom du in på det?
  • Scarlett
    Parel skrev 2013-04-07 15:41:54 följande:
    Var mycket intresserad av japansk pop-kultur och såg en film "Kamikaze-girls" och tyckte att det var så himla fint, och att jag också ville klä mig så, har alltid varit intresserad av historia också, och lite önskat att jag levt i ett annat århundrade och det var väl kanske ett sätt att få leva lite i den drömmen - som sagt en fas för mig - men jag lärde mig mycket om mode och att matcha kläder även utanför stilen och upplever att jag idag klär mig bättre än innan.

Fick du kommentarer?
  • Scarlett
    Parel skrev 2013-04-07 15:48:08 följande:
    Mest tyckte folk att det var fint faktiskt, var väl de "coola" killarna som tyckte jag såg "rolig" ut, men jag hade ju inte velat vara dem med sunkiga mjukisar ned på halva arslet.

Är du en kille?
  • Scarlett

Aha... Då är jag med. Trodde andra tjejer skulle reagera också.

Parel skrev 2013-04-10 12:40:51 följande:
    Nej, jag menade bara att de var de enda som reagerade illa, men inget att sörja över eftersom jag inte hade något intresse av att vara med dem,oavsett min klädstil.

• Scarlett
    Parel skrev 2013-04-10 13:13:47 följande:
    Fick bara positiva reaktioner från andra tjejer :)

Skönt att du inte blev retad.
  • Scarlett

Nej du, snart kommer bara bäbisar att ha bebiskläder. :)

Svar på tråden Lolita-mode, hur länge är det okej att ha det?