Inlägg från: Lady Bird |Visa alla inlägg
  • Lady Bird

Lolita-mode, hur länge är det okej att ha det?

Min femtonåring har fått för sig att klä sig i dessa "bebi-kläder". Jag tycker hon ser ut som en jättebebis, men smaken är ju som baken. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lolita-mode, hur länge är det okej att ha det?
  • Lady Bird
    Ronjah skrev 2011-04-15 11:11:29 följande:
    Aldrig!
    Har du lust att säga varför du tänker så?
  • Lady Bird
    Ronjah skrev 2011-04-15 11:16:18 följande:
    Tycker att det är så fruktansvärt fult. Så för mig är svaret aldrig. Men smaken är ju som sagt som baken...
    Ok. Jag tycker inte att det är fult direkt, men väldigt väldigt "bebis"...
  • Lady Bird
    litenbebis2011 skrev 2011-04-15 11:17:29 följande:
    Jag röstade upp till tonåring, det är ju upp till var och en att bastämma självklart men jag hade inte valt det i vuxen ålder.
    Det är inte fint eller proffetionellt enligt mig men alla går igenom sina "testperioder" vissa stannar där och gillar att vara udda men det brukar ju gå över så småningom. Tycker du ska låta henne ha det hon vill så länge hon inte går naken. Av egen erfarenhet var det oftast ännu roligare med en viss stil när föräldrarna reagerar, iaf enligt mig själv när jag var i 12-16 års åldern :p
    Jag tvingar henne inte till något, men synpunkter får jag väl ha...
  • Lady Bird
    Åssi skrev 2011-04-15 11:19:16 följande:
    Tvekade mellan alternativen "hur länge som helst" och "aldrig" Glad och valde till sist hur länge som helst.
    I mina ögon är det fruktansvärt fult i alla åldrar så därför vill jag säga aldrig, men samtidigt är det ju upp till var och en att klä sig som de vill så därför säger jag hur länge som helst.
    Klart man får klä sig som man vill, jag menade inte så, men "hur länge ser det okej ut"...
  • Lady Bird
    SjälvaJag skrev 2011-04-15 11:24:06 följande:
    hur länge som helst, fast kanske inte i alla sammanhang.
    I vilka sammanhang inte då? Jag tycker möjligtvis det passar på brudnäbb på bröllop... Eller i blöjreklam. 
  • Lady Bird

Vi bor ju också på en liten ort, så hon "syns ju" när hon är ute...

• Lady Bird
    Ronjah skrev 2011-04-15 11:30:12 följande:
    Måste utveckla mitt svar lite känner jag. Jag svarade på just den frågan "hur länge ser det okej ut", och där är mitt svar aldrig. Men för den sakens skull skulle jag inte förbjuda mitt barn att klä sig så, lika lite som jag förbjuder min son att springa runt i rosa hello kitty-tröjor, trots att jag tycker att det är apfult.
    Jag är med...
  • Lady Bird
    humma skrev 2011-04-15 11:36:24 följande:
    Jag är kluven när det gäller detta.
    Halva mig tycker inte att det ska spela någon roll och att man kan gå klädd hur som helst. Andra halvan tycker att man bör vara medveten om att man fortfarande blir bemött i samhället baserat på hur man ser ut och att det är ett tufft val att göra när man är i tonåren.
    Det kan vara harmlös men i vissa samhällen och städer kan man också bli bedömd efter detta och att det kan vara jobbigt.
    Sedan vill jag aldrig att våra barn ska förneka dem de är men man måste också vara beredd på att hantera de eventuella reaktioner man får. Så jag vill att de ska fundera över varför det är viktigt att gå klädd på ett visst vis.
    Jag tycker min senaste cocktailklänning är supersnygg och framställer mig från min bästa sida, skulle gärna leva ett liv där den igår i mitt vardagliga liv men den passar inte i alla situationer. (även om maken tycker att jag kan gå klädd i den varje gång han är hemma!)
    Ja! Det handlar ju om att välja sina sammanhang i så fall. Jag försöker förklara för henne att många reagerar och tror att hon är konstig/superfreak/barnslig typ, men inte på fest såklart. Men en femtonåring som går runt i rosa babyklänning till skolan är konstigt i mångas ögon.
  • Lady Bird
    Raija skrev 2011-04-15 12:07:00 följande:
    Jag svarade aldrig. Jag stör mig delvis på att det heter Lolita samtidigt som man blandar småbarnsstil med sexighet. Jag vet inte hur många av er som läst boken Lolita av Vladimir Nabokov, som är ursprunget till detta. Om man känner till den boken så kanske man tänker annorlunda. Din dotter är nog inte medveten om kopplingarna till hebefili och barnprostitution. Om man läser på vad det kommer ifrån så kanske man tänker annorlunda. Att diskutera om det är snyggt eller inte är en sak, men går man in på om 40- åriga män ska få lov att ha 12- åriga älskarinnor så hamnar liksom debatten på en helt annan nivå.
    Jag har läst Nabokov och sett filmerna (orgial och remake). Kan inte riktigt se att det är samma sak...
  • Lady Bird

Thaleya skrev 2011-04-15 20:53:04 följande:
    på bilden ser det för jävligt ut men jag har sett många i japan som ser bra ut i lolita kläder så jag tycker väl att man ska få klä sig som man vill.

Även om det personligen inte faller mig jöttemycket i smaken.
    Ska nog inte visa den kommentaren för dottern, eftersom det är hon och hennes bästa kompis på bilden... Det här är inte det värsta de haft på sig kan jag lova. (Från förra midsommarn...)
  • Lady Bird
    Lavish skrev 2011-04-16 03:49:20 följande:
    Hur länge man vill, men det är väl främst ett mode för tonåringar? Jag hade nog blivit mer oroad att se ett mindre barn i det, "lolita" är väl ändå en klädstil med tunga sexuella förtecken? 

Självklart påverkar det hur man blir bemött, men det tror jag ingen 15 åring missat, det är nog snarare poängen?  
    Ja, eller fullständigt oskuldsfull, jag vet inte själv vad jag tycker...
  • Lady Bird
    luckynumber skrev 2011-04-19 18:09:39 följande:
    Jag tycker inte det är snyggt men vill man klä sig så ska man självklart få göra det oavsätt ålder.
    Nä, jag är nästan 40. Skulle inte kunna...
  • Lady Bird
    delirium skrev 2011-04-22 15:06:08 följande:
    Varför är det alltid sjukt dåliga svarsalternativ på familjeliv? Svaret är; om hon passar i det kan hon ha det. Det finns japanskor som ser snygga ut i dessa kläder fastän de är vuxna, det finns också 14åringar som ser förjävliga ut i denna klädstil. 

Men sen ska din dotter självklart få ha de kläder hon vill även om det är fult, men det är min åsikt iaf, det är en klädstil som inte passar alla.  

Det är väl inte alltid så lätt att pricka in rätt alternativ. Sen håller jag med dig.
  • Lady Bird
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-23 16:38:51 följande:
    Jag antar att de lägger ner ganska mycket tid och pengar på de kläderna?
    Jodå, det gör de... Men jag har bestämt mig för att inte bry mig. Det går nog "över"...
  • Lady Bird
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-26 18:57:32 följande:
    Det behöver det inte göra. Syr de själv?
    Lite grann har de försökt, men mest har de köpt...
  • Lady Bird
    Furie skrev 2011-05-04 19:09:53 följande:
    Jag älskar lolita-looken! Men inte på för unga tjejer, eller tjejer som ser för "bebisaktiga" ut i ansiktet. Föredrar klänningarna på de med mer kantiga ansikten och med "elakare" look

Tycker ändå att en 15åring kan ha dem om de gillar dem. Hellre det än fjortislooken med mysbyxor och slarvigt uppsatt hår.. 
    Min dotter skulle aldrig gå ut i mysbyxor. Men alla ser väl ut som bebisar i lolitakläder...
  • Lady Bird
    Scarlett skrev 2011-05-13 12:52:13 följande:

Jag menar, är inte det här "bebis" så vet jag inte vad...
    Nä men är det där verkligen en Lolita? Ser mer ut som någon slags fetischmössa...
Svar på tråden Lolita-mode, hur länge är det okej att ha det?