Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

kenya genom ac/bv eller bfa?

Vill gärna höra för- och nackdelar med att adoptera från Kenya genom AC, BV eller BFA.
    Är det någon skillnad vilken organisation man adopterar igenom?

• Svar på tråden kenya genom ac/bv eller bfa?
  • Hjärtat längtar
    Jezziie skrev 2011-04-14 19:54:18 följande:
    Funderar ni på Kenya? Hihi. Hade varit mysigt, men för våran del är det tyvärr för lång vistelsetid då vi har hus o hundar o katt...! Annars är det bra tid o hinna knyta an till barnet o så.
    haha det är nog bara jag som drömmer mig bort lite. Kenya är helt otänkbart för maken. Men jag undersöker just nu alla alternativ som inte är för långt borta i tiden. LÄNGTAR SÅÅ efter ett litet barn att få älska!
  • Hjärtat längtar
    chatnoir skrev 2011-04-14 20:04:09 följande:
    Kanske ringa och prata med dem och se vad du får för känsla utifrån det? Gäller det för alla att man inte behöver kötid? Som du vet är jag ett stort fan av BV, men jag vet inte alls vad som gäller just för Kenya. Verkar i alla fall vara ett väldigt spännande land att resa till och adoptera ifrån. BV hade ett långt reportage i senaste numret av medlemstidningen. Kanske kan du ringa dem och fråga om du kan få ett nummer skickat till dig. Kan ju vara intressant oavsett vilken organisation ni väljer.
    Tack för tipset om tidningen! Jag har också fått ett väldigt bra intryck ifrån BV!
    Det gäller alla org. att det inte är nån väntetid att skicka. Sedan är det 3-5 mån väntetid på BB.
  • Hjärtat längtar

Tack Badanka! För svar!
    Då verkar väl BFA bäst! På bfa:s hemsida är aldrig resa och vistelsetid inräknad i priset, så därför vet man ju inte riktigt vad det kommer kosta därigenom, men det är väl för att man fixar mer själv då. Det borde bli billgare genom BFA. Vilken org adopterade ni igenom?

• Hjärtat längtar
    fabbemam skrev 2011-04-15 19:31:40 följande:
    Va synd, jag vet inte men till oss som är nästan 10 år äldre sa BFA att Polen kunde gå fort (om ni är med där förstås) de brukar nämligen söka efter unga föräldrar till de minsta barnen och vi räknades till de unga, då borde ju ni göra det också! Hoppas att ni hittar ett land som både passar och går FORT!
    Fabbemam
    Tack så mycket! Jag ska kika lite mer på polen då. Vi har varit medlemma i BFA i ett år. Men är väl egentligen mest inne på Sydafrika genom AC eller Taiwan CSS genom BV.
  • Hjärtat längtar
    Jezziie skrev 2011-04-15 21:13:26 följande:
    Många länder som snurrar i ditt huvud GreenGal, hehe. Ni passar ju så bra in på Sydafrika o taiwan så jag hoppas att ni får adoptera därifrån. Tyvärr så tror jag att det tar tid, vilket land man än väl väljer. vad säger din man då? Är de mest Sydafrika som gäller för han eller??
    Ja, haha! Med största sannolikhet blir det sydafrika eller taiwan. Vi har ju hela tiden varit inne på SA från början, men min man är öppen för båda länderna.
  • Hjärtat längtar

vi har inte funderat så mycket på syskonmedgivande. Jag tror inte det är så vanligt från de länder vi funderar på att adoptera ifrån iaf. I från polen är det väl vanligt?
    Vet inte om vi är redo för syskon. Som du skrev tror jag vi vill kunna ge ett barn full uppmärksamhet.
    Men självklart finns det för och nackdelar med båda!

• Hjärtat längtar
    Jezziie skrev 2011-04-16 09:50:16 följande:
    Okej, Ne de är nog inte så vanligt med syskonadoptioner från dom länder ni valt, de skulle väl isåfall kanske vara Taiwan, eller jag vet inte. Jo i Polen är det ganska vanligt med syskonadoptioner. Vi får se va de blir, inte ens säkert att kommunen vill ge oss ett syskonmedgivande, men vi ska nog försöka satsa på det tror jag.
    haha, inatt drömde jag att vi fick ett tvillingpar ifrån kenya. Det har nog med största sannolikhet att göra med den här tråden Skrattande
    Tvillingar skulle jag nog faktikst kunna tänka mig! =)
  • Hjärtat längtar

Vad roligt att ni är öppna för det, jag önskar att min man var mer öppen för det.
    Har ingen aning om ifall det skulle minska chanserna för att adoptera.Kanske ifall man har ett familjehems barn som kräver mycket. Nej jag har ingen aning faktiskt...

• Hjärtat längtar

Ja det är sannerligen en spännande resa detta! Man vet aldrig vad som händer!Tungan ute
    Såg att ni adopterat från Sydkorea oxå. Kanske blir det ett barn från Taiwan och ett barn från Sydafrika för vår del...

Jezzie: Ni kan väl börja utredningen innan du fyller 25? Vi ska börja i aug och jag fyller i nov. Eller är det för att ni ska gå utb först? Hur kunde ni ställa er i kö i augusti i år? Glad hihi

Som familjehem är det är en del som har "helgbarn", då avlastar men deras föräldrar och har barn varannan helg ex. Sen finns det ju barn som behöver ett permanent hem, och får man ett sådant barn hoppas man ju att barnet ska stanna för alltid, men man kan ju inte vara riktigt säker, det beror ju på hur situationen ser ut. Det finns nog barn i alla åldrar, det är svårt att säga generellt, men du kan ju höra med din kommun och grannkommunerna vad de har för behov.

Vi funderar ju på att bli familjehem efter att vi har adopterat, men det beror ju förstås på hur mycket våra adopterade barn kräver...

Svar på tråden kenya genom ac/bv eller bfa?