• adrift

Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?

Ja som titeln lyder , hur gör man för bli det och hur gammal och vad är där fler för "regler" man måste uppfylla ?

• Svar på tråden Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?
  • adrift

Hon var det sen innan jag föddes å hon är snart 65 och jag är 22 . Jag har ett litet barn själv och ett på väg och därför känner jag att dem först ska va äldre innan jag börjar mer med detta. Jag vill både va äldre och hunnit plugga klart till socionom först (är det tänkt). Vet inte exakt när min mamma började med detta men hon va äldre än 22. Jag vill ju ge de bästa möjliga till de som behöver det

• morochmer
    adrift skrev 2011-04-22 22:59:58 följande:
    Hon var det sen innan jag föddes å hon är snart 65 och jag är 22 . Jag har ett litet barn själv och ett på väg och därför känner jag att dem först ska va äldre innan jag börjar mer med detta. Jag vill både va äldre och hunnit plugga klart till socionom först (är det tänkt). Vet inte exakt när min mamma började med detta men hon va äldre än 22. Jag vill ju ge de bästa möjliga till de som behöver det
    När slutatde "hon" arbeta som familjehem?
  • Busbellan
    morochmer skrev 2011-04-22 22:56:53 följande:
    Faco`s sida

Ja, det de kallar för utredning här er den grundläggande utredningen. Att ta utdrag ur div register och ställa frågor mm är att utreda det med.

Tänk om det skulle vara så illa att familjehem bara tog emot barn år feter år utan att utredas kontinuerligt. Det vore fruktansvärt förödande.

Beroende på om man tar emot nästa placeringa från samma kommun/handläggare eller arbetar med nya så blir utreningen större/mindre. Så fort någon  förändring sker så är man också skyldig att informera om detta själv. Även under själva placeringen så träffas man MINST var 6:e månad och diskuterar mm. Kommunerna är skyldiga att hålla GOD koll på sina familjehem.
    Fast du kan ju knappast kalla det för utredning, du har ju redan fått frågan om du vill ha barnet placerat hos dig och har haft möjlighet att tacka ja eller nej
    Jag kallar det mer planering än utredning
    Mamma till Nora, August och Ella
  • morochmer
    Busbellan skrev 2011-04-22 23:05:51 följande:
    Fast du kan ju knappast kalla det för utredning, du har ju redan fått frågan om du vill ha barnet placerat hos dig och har haft möjlighet att tacka ja eller nej
    Jag kallar det mer planering än utredning
    Det du klippt ut från facos hemsida beskriver hur det kan gå till om du är nyutredd och ska ta emot din första placering.
  • Hypnos
    morochmer skrev 2011-04-22 22:26:25 följande:
    Beviljade att vara familjehem? Man utreds och blir godkänd inför varje placering och allt uppdateras kontinuerligt.
    Utreds och godkänds inför varje placering?
    Riktigt så funkar det väl i alla falla inte.... att man utreds på nytt inför varje ny placering? Eller?
  • adrift

Sista vi hade som bodde hos oss flyttade när jag va runt 11-12 nånting. Sen kände hon att orken famns inte mer på samma vis med så många egna barn + barnbarn och jobb och allt annat och sköta så sen blev det inget mer. Vrf skriver du "hon"?

• morochmer
    adrift skrev 2011-04-22 23:10:01 följande:
    Sista vi hade som bodde hos oss flyttade när jag va runt 11-12 nånting. Sen kände hon att orken famns inte mer på samma vis med så många egna barn + barnbarn och jobb och allt annat och sköta så sen blev det inget mer. Vrf skriver du "hon"?
    Ok, så då var det över 10 år sådan hon slutade. för att det brukar vara hela familjen och inte bara en familjemedlem som är familjehem.

Känner du att du fått svar på det du undrade nu när vi blivit lite ot?
  • morochmer
    Hypnos skrev 2011-04-22 23:09:43 följande:
    Utreds och godkänds inför varje placering?
    Riktigt så funkar det väl i alla falla inte.... att man utreds på nytt inför varje ny placering? Eller?
    Hur fungerar det för dig då?
  • adrift

När vi blivit vadå ? Ot?

Jo men mamma som höll i det och skötte allt sånt därför jag skriver hon.

• morochmer
    adrift skrev 2011-04-22 23:16:47 följande:
    När vi blivit vadå ? Ot?

Jo men mamma som höll i det och skötte allt sånt därför jag skriver hon.
    Off topic. Att vi diskuterat annat här på slutet.

Känner du att du fått svar på dina funderingar?
Svar på tråden Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?