• YonnaLi

Hur gör ni andra som pumpammar helt?

Jag har en liten kille på nästan precis 3 månader som jag har pumpammat sedan dag ett i princip. Det funkar skitbra men jag tycker att det ofta blir jättemeckigt när man ska iväg, in till stan eller hem till folk.
    Det är väldigt sällan jag har mjölk så att jag kan pumpa ut måltider i förväg, så många gånger får pumpen hänga med och jag får stänga in mig i nåt rum för att pumpa, eller så får vi åka hem så att pumpningen sker hemma, vilket känns jobbigt för man kan inte stanna så länge som man hade velat... Har provat att få igång amningen vid ett flertal tillfällen, men det fungerar inte. Och jag vill inte ge ersättning när jag har mjölk.
    Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Hur gör ni andra som pumpammar helt?
  • lixomsofie

jag har en treveckors som jagjust börjat pumpamma helt.. superskönt såhär efter tre dagar! hur mycket åt ditt bran vid tre veckor,har du någon koll? jag har en elektrisk medela swing som är liten och smiddig att ha med sig, är både batteridriven och med eladapter och när vi har varit iväg har jag pumpat där jag varit och gett... hur mycket kan du pumpa nu och hur har du gjort med ökningsperioder och så?? har ingen aning om hur mycket treveckors brukar äta men tror att min lilla är ett riktigt matvrak som drar i sig 100-120 ml var fjärde timme i snitt...

• lightfish

Jag gav upp efter 4 veckor.... Fixade inte ångesten med att känna mig så låst och allt meck kring det. Så jag är väl ett dåligt exempel... Jag gav faktiskt ersättning när vi var borta och jag inte kunde pumpa. Min tjej klarade inte av att suga på bröstet (oavsett hjälp). Ibland får vi krångla lite med flaskan också.

• brünnhilde

Jag pumpammade i 4 månader innan mitt barn fattade hur man tog bröstet. Dock hade jag så mycket mjölk att jag kunde kosta på mig att amma och kasta mjölken efteråt ibland.

Det är meckigt.
    A och O är väl att ha en orfentlig pump. Och vill du få upp produktionen kan jag rekommendera att dubbelpumpa, det är jätteeffektivt.

• Parniara

Jag dubbelpumpar och får nu efter 5 veckor ut ca 7-900ml per dygn. Lillan äter bara 500 så jag fryser överskottet. Håller på att bygga upp en egen liten mjölkbank.

När vi går bort har jag flera alternativ efter vad vi ska göra:
    1 ta med en burk fryst mjölk som då håller sig kall länge.
    2. ta med nypumpad mjölk som håller sig ett par timmar i rumstemperatur
    3. ta med mjölk från kylen i en liten kylväska
    4. ta med ersättning
    5. ta med min lilla handpump

Har alltid med en termos med varmvatten och en bytta att göra vattenbadet i och vi har en liten 12 volts vattenkokare i bilen.

Jag ska ta denna vecka till att lära mig att handpumpa tror jag, händerna har man ju alltid med sig och de sa på bvc att mankan lära sig att handmjölka lika snabbt som man pumpar om man bara tränar.

• lokis

Jag pumpade till sonen var lite över ett år (helpumpade tills han var 4½ månad då han fick smaka lite mat) och det gick jättebra för mig. Jag hade mycket mjölk och kunde ligga en eller två flaskor "före" så det fanns alltid då han var hungrig och då var det inga problem att åka iväg och ta med en flaska. Du kan inte bara ge ersättning nån gång så du kommer lite före med pumpandet?
    När jag tog med färdigpumpad mjölk från kylskåpet hade jag den i en liten kylväska, som faktiskt egentligen var till för att förvara en stock snus Passade perfekt till flaskan - liten och smidig!

Lycka till med pumpandet!
    Annelie

• Amlin

Ni som förvarar mjölk i kylväska när ni är borta, hur länge klarar den sig så?

• YonnaLi

Oj, jag har inte varit inne och kollat tråden på jättelänge. Vad kul med svar! Jag blev tvungen att sluta pumpa efter 4 månader då mjölken inte räckte till. Min lille kille ville ha 230 ml per måltid och det fixade mina stackars taxöron inte. Fick gå över till att komplettera med ersättning och nu när han har börjat äta mat gav jag upp pumpningen helt. Hade gärna velat pumpa längre men jag får vara glad att han fick min mjölk i fyra månader i alla fall. :) Vad skönt att vissa av er har så mycket, måste kännas rätt tryggt. Jag visste inte hur mycket jag skulle kunna ge honom inför varje pumpning. 
    När det kom ökningsperioder pumpade jag hela tiden kändes det som, i början ökade mängden men mot slutet så blev det bara mindre och mindre oavsett hur mycket jag slet med pumpen. Hade en elektrisk dubbelpump från Medela (tror jag märket heter?) i början, men gick över till en handpump från Avent efter ett tag. Den stora pumpen var för klumpig för att släpa med sig när vi skulle ut. Men handpumpen var jag supernöjd med. Kommer spara den om det blir så att nummer två i framtiden också behöver den. 

Skönt att det finns fler envisa mammor som pumpar! Hur har bemötandet av andra varit för er förresten? Jag fick kommentarer hela tiden och det kändes som att alla inklusive barnmorskan på BVC bara väntade på att jag skulle ge upp och gå över till ersättning, vilket bara gjorde mig ännu mer trägen till att fortsätta.

Tack för tipsen och stödet!

Kram på er. 

• Parniara
    YonnaLi skrev 2011-06-10 13:37:20 följande:
    Skönt att det finns fler envisa mammor som pumpar! Hur har bemötandet av andra varit för er förresten? Jag fick kommentarer hela tiden och det kändes som att alla inklusive barnmorskan på BVC bara väntade på att jag skulle ge upp och gå över till ersättning, vilket bara gjorde mig ännu mer trägen till att fortsätta.

.

He he lite så är det

De ringde mig från amninghjälpen som jag hyr pump av igår och frågade om jag hade glömt att lämna tillbaka pumpen. De ville påminna mig etfersom jag betalar 15 kronor dagen för att låna den. När jag sa att jag fortfarande använder den blev hon helt förundrad men sa bara: wow vad duktig du är, då ska vi inte ringa och störa mer. Hör bara av dig när du vill lämna tillbaka den.

• Amlin
    Parniara skrev 2011-06-14 12:28:29 följande:

He he lite så är det

De ringde mig från amninghjälpen som jag hyr pump av igår och frågade om jag hade glömt att lämna tillbaka pumpen. De ville påminna mig etfersom jag betalar 15 kronor dagen för att låna den. När jag sa att jag fortfarande använder den blev hon helt förundrad men sa bara: wow vad duktig du är, då ska vi inte ringa och störa mer. Hör bara av dig när du vill lämna tillbaka den.

Om du vill fortsätta pumpa så tipsar jag om att kolla blocket. JAg köpte en pump av "sjukhusmodell".  Dyr i inköp men i längden blir det billigare.
Svar på tråden Hur gör ni andra som pumpammar helt?