Visum och uppehållstillstånd Sverige, graviditet
På grund av missförstånd har jag och min man nu följande alternativ:
1. Ansöka om uppehållstillstånd för honom i Sverige (måste göras från hemlandet)
2. Ansökta om visum "visiting friends and family" och sedan förlänga det på plats i Sverige.
Vi har inte planerat att bosätta oss permanent i Sverige, vi vill testa om det går för oss att bo i Sverige, med jobb och trivsel.. Men om min man vill stanna längre än tre månader ska han ändå ansöka om uppehållstillstånd.
Jag är gravid och vi vill verkligen inte skiljas åt inför födseln och föda i min mans hemland är definitvt inte ett alternativ för mig. Enligt Migrationsverket tar det cirka 7-9 månader för uppehållstillståndsansökan, förtur kan beviljas då jag är gravid, men det är inte säkert.
Om vi ansöker om ett vanligt visum, så går det eventuellt att förlänga det (blir ett tillfälligt uppehållstillstånd) hos Migrationsverket om vi har bra skäl till det. Vet inte om graviditet kan anses vara ett bra skäl?
Är också rädd att min man inte kommer att få ett visiting-visum över huvud taget, ambassaden inser kanske att vi har för avsikt att förlänga visumet, eftersom jag är gravid?
Ni andra som har erfarenheter i detta, har jag uppfattat det hela korrekt? Och vad har ni för erfarenheter - snabbar Migrationsverket på ärenden vid graviditet? Kan min mans visum förlängas för att jag är gravid?