Inlägg från: en glad |Visa alla inlägg
  • en glad

Adoption Sverige

När svenska barn lämnas till adoption sker placeringen i samråd med vårdnadshavaren. Det innebär att vårdnadshavaren kan ha önskemål om särskilda krav i den tilltänkta familjen ...Det är en av orsakerna till att det inte finns någon kö för sökande till svenska barn ... handläggningen sköts helt och hållet i kommunen (oftast i samarbete mellan flera olika kommuner)

• en glad
    Hjärtat längtar skrev 2011-04-15 18:50:34 följande:
    Ska man inte skicka sin ansökan till alla kommuner i hela sverige om man vill adoptera i Sverige? Jag vet nån som gjorde så iaf.
    Asch, det är rätt meningslöst eftersom urvalet sker utifrån vårdnadshavarens referenser/önskemål! en som sökande känns det kanske som om man optimerar sina chanser då ...
  • en glad
    Hjärtat längtar skrev 2011-05-17 15:24:34 följande:
    Enligt en undersökning tar det _i genomsnitt_ 7 månader att genomföra en nationell adoption från placering till lagakraftvunnen dom. Tiden går åt till mammans betänketid (minst 6 veckor efter förlossningen, ibland mer,), tingsrättens handläggning, socialnämndernas (vanligen två stycken i olika kommuner) utredningar, nämndbehandlingar, ny handläggning i tingsrätten, dom, lagakrafttid. 

Det är många tidskrävande procedurer som sker i barnens ursprungsländer vid internationell adoption också. Skillnaden är att vid nationell adoption så bor barnet redan i adoptivhemmet under hela denna osäkra tid ...  
  • en glad
    stresss skrev 2011-05-19 21:40:31 följande:
    Jag tror att i de fallen som svenska föräldrar öskar adoptera bort barnen, så arbetar socialtjänsten ofta för att avråda dom, och i stället placera barnen i fosterhem. Eftersom det är en mycket svårt beslut, så är det många som inte står fast vid det, utom behåller barnen, även om de inte hade tänkt det från början. Sen är det inte vanligt alls överhuvudtaget att svenska barn adopteras bort.
    Du tror mycket ...... men vet?
  • en glad
    Manchester skrev 2011-05-21 10:54:50 följande:
    Men detta är ju inte bara tro. Det är verkligen på det sättet. Jag sitter i en socialnämnd och VET att när någon kommer till socialtjänsten i vår kommun och säger sig vilja adoptera bort sitt barn så jobbar socialsekreteraren med att försöka få mamman/föräldrarna att tänka om. Det här är inget som händer ofta, inte ens en gång om året, men när det händer så försöker man i första hand att få en lösning som inte innebär adoption. Och inget fel i det, egentligen. Den vanligaste situationen (om man alls kan prata om vanligt när det händer så sällan) är nog en rätt ung kvinna, max lite över 20, som blivit gravid i ett förhållande som inte är särskilt stabilt. Mannen är inte intreserad av barnet. Kvinnan vill inte göra abort pga personliga eller religiösa skäl, möjligen har hon upptäckt graviditeten för sent för att abort ska finnas som alternativ. Ibland har kvinnan dessutom en kultur där vare sig abort eller barn utom äktenskapet är accepterade. Hon känner att situationen är ohållbar, kanske är hon lite chockad och har svårt att tänka klart. Då vore det väl närmast tjänstefel av socialsekreteraren att inte försöka få henne att tänka ett varv till, se över sina möjligheter och fullt ut inse vad en adoption innebär.

Problemet är väl sedan om handläggaren fortsätter för länge med sina övertalningsförsök. Exakt vad som är "lagom" är nog svårt att avgöra, men jag är rätt övertygad om att många handläggare - i all välmening - går lite för långt och sätter lite för stor press på mamman/föräldrarna att behålla barnet.
    Att prata om alternativen är förstås inte fel, men jag har erfarenhet av hur det kan gå när föräldrar övertalas behålla sitt barn ....

Och ett barn avsett för adoption skall inte placeras i "traditionellt" familjehem (enligt handboken). Din info gör att jag bättre förstår Ulf Kristerssons "drive" i Stockholm att fler barn i familjehem skall adopteras - om det är mot den bakgrunden de placerats!
  • en glad
    VNmamma skrev 2011-05-22 12:03:36 följande:
     Också Rädda Barnen har tryckt på för att göra nationella adoptioner möjliga för den här gruppen barn.  
    Fast visst är nationella adoptioner möjliga även för familjehemsplacerade barn? Fast det finns ett förbehåll i nuvarande lagstiftning nämligen att bioföräldrarnas ok krävs. . . .  Alla tycker nog inte att det är konstigt och policyn har t.o.m. skärpts på senare år. Det märks bla på att det blivit svårare att genomdriva styvbarnsadoptioner utan icke vårdnadshavares "samtycke" ...
  • en glad
    VNmamma skrev 2011-05-22 16:07:32 följande:
    "Möjligare" är ett bättre ord. För de är ju möjliga redan i dag. Men ska fler adoptioner ske behöver det alternativet lyftas fram mer än det hittills gjort.
    Socialtjänsten gör inte ens alltid de överväganden om vårdnadsöverflyttning de är skyldiga att göra. Vårdnadsöverflyttningar är fortfarande väldigt ovanliga i förhållande till antalet omhändertagna barn.

Fast överväganden görs nog oftast enligt regelverket - däremot startar inte socialtjänsten processer i den utsträckning vissa önskar (?) för att överflytta vårdnaden efter tre år (i fall det måste ske mot bioföräldrarnas vilja) . Det finns med rätta (?) ett motstånd mot att skapa konflikter runt placerade barn ..... även familjehemsföräldrarna vill slippa bli indragna i sådant ...
  • en glad
    stresss skrev 2011-05-22 21:07:46 följande:
    Jag har direkt kännedom om två fall, där föräldrarna, eller mamman snarare, redan från graviditeten, i ett fall och från BB sa att de inte ville ta hand om barnet utom lämna det för adoption. I bägge fallen placerades barnen i familjehem och övertalade föräldrarna att behålla sitt "föräldraskap". i det ena fallet fick föräldrarna ta hem barnet efter mer än ett år, i det andra fick barnet bo i familjehemmet och ha sporadisk kontakt med biomamman.
    Jag kan självklart inte veta att det alltid är så man gör, men eftersom det är två fall som jag känner till, och där man avrådde mammorna när de verkligen ville lämna barnen för adoption, så kan man som utomstående undra om det inte är en policy, eftersom i mitt tycke så är det bättre för ett barn att hamna hos en kärleksfull adoptivfamilj, hellre än att växa upp i familjehem eller flytta hem till bioföräldrar som behövde ett helt år för att övertalas att ta hand om sitt barn.
    Jag håller med dig, inga föräldrar skall övertalas varken åt den ena eller andra hållet. Jag visste inte att det finns kommuner som handlägger nationell adoption så för det strider helt emot regelverket!
Svar på tråden Adoption Sverige