Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

Vem "uppfann" alverna?

Catti41 skrev 2011-04-13 19:21:07 följande:
    Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.
    Visst blev man häpen?
  • Denebola
    M C skrev 2011-04-13 19:54:49 följande:
    Ja, tom tecknade LotR spöar ut WoW.
    Odhos skrev 2011-04-13 19:49:51 följande:
    Jag hade för mig att han skrev manuset och Peter Jackson ressigerade

Men men, man lär sig något nytt varje dag! Hade jag haft tid och lust att läsa böcker kanske jag hade gett boken en chans, men under tiden så håller jag mig till filmer.
    Okej, ett manus är inte samma sak som en bok - det är bla hon som skriker som en bachee i filmerna som skrev manuset.
    De var två kvinnor vet jag säkert, men Peter J var med hela tiden.
    Man behöver inte läsa böckerna, men det ingår i allmänutbildningen att veta åtminstone att Tolkien skrev böckerna under typ 30 år före första världskriget - han funderade länge och väl på språket som han alltså konstruerade från scratch.
    Peter Jackson
    Fran Walsh
    Philippa Boyens
  • Denebola
    M C skrev 2011-04-13 20:01:03 följande:
    Fran är det som skriker. Vad hette flygfan? Drakarna?
    Nazgûl
  • Denebola
    Mornie Alantie skrev 2011-04-13 20:06:00 följande:
    Harry Potter då? Bok eller film?
    Vilken rolig lek du kom på
  • Denebola
    Odhos skrev 2011-04-13 21:02:03 följande:
    Jag försökte bara hjälpa till, var inte meningen att lura någon. Förhoppningsvis tittade TS tillbaka i tråden, hon hade trots allt rätt från början, det var Tolkien och ingen annan som kom på det här med alver Glad
    Riiight...
  • Denebola
    Odhos skrev 2011-04-13 21:27:41 följande:
    Pengar har knappast något med saken att göra. De flesta filmer som har varit dyra att göra har inte varit baserade på böcker. (vad jag vet)

Så nu är det plötsligt WT om man inte känner till alla böcker som skrivits de senaste 100 åren? Och såna som var ganska okända innan dom blev film? Tillåt mig le lite. Glad
    Fast om man tror att dessa böcker var "ganska okända" innan de filmatiserades är man antingen väldigt blind för omvärlden, eller på låtsas.
  • Denebola
    Odhos skrev 2011-04-13 21:52:24 följande:
    Men oj, bara för att jag inte har pluggat litteraturvetenskap så är jag ett troll?

Jag har inte blockat dig eller någon annan.
    Man behöver inte ha läst litteraturvetenskap för att ha hört talas om Tolkien eller Sagan om ringen. Det tillhör allmänbildningen.
  • Denebola
    Familjen Valjus skrev 2011-04-14 10:05:39 följande:
    ALLVARLIGT
    trodde de flesta kände till Tolkien INNAN filmerna kom
    o jag är knappat ngn bokmal
    men läste ngt som kallades svenska i skolan o lärde mig en del på lektionerna .
    Alla mina vänner känner också till Tolkien innan de blev film o det är allt från läkare,
    arbetssökande, utbildningsgående människor
    som knappast behöver vara bokmalar
    denna tråd har utvecklas till humour
    Och OM man inte hade kännt till Tolkien före filmerna så ska man ha varit bra duktig för att missa att filmerna byggde på hans böcker, eftersom det nämndes ganska friskt när filmerna kom.
  • Denebola
    Åsa skrev 2011-04-14 11:01:36 följande:
    Som flera nämnt har ju älvatron djupa rötter. Här i Sverige har vi ju medeltida balladen om Herr Olof och hans älvamöte till exempel. Därmed inte sagt att dessa alver/älvor hade dagens standardutseende med spetsiga öron etc lika lite som trollens utseende var standardiserat.
    Haha, standadiserat lät rätt roligt i sammanhanget. Finns det EU-anpassning på dem också?
  • Denebola
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 11:21:55 följande:
    Dorian: Island har fortfarande massor av alver! Där är tron på alver och deras inverkan på människornas liv starkt levande än idag. (Ja, kanske inte hos alla förstås, men det finns många som ännu tror på dem och anpassar sitt liv efter gamla regler om hur man ska leva för att inte stöta sig med alverna.) Själv säger jag alltid till innan jag häller ut vatten eller kissar på marken så att "di sma" ska hinna undan och inte skadas. Glömmer man att säga det innan man kissar kan de hämnas genom att ge en sveda (urinvägsinfektion)!! *vet*

Ja, kanske kom drakarna i Kina före varanerna på Kommodo. Jag vet inte.. Men jag tänkte att om de lever kvar på isolerade öar så är det väl inte otroligt att de en gång även levt på fastlandet. *spånar*
    Exakt vad säger du då? "Hallå hallå alla alver, nu ska jag pinka lite här då va!", eller?
  • Denebola
    mamita64 skrev 2011-04-14 19:58:44 följande:
    Vad tror du att alla Disneys filmer bygger på. Verkliga händelser?
    Vänta, menar du att det inte finns pratande lejon som är kompisar med vårtsvin och surikater?

/raserad världsbild Drömmer 
  • Denebola
    lokisse skrev 2011-04-14 20:28:22 följande:
    hakuna matat ta det inte sa hart
  • Denebola
    birger skrev 2011-04-14 22:07:18 följande:
    Nej, American Pie 2 har aldrig kommit som bok. 
    Undantaget som bekräftar regeln, antar jag. 
    Skönt att du håller med om att de flesta bra filmerna bygger på böcker
  • Denebola
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-15 14:40:10 följande:
    Halvalv.
    *fniss*
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?