• SailorGirl

Sluta amma inför att börja jobba, men liten vägrar

Jag börjar snart jobba och vill innan dess åtminstone ha dragit ner på amningen till morgon/kväll och helger. Problemet är att dottern vägrar gröt (äter hon, så fontänkräks hon senare), gallskriker när hon erbjuds ersättning och aldrig äter mer än ca 50 ml mat, vanligen ca 30 ml och ibland inget alls.

Dottern vill amma minst varannan timme när hon ska sova lur. Det blir på ett dygn 9-11 mattillfällen, varav 2-3 är nattamningar och dessa innebär i nuläget att jag ofta inte får mer än 4-6h sömn fördelat på tre tillfällen. Det håller inte i nuläget och definitivt inte om sex veckor när jag ska vara tillbaka på jobbet. Då är dottern 7½ månad, nu är hon 6 månader.

Hur fasen ska jag få rätt på det här? Att lämna över till pappa, eller någon annan för matning innebär inte att lillan ger efter och äter. Hon går hellre hungrig. (Och ger oss tinnitus på köpet).

• Svar på tråden Sluta amma inför att börja jobba, men liten vägrar
  • JoaMel

Men om du inte är hemma då hon ska äta äter hon inte ändå??

Jag fick lämna mitt hem i 2 dygn för att få min lilla att sluta tutta och det funkade super. Visst det var tufft för både honom och mig men det gick och han var inte alls sur eller sugen på tutte då jag kom hem igen, bara riktigt glad att se mig. Glad
    Ett tips som kanske kan funka..

• SailorGirl

Nu har jag bara varit borta några timmar i taget från henne, men då äter hon inte mer än kanske lite bananmos och gallskriker, alternativt bara biter i flaskan när den serveras. Hon är van vid att få lite extra utöver amningen om kvällarna, så jag trodde inte det skulle vara några problem, men där bedrog jag mig.

Trodde det skulle bli trevligare för både mig och liten att trappa ner amningen och ersätta med mat och ersättning :-/

• JoaMel

Om hon får bröstmjölken i flaska då, det går hon inte med på heller eller?

• Suneboll

Man inser snabbt att det är lönlöst hahaha....jag har inte dragit ner på amningen inför jobbstart, det har fått komma EFTER att jag börjat jobba.....är jag inte hemma så är inte tuttarna det heller. Det har INTE funkat att dra ner innan på amningen.

Däremot har jag de första veckorna på jobbet fått trycka ut mjölk för att inte sprängas :0(
    Sen kommer minskningen succesivt för att man inte är hemma. Barnen har ätit ifatt på em o kvällen o även på natten o morronen de dagar jag jobbat o på helgen har jag ammat som 2vanligt" dvs utspritt över hela dagen....man behöver inte göra det mer komplicerat än vad det är...det blir bara superjobbigt för en själv.
    Är du borta en hel dag kommer bebisen antagligen att vilja äta lite smakis o dricka lite vatten....och antagligen att amma mer de tider du är hemma.........så får man ha det i början :0) Sen vänjer de sig o din produktion kommer att gå ner.
    Det konstiga är att brösten efter ett tag ställer in sig på att amma olika på vardagar o på helgen...det är för mig en gåta...men efter ett tag behövde jag inte mjölka ut på jobbet trots att barnen ammat dagtid på helgen.

Hur gammalt är ditt abrn föressten?????

• SailorGirl

Det har jag inte provat med eftersom jag ändå inte ämnar ta bröstpumpen med till jobbet

• Suneboll

Ingen av våra har tagit flaska så pappsen har gett lite pure av det som funkat bäst, man ska inte vara så noga, hellre att de får i sig nått...gillar de fruktpure tex så kör man på det, hatar de flaskan så skiter man helt i den.

• cicci85

Vad tycker hon om att äta då? Om hon äter tex frukt så ge så mycket frukt hon orkar varje timme så blir hon iaf inte så hungrig. Min unge var lättlurad och åt mat om han fick varannan sked med frukt   Provat det?

• Suneboll

Hur länge behöver du vara borta när du jobbar???

Såg nu att din bebis är 6 mån o du ska jobba om 1.5 mån...det hinner hända mkt på den tiden för en sån liten :0)

• SailorGirl

Drygt 10h kommer jag att vara borta när Litens pappa tar över föräldraledigheten. Mos varje timme är ju en variant. Jag har hela tiden tänkt att vi skulle lära äta henne mer per gång för att hon skulle kunna få lite mer normala mattider som stämmer med våra. Varannan sked har jag provat någon gång och det gick hyfsat.

• Loreena

Sikta på att vänja bebisen vid att äta istället för att vänja av bebisen med mjölken... :) Hon förstår säkert ändå att hon inte kan ammas när du inte är där.. Så jag håller med tidigare inlägg om att ni ska ta det när du börjar jobba. Stressa inte, utan ta det lugnt. Ge smakisar, var lyhörda för barnet och försök skapa en positiv stämning runt bordet.

• SailorGirl

...och jo, händer mycket gör det ju redan nu. Hon ställer sig redan och kryper runt och jagar katterna Tänk om maten kunde gå lika lätt

• SailorGirl

Smakisar ger vi tre gånger per dag. Borde kanske öka till att hon får det vid varje mål, men det är inte alltid det funkar om man ska iväg någonstans. Positiv stämning har vi. Hon får känna, klämma och gegga med mat, skål och sked, så att hon ska bli "kompis" med dem. Gränsen mellan "kompis" och leksak är inte en jag vill gå över dock, så det finns gränser för när hon får göra det. Omvänt är tjejen tydlig med när hon har fått nog av mat och då vill jag inte tvinga i henne mer för sakens skull och ge henne matnojor på köpet.

Sen kan jag tycka att det är dumt att bara sluta tvärt. Dels för att jag inte vill gå med ömmande, läckande bröst på jobbet. När jag är där måste jag kunna fokusera på det. Dessutom är jag inte alls sugen på att - som jag känner att det skulle bli - smita iväg och lämna ett gallskrikande barn. Jag vet ju hur jag känner mig efter bara någon minut. En hel dag och jag skulle hamna på psyket, så det vill jag inte utsätta min man för.

• Loreena

Ok! :) Jag tycker att ni verkar ha en bra matintroduktion och att ni har hittat ett sätt som funkar bra för er nu. :) Det verkar alltså som att du vill trappa ner amningen långsamt. Hur länge vill du fortsätta amma? Vill du fortsätta när du börjat jobba eller planerar du att sluta helt? Det finns säkert lika många sätt att trappa ner amningen som det finns familjer. Har du några idéer själv på hur ni skulle kunna göra på ett sätt som fungerar för er?

• Suneboll
    SailorGirl skrev 2011-04-13 14:13:19 följande:
    Smakisar ger vi tre gånger per dag. Borde kanske öka till att hon får det vid varje mål, men det är inte alltid det funkar om man ska iväg någonstans. Positiv stämning har vi. Hon får känna, klämma och gegga med mat, skål och sked, så att hon ska bli "kompis" med dem. Gränsen mellan "kompis" och leksak är inte en jag vill gå över dock, så det finns gränser för när hon får göra det. Omvänt är tjejen tydlig med när hon har fått nog av mat och då vill jag inte tvinga i henne mer för sakens skull och ge henne matnojor på köpet.

Sen kan jag tycka att det är dumt att bara sluta tvärt. Dels för att jag inte vill gå med ömmande, läckande bröst på jobbet. När jag är där måste jag kunna fokusera på det. Dessutom är jag inte alls sugen på att - som jag känner att det skulle bli - smita iväg och lämna ett gallskrikande barn. Jag vet ju hur jag känner mig efter bara någon minut. En hel dag och jag skulle hamna på psyket, så det vill jag inte utsätta min man för.
    Fast hon kommer inte att gallskrika, hon kommer att vänja sig med att avar med pappa istället.
    Nä läckande bröst på jobbet vill amn inte ha, men när jag ändå var på toa så tryckte jag ut lite av det värsta, man fokuserade inte direkt på det, bebisen käkar upp all mjölk när man kommer hem sen vet du ;0)

Äter hon lite smakisar redan så är det ju lugnt.....om 1.5 mån kommer hon att kunna äta lite plockmat etc o då blir de mättare o ofta får de i sig mer.

Som någon skrev ovan: fokusera på att introducera mat inte att minska amningen...så går det lättare (psykiskt iaf)
  • Suneboll

På tal om nattamningen, av någon outgrundlig anledning pallar man att jobba trots nattamningen....när man slutat nattamma är man ändå lika trött hahaha, för barnen vaknar om nätterna o stör ändå.

Det viktiga är att du får vila ut på helgen o få sovmorron o vilar middag då.

• SailorGirl
    Suneboll skrev 2011-04-13 14:24:32 följande:
    Fast hon kommer inte att gallskrika, hon kommer att vänja sig med att avar med pappa istället.
    Nä läckande bröst på jobbet vill amn inte ha, men när jag ändå var på toa så tryckte jag ut lite av det värsta, man fokuserade inte direkt på det, bebisen käkar upp all mjölk när man kommer hem sen vet du ;0)

Äter hon lite smakisar redan så är det ju lugnt.....om 1.5 mån kommer hon att kunna äta lite plockmat etc o då blir de mättare o ofta får de i sig mer.

Som någon skrev ovan: fokusera på att introducera mat inte att minska amningen...så går det lättare (psykiskt iaf)
    Hon har gallskrikit varje gång hittills med sin pappa... Men plockmat låter ju bra. Rolig sysselsättning som hon blir mätt av, hoppas jag

Jag vill ju ha sex roliga veckor och kunna lämna över till pappsen med ro i själen sen, så jo, jag får nog byta fokus.
    Suneboll skrev 2011-04-13 14:26:12 följande:
    På tal om nattamningen, av någon outgrundlig anledning pallar man att jobba trots nattamningen....när man slutat nattamma är man ändå lika trött hahaha, för barnen vaknar om nätterna o stör ändå.

Det viktiga är att du får vila ut på helgen o få sovmorron o vilar middag då.
    Men jag får ju sovmorgon om helgerna nu, så då får jag ju ge min man det om helgerna Å andra sidan ger jag honom ett par timmar på egen hand nu när jag går och träffar kompisar tillsammans med lillskruttan, så då får väl han göra det efter bytet och jag passa på att sova middag istället.

Varför fick inte jag en bebis som sover hela nätter bara man lägger ner henne i sängen? Det får ju "alla andra"! Tungan ute Asch! Hon är ju finast i hela världen och väcker hon mig om nätterna, så får jag bara titta lite extra på henne
Svar på tråden Sluta amma inför att börja jobba, men liten vägrar