• Jojofa

Ägget verkar inte vilja fastna?

Vi har försökt få barn i snart 1 år. Tre gånger har jag trott att jag varit gravid men alla gånger har det blivit tidigt missfall, i alla fall vad jag tror eftersom testen alltid visat negativt.

Första gången fick jag växtvärk i livmodern och brösten ömmade. Jag gick 12 dagar över med mensen men graviditetstesten visade negativt hela tiden. När väl mensen kom var den större och gjorde mer ont än vanligt.

Andra gången växte brösten men jag hade inte nån direkt växtverk. Gick över 5 dagar med mensen och igen, stor blödning och väldigt ont!  Igen, bara negativa grav test.

Tredje gången fick jag växtverk samt ömmande bröst men igen kom mensen, denna gången två dagar sent.

Innan vi började försöka hade jag klockad ägglossning och mens, dag. 14 resp. 28. Nu är allt helt rubbat. Dock vet jag mycket väl när jag har ägglossning och jag kan till och med känna vilken sida det släpper ifrån.

Vad kan det bero på att ägget inte verkar vilja fastna? Hur kan man få alla symptom utan att kroppen har låtit ägget fastna i livmodern och inte heller har börjat producera hormoner?

Jag vet att jag har ägglossning (har testat flera gånger) och jag vet att något har hänt i livmodern ca 2 dagar efter ÄL vid alla dessa tre tillfällen och det kan inte var inbilldning. Visste inte ens att man kunde ha växtverk innan första gången jag fick det. Det är sjukt frustrerande att få alla "symptom" men aldrig något positivt test.

Någon som varit med om detta som har lite tips om vad man kan göra?

/Jojofa

• Svar på tråden Ägget verkar inte vilja fastna?
  • Längtarefterliten

jag har trott att ja har haft ägglossning varje månad i snart tre år.. har haft de vissa månader fick jag reda på idag... jag va helt säker på att ja hade ägglossning förra månaden, var nästan säker på att ja va gravid så ont i brösten som ja hade.. idag fick ja svart från blodprov som visade sig att ja inte överhuvudtaget hade ägglossning den månaden:/

• Jojofa

Jag tog ett ÄL test och det visade postivt, plus att jag hade ÄL flytningar... menar du att detta kan hända även om man inte har ÄL?

Hur kan de veta i efterhand vilka månader du har haft ägglossning?

• Längtarefterliten
    Jojofa skrev 2011-04-11 19:11:35 följande:
    Jag tog ett ÄL test och det visade postivt, plus att jag hade ÄL flytningar... menar du att detta kan hända även om man inte har ÄL?

Hur kan de veta i efterhand vilka månader du har haft ägglossning?
    jo fast mina test har visat positivt varje månad,, men som min gyn sa, de visar postivt ändå.. men för de behöver inte ägget släppa... blev själv chockad å inte glad precis:/
  • Jojofa

Ok, det låter ju inte bra! Vad är planen nu då? Kan du få något som hjälper äggen att lossna?

• En längtan

har du symtom på graviditet så innebär ju det att ägget har fäst annars skulle ju inte hcg hormonet bildats som ger symtom, så har testen inte varit positiva så har du nog tyvärr inte varit gravid. är nog pms symtom du har. men har ni försökt 1 år snart så är det ju dax att ringa gyn för utredning. lycka till!

• Längtarefterliten
    Jojofa skrev 2011-04-11 19:22:19 följande:

Ok, det låter ju inte bra! Vad är planen nu då? Kan du få något som hjälper äggen att lossna?

jag har fått pergotime eftersom jag inte har ägglossning varje månad...
  • UoM

Låter som om du har haft det som kallas kemiskgravididtet. Ägget stöts ut så fort det fäster och du får ett tidigt tidigt missfall. Det är en kort "stund" som man ska pricka in där ägget sitter fast för att man ska kunna se plus på gravtest. Lita på din kropp och dig och låt ingen säga åt dig annat.

• Pimpinellan
    UoM skrev 2011-04-11 20:22:23 följande:
    Låter som om du har haft det som kallas kemiskgravididtet. Ägget stöts ut så fort det fäster och du får ett tidigt tidigt missfall. Det är en kort "stund" som man ska pricka in där ägget sitter fast för att man ska kunna se plus på gravtest. Lita på din kropp och dig och låt ingen säga åt dig annat.
    Kan bara hålla med. Själv haft 3 såna graviditeter + 3 missfall till..
    1:a: mådde illa nån dag innan BIM,mensen kom som vanligt,störtblödde och fick tväront och fick ut en klump 4.e mensdagen-då när jag brukar ha bara bruna flytningar kvar
    2:a: exakt samma visa som första gången
    3:e: nidblödning dag 8 efter äl,molvärk dag 11,"missfall" dag 12
    Inte ens när jag gick 24 dar över bevisad äl fick jag plus,men då vet jag att jag var gravid. Tväront,störtblödde,riktigt kände hur en stor klump kom ut i bindan.
    Har man regelbunden mens,äl-tecken och får mens på rätt dag i förhållande till när man trodde äl var så har man äl-då går även positiva äl-test lita på.
    Så tidiga missfall bryr sig inte vården om,men det finns medicin. Jag tar Levaxin,Trombyl och progesteron och ska snart börja med Innohep också.
  • UoM
    Pimpinellan skrev 2011-04-11 20:54:37 följande:
    Kan bara hålla med. Själv haft 3 såna graviditeter + 3 missfall till..
    1:a: mådde illa nån dag innan BIM,mensen kom som vanligt,störtblödde och fick tväront och fick ut en klump 4.e mensdagen-då när jag brukar ha bara bruna flytningar kvar
    2:a: exakt samma visa som första gången
    3:e: nidblödning dag 8 efter äl,molvärk dag 11,"missfall" dag 12
    Inte ens när jag gick 24 dar över bevisad äl fick jag plus,men då vet jag att jag var gravid. Tväront,störtblödde,riktigt kände hur en stor klump kom ut i bindan.
    Har man regelbunden mens,äl-tecken och får mens på rätt dag i förhållande till när man trodde äl var så har man äl-då går även positiva äl-test lita på.
    Så tidiga missfall bryr sig inte vården om,men det finns medicin. Jag tar Levaxin,Trombyl och progesteron och ska snart börja med Innohep också.
    Skönt att få medhåll, tack :) Jag har just fått mitt fjärde tidiga mssfall, där fostersäck och allt kom ut. Jag hann plussa , svagt. Och det gör fasligt ont när en del säger att det är inbilning eller dylikt. Vi fick progesteron och trombyl den här gången men det hjälpte inte. Vi fick bara en veckas längre graviditet än tidigare gånger. Vi ska faktiskt få utredning nu och det är jag så otroligt glad för.
    Jag hoppas att det blir ett plus som stannar så. 
  • Jojofa

Det låter misstänkt likt. Har du fått medicin genom vården? Vet man vad det kan bero på? Eller är det bara "dåliga" ägg?

• UoM
    Jojofa skrev 2011-04-11 21:06:07 följande:
    Det låter misstänkt likt. Har du fått medicin genom vården? Vet man vad det kan bero på? Eller är det bara "dåliga" ägg?
    Det är så svårt att veta vad som är problemet utan en ordentlig utredning, känns dock som fyra är lite mycket för att det ska vara "dåliga" ägg.  Jag hoppas få svar när utredningen är klar, innan dess kan jag inte göra något. Jag fick progesteronet och trombylen utskrivet av kvinnokliniken efter det tredje missfallet. Om jag var du skulle jag kontakta dem i din stad och få ett VUL(vaginalt ultraljud), och stå på dig, ett missfall är ett missfall.
  • Jojofa

Tack, det hjälper mycket att höra att det finns fler i samma sits. Jag ska boka en tid så snart som möjligt.

Svar på tråden Ägget verkar inte vilja fastna?