Stampan skrev 2011-04-09 20:08:08 följande:
Det jag ville säga är att det går nog om du hittar tillräckligt med bra svenska böcker och kör hårt med svenskan. Jag blev förvånad själv över min dotters utveckling och inser att jag måste hålla hårt på svenskan nu och letar som en tok efter bra rimmande böcker för hennes ålder.
Lite OT men om du vill ha böcker som rimmar så kolla efter böcker av Julia Donaldson. Hon skriver på rim och många av hennes böcker har blivit översatta till svenska. Gruffalon är nog den mest kända av dem, och översättningen verkar vara bra (har bara kollat lite snabbt i den i en affär nån gång - har det på engelska hemma och det är en av dotterns favoritförfattare!)
Bor själv i Skottland och försöker prata svenska så mycket jag kan med barnen, men om man är iväg ute bland folk blir det ofta engelska. När dottern var liten direktöversatta jag ofta böcker till svenska medan vi läste eftersom texten inte var så avancerad i de första böckerna. Har en del svenska böcker som vi fått från familj och vänner, men det blir mest att vi läser engelska böcker nu. Mina föräldrar hade med sig några av mina gamla Skattkammarböcker när de kom över senast så ska försöka börja läsa de mer.
Jag tror inte att dotterns språkutveckling har påverkats pga vilket språk jag läst böcker på. Det beror snarare på att hon gått på engelskspråkigt dagis och därmed varit omgiven av engelska hela tiden. Hennes svenska har dock blivit mycket bättre sedan jag påbörjade min mammaledighet förra sommaren och hon är med mej mycket mer på dagarna. Hon pratar fortfarande mest engelska, men nu kommer det med mer svenska ord i vissa meningar och en del meningar säger hon helt på svenska. Hon förstår svenska väldigt bra men är lite osäker på att prata det.