Underhåll: Vad kan man kräva av pappan?
Hej!
Min sambo har en 12 årig pojk sedan ett tidigare förhållande. Han bor hos oss och är hos sin pappa ungefär varannan helg. Vi får det vanliga underhållet av honom men när det gäller att hjälpa till utöver det så vägrar han och säger att han betalar underhållet som ska täcka detta. Nu är det ju så att pojken blir ju större och större och givetvis så ksotar han ju då även mer och mer. Nu är det ju månadspeng på 300 kr, fritidsaktiviter som fotboll, gitarr och kampsort på totalt 3500 kr/år och även dyrare utgifter som cykel etc. Detta vägrar han vara med och hjälpa till med och det blir bråk så fort vi tar upp detta. Dessa stora utgifter kan ju inte ingå i underhållet eller har jag fel? Finns ju inte en chans att dessa pengar plus motsvarande del som vi då ska lägga att det räcker till allt. Kan fan inte fatta att man inte vill vara delaktig och hjälpa till med ens egan barns försörjning. Vi har inte möjlighet att betala allt själva och framför allt tycker jag inte att jag som bonuspappa ska betala sånt som är hans ansvar. Hur gör ni som har erfarenhet av detta? Tips och råd mottages gärna.