SjälvaJag skrev 2011-04-05 19:34:59 följande:
Jag tycker vissa saker kan väntas med till man är vuxen. Kan tyvärr inte svara på varför jag tycker som jag gör men det känns lite konstigt. Varför försöka göra våra barn mer vuxna snabbare, låt de utvecklas normalt utan massa konstgjorda bröst och liknande.
Som jag ser det blandar du ihop två olika diskussioner. Att utveckla en docka och ge den mer autentiska funktioner har inget att göra med det resonemang man brukar föra kring stringtrosor, smink i extremt tidig ålder och annat. Ett barn som inte har leksaker alls skulle amma och byta på en kotte eller en bräda eller annat. Barn imiterar och leker så småningom rollspel. Och det bör de få göra.
Dockor och leksaker öht har ju utvecklats över tid. En gång stod blunddockor överst på många barns önskelistor och när mina barn var små var Baby born-dockorna väldigt begärliga. De "kunde" saker som andra dockor inte kunde. Dockan Amanda kunde prata och inte genom att dra i ett snöre. Den var också väldigt poppis.
Jag själv blev överlycklig när jag fick en Barbie som kunde böja på benen, det blev till och med "hudveck" i knävecken. Vilken lycka!