Jag hatar puckon som tycker att "i x.-land pratar vi x."-ska.
Var på forskarkonferens en gång i ett mindre och skitigare Frankrike, dvs Belgien. Vart på stan och käkat, väntar på en buss tillbaka till campus. Bredvid oss står fjorton riktigt svarta killar med delvis traditionell dräkt inklusive bongotrummor (skojar inte!) och en surögd belgare med fet cigarr och liten tjock hund.
Den surögde belgaren inser givetvis att om han låter sin rasism gå ut över det svarta gänget så kan han åka på däng, så han ba anfaller OSS (som står och snackar engelska), på franska: "Detta är Belgien, och här talar vi franska!!"
Varpå jag lugnt och på god franska förklarar att emedan jag är från Sverige och min forskarkollega är från Tyskland så kunde vi förvisso hållit vår konversation på franska, men då vi båda är mer bekväma med engelska så är det det språk vi tillfälligtvis har valt, och om vi ska betrakta honom som ambassadör för sitt land så är det föga troligt att vi kommer att begagna oss av franska i framtiden, eftersom man då riskerar att förknippas med trångsynthet och främlingsfientlighet.
Sen höll den gubben truten.